Pompie wil een Meter (Deel I)

Verslag van Zondag 19 Oktober 2008.

Het was vandaag snoekdag en ik heb er echt naar uitgekeken.
Samen met goede vriend Martijn mocht ik sinds Februari weer eens aan het snoeken ruiken. Mits er gevangen zou worden natuurlijk. De eerste sessie werd een struinsessie aan nieuwe watertjes. Ik moet zeggen dat het me superrrrrrrr bevallen is.
In de schuur rommel ik in wat kratten.
Al maanden ligt mijn kunstaascollectie op ‘standby’ en eindelijk mogen ze hun diensten weer eens bewijzen. Om weer kennis te maken met snoek ga ik op pad met goede vriend Martijn. We gaan nieuw water bestoken en ik heb er zin in.
Beetje struinen, waaiertjes gooien en hopen op de aanbeten die je hart doet overslaan, prachtig!

Foto 2: Eén van de kratjes met kunstaas in ‘standby’ modus

De metersnoek:
Zoals jullie inmiddels weten wil ik graag de metersnoek. Ik weet dat ik meer kans maakt met trollen, slepen of doodazen, maar dat gaan we later doen. Nu eerst even lekker rommelen met wat kunstaas en dat moet ook vis gaan opleveren toch?

Foto 3: Potentiële snoekhoek
Enfin. Het is zondagmorgen en ik zit in de auto.
Onderweg kom ik mooie potentiële slootjes tegen en dat maakt het weer superspannend. Ik ben ruim voor achten op plaats van bestemming en heb de tijd om mijn hengel weer eens op te tuigen.

Dynema zit op de spoel, 50/00 Rozemeijer X-Ray Fluor als onderlijn en ik ben er klaar voor. Daar komt Martijn aangereden en glimlachend stapt hij uit de auto.
In januari van het afgelopen jaar hebben wij voor het laatst met elkaar gesnoekt.
Veel te lang geleden en daarom hebben we er allebei zin in. De eerste kop koffie wordt genuttigd en daar gaan we, snoeken opgepast!

We rijden samen in 1 auto naar een sloot.

Foto 4: Prachtige omgeving. Hier moet het gewoon stikken van de Esox.

We gooien waaiertjes of achtjes en zo proberen we het grootste gedeelte van de sloot te bestoken.
Het uitkammen van slootjes is overigens best een secuur werkje. Regelmatig komt het voor dat de 1 denkt dat er geen vis ligt. De vismaat achter je heeft meer geluk en pakt een snoek, net op het stuk waar jij net gegooid hebt. Aiii!

Foto 5: Martijn in opperste concentratie, even later de beloning.
Martijn en ik beginnen te gooien, het is kennelijk nog vroeg, want er is geen kip te bekennen en de snoeken zitten zo te zien ook nog op stok. Na een half uurtje gooien word ik verrast. Vanuit het niets duikt er een snoek op mijn spinner, maar laat na 3 tellen alweer los. Zou dit dan het startschot zijn?

Foto 6: De eerste van de dag. En er zouden er nog meer volgen.

Om me heen zijn het slootjes. Ik weet van gekkigheid niet waar ik moet gooien, maar het ruikt hier gewoon naar snoek. Zo struinen we ieder watertje af totdat ik eindelijk een kolk zie. ”Martijn!!Hier zitten ze!” en Martijn spurt mijn kant op. ”Ik zag net 2 kolken en opspringende visjes.” en we besluiten dit kommetje uit te kammen.
Al snel heeft Martijn de herrieschopper te pakken en de eerste snoek is een feit.

Foto 7: Weer een plaatje van een sloot.

Hier zitten ze dus en we besluiten deze sloot volledig uit te kammen. Af en toe zien we opspringende vissen, gevolgd door een klap op het water en onze aasjes worden richting kabaal gegooid. Maar hoe we ook gooien de vis hapt niet. Menigmaal wordt ons aas verwisseld, maar even zo vaak wordt het aas genegeerd en dat is soms best frustrerend. Toch besluiten we verder te gaan en al gauw is daar de beloning voor mij. Het is het eerste snoekje sinds tijden en ik ben er superblij mee.Martijn schiet snel even een paar foto’s en we struinen verder. Er moet hier toch nog veel meer snoek zitten.

Foto 8: Pompies eerste snoekje

Overigens ben ik er van overtuigd dat het hier ’s winters goed snoeken is. Snoek trekt dan massaal van de grote plassen naar de ondiepe slootjes alwaar het wemelt van het kleine speldaas. Plons! Weer zie ik een kolk en snel gooi ik mijn Arukushad richting water. Meteen wordt het aasje gegrepen en snoek nummer 3 ligt al snel op het droge.
Als het snoekje de 55 haalt mag ik mijn handen dichtknijpen hahaha

Foto 9: Een worp Salmo Sinking Slider, meteen raak.Kijk em gaan.

De vis wordt snel teruggezet en we gaan verder. Er zijn nog genoeg slootjes te bestoken, maar dan is er een soort van break. De aanbeten blijven uit, het water is stil en ook wij besluiten te pauzeren.

Foto 10: Oei, oppassen Pomp.
Na het broodje, rijden we naar een nieuw slootje, het liefst met bruggetjes of duikers. Potentiële snoek hotspots. Wanneer we tevergeefs een paar kruispunten hebben
aangedaan rijden we langs een prachtig stukje water. Weer een mooi kruispunt en ik heb er wel vertrouwen in.

Foto 11: 81 CM de lucht in!!!
Dit keer heb ik een Salmo Slider in de aanbieding. De “sinking” versie gooi ik onder het bruggetje in de hoop een klapper te forceren. 2 seconden later wordt de slider finaal gegrepen en moet ik in de ankers.De vis gaat er als een razende vandoor en ik heb de slip gelukkig goed afgesteld.

Snel vraag ik Martijn wat drilfoto’s te maken en Martijn wordt op zijn wenken bediend.De vis springt tot 2 maal toe volledig uit het water, neemt een paar runs en geeft zich over.Vlug schep ik de vis met mijn rubber net en mijn vermoeden wordt bevestigd.

Foto 12: De Fluor Carbon onderlijn houdt het goed

De slider is volledig geïnhaleerd en het is geen wonder dat de vis zoveel moeite doet om zich te ontdoen van zijn boosdoener. Gelukkig kan ik de “Sinking Slider” er zo uit tikken, vanwege de dichtgeknepen weerhaken en Martijn schiet ondertussen platen. De 81 cm dame wordt met mij vereeuwigd en dat voelt ontzettend goed moet ik zeggen. Wanneer ik de vis voorzichtig te water laat heeft ze niet veel tijd nodig om weg te zwemmen. Heerlijk zo’n prachtige vis.

Foto 13: Prachtige Snoek voor een prachtige blauwe achtergrond.

De zon schijnt nu volop en op de achtergrond verschijnt een prachtige blauwe lucht. Het bruggetje is volledig uitgekamd en we besluiten nog wat andere slootjes aan te doen.
We krijgen nog 3 lossers, vangen nog een baars en een vals gehaakte zeelt en dan eindigt onze sessie. Het is mooi geweest.
Foto 14: Nog maar eens. Even lachen..

Met 4 Snoeken, 1 baars, 1 zeelt en een handjevol lossers was dit niet slecht voor een begin en ik sta te popelen om weer op pad te gaan. Op naar de volgende sessie. Tot gauw.

p.s. Martijn, thanx voor de gezelligheid man, maar dat had ik je al verteld he