Korfbal met Koen

Verslag van maandagochtend 06 Augustus 2007.

Mijn vakantie zat er bijna op en dus besloot ik de laatste dag te gaan vissen met Koen. Onze vriendelijke vriend uit het Noorden des lands had er
wel een ritje voor over om te gaan barbelen en zodoende hadden we afgesproken om vroeg te beginnen.

Koen en ik liggen wel aardig op 1 lijn wat vissen betreft.Veel investeren in kennis vergaren en gewoon proberen, veel uren maken en dat
delen. De beste man is ook nog eens verzot op karpervissen en daar kan ik nog heel wat van opsteken.

Zo besloot Koen wat kaasboillies te rollen en ik zou verder vissen met de gebruikelijke kaas. Vooraf hebben we nog heel wat barbeelfilmpjes bekeken en
kennis opgedaan. Daar 2 meer zien dan 1, ontdekten we nog wat interessante dingen.

Met volle moed zouden we onze missie dan ook aangaan.Voor het krieken van de dag wilden we aanwezig zijn en daarom moest Pomp om 04:00 uur zijn nest weer uit. Het wordt bijna
routine zou je zeggen, maar ik had het knap zwaar in de auto.

Om goed 06:00 uur lagen onze hengels in het water.Koen zijn 2 karperhengels en mijn feeder in het midden en dan is het wachten.
Een uur gaat voorbij en we hebben geen tik gehad en we besluiten maar eens koffie te drinken. We zijn in onze nopjes met de opkomende zon
en oh wat zou het toch mooi zijn als….

“Pomp, je hengel!!” en in een ruk draai ik me om. De hengel
is al los van de grond en wordt bijna van de steun gerukt. Ik kan em nog net grijpen en geef Koen de feeder. Ik gun Koen de dril en meneer Verweij drilt de vis vakkundig richting net. Nou ja, drillen???De vis doet niet echt moeite om te vechten en ik schep barbus barbus.

Yes!! De eerste barbeel is binnen en Koen mag voor het eerst een barbeel aanschouwen. Net als ik, de afgelopen week, is hij een beetje verbouwereerd door deze
wonderschone vis.

Met vorig jaar nog de gedachte dat deze vis niet haalbaar voor ons was, aanschouwen we dit toch wel prachtige juweeltje. Superlicht van kleur en 52 cm.

Koen mag nog even pauzeren met zijn eerste barbeel en de vis poept als dank nog even zijn arm onder. Ik klik dit natuurlijk even op de camera en daarna mag de vis
terug in het zoete nat.

Een klein feestje is ontstaan en Koen is blij. Geweldig, geweldig en we praten nog even na over de enorme klap op de feederhengel.

Maar dan lijkt het over. Er is totaal geen actie en de zon wordt feller.De moed zakt ons een beetje in de schoenen en rond half 12 besluiten we te gaan

kribhoppen.Ons kamp verplaatst zich dus naar de volgende krib en zo stallen we onze hengels uit.Dit keer tover ik ook mijn penhengel tevoorschijn en zet deze een meter of 50 terug. Ik heb deze omgebouwd tot feederhengel, zet de slip open en zet de hengel vast m.b.v. een rotsblok.

Terwijl ik aan het prutsen ben staat Koen alweer te juichen. De beste man sleept er zo even een barbeel uit en dat op zijn karpermontage met
een….kaasboillie, jawel !! Ik feliciteer Koen met zijn vangst en als een trotste pauw staat hij te glunderen. De eerste vis was leuk, maar vangen op je eigen materiaal is natuurlijk veel leuker.We fotograferen de vis en zetten ook deze terug. De vis is zo’n 45 cm lang en moet aardig bijkomen.

Besloten wordt de volgende vis snel te onthaken, te fotograferen en meteen terug te zetten. De temperatuur is aardig opgelopen en we willen de vissen graag netjes behandelen. Zo gezegd, zo gedaan.De hengels worden opnieuw beaasd , ingeworpen en op de steun geplaatst, maar
alvorens we daarmee klaar zijn, begint ook mijn penhengel te gieren.

De slip staat gelukkig goed afgesteld en ik geef mijn feederhengel aan Koen. Ik sprint zelf naar de penhengel en sta 10 seconden later te drillen. Koen komt met het net aangelopen en we scheppen onze 3e barbeel. Yes!!! Snel rennen we naar de onthaakmat, Koen onthaakt de vis, terwijl ik de vis meet (50 cm) en mijn fototoestel pak. Koen schiet vervolgens de plaatjes en voordat de vis het in de gaten heeft ligt deze weer in het water.

De temperatuur is inmiddels moordend en we vergeten te drinken. We hebben nauwelijks rust,want we zitten om de haverklap vast en verliezen 4 korfjes en tuigjes. Nieuwe tuigjes maken dus en eigenlijk is het een grote warboel. Overal liggen spullen en zelfs eten doen we nauwelijks. Maar dan….

Als ik inwerp zie ik aan mijn linkerzijde een speedboot aankomen. Deze vaart aardig dicht langs de kant en komt ons met een noodgang tegemoet. Snel pak ik mijn hengel en druk de top onder water, maar dan is het te laat. Binnen 5 seconden vliegt er 75 meter dynema van mijn spoel en ben ik tevens mijn zoveelste korfje en onderlijnen kwijt. Ik baal als eens stekker, de speedboot scheurt met een noodgang verder en de bestuurder haalt zijn schouders op. Dit is het sein om te stoppen en om iets voor half 2 breien we er een eind aan.

Koen is ook al half gaar door het warme weer en ook hij vindt het welletjes. Het kamp wordt afgebroken en we sjouwen de spullen naar de auto.

We praten nog even na, want er is zoveel gebeurd eigenlijk. Na die eerste vis zag het er lang naar uit dat het niks meer zou worden. Na de verhuizing was het 1 grote chaos met toch 2 extra vissen op de koop toe. Tevens hebben we weer veel geleerd en gaan we nog eens op herhaling. Nu is het zaak mijn materiaal weer op orde te krijgen, want ik moet weer aardig investeren en finetunen.

Op de snelweg scheiden onze wegen en in de auto kijk ik terug op ons avontuur. Wat een prachtige dag eigenlijk. Schitterend weer, enorm bezig geweest, 3 vissen en een anticlimax. Top daggie!

Koen, thanx dat je mee was. Ik vond het superleuk en het is toch wel lekker hoor dat je je vangsten met iemand kan delen! Ik denk dat je het ook naar je zin hebt gehad en je mag weer een unieke vis op je conto schrijven. We gaan gauw op herhaling. Fijne vakantie.

7 reacties

1. Pomp senior schreef:

Boy’s dat was weer een leuk avontuur, fijn voor Koen dat hij ook aan de Barbeel mocht proeven. Die zit zich ook weer op te laden voor een volgende keer, want dat is genieten.
    Ook nog alle ruimte om jouw PR op te krikken Koen, niet waar.
    Jammer Marcel van jouw materiaal.

2. art schreef:

Ik had natuurlijk al de nodige verhalen gehoord van buurman Koen maar na het zien van de mooie plaatjes ben ik erg onder de indruk.
    Ik hoop morgen met Koen ook zo’n mooi resultaat neer te zetten maar dan weer op de karper.
    Marcel bedankt voor het mooie verslag en plaatjes,ik geniet er elke keer weer van.
    Dus ook de barbeel is een flinke vechtjas…en moet zeker een genot zijn om te vangen.

3. Koen schreef:

Marcel, ik heb het zeker naar mijn zin gehad. Het was echt leuk man!! Ik ben er nog steeds van aan het nagenieten. Bedankt weer, dat ik mee mocht.

@Pomp senior: Het was echt geweldig om deze voor mij nieuwe vissoort te vangen. En inderdaad is dit formaat dat ik heb gevangen een ideaal begin. De volgende keer hoop ik mijn PR te verbreken. Ik moet wel zeggen dat het vissen op die stek zonder vangsten al prachtig is. Echt een vakantiegevoel krijg ik daar. H

4. Koen van harte met je eerste barbelen, Pomp jij natuulijk ook weer “goed gedaan jochie”.

Het blijkt wel dat investeren dus toch behoorlijk zijn vruchten heeft afgeworpen. Klasse mannen!!

5. Marcel schreef:

@Pa: Heb inmiddels het boeltje weer compleet.
    Kost weer een smak duiten, maar goed 🙂
    Je komt maar een keer mee, Pa.
    @Art: Dank je voor de complimenten, het is zeker een sterkte vis. Misschien dat door het weer de beesten niet echt veel energie wilden verspelen, want ze waren dit keer zo mak als een lammetje. Maar geloof me, die beesten hebben echt enorm veel kracht. Veel succes vanavond overigens. Hoop dat de buffels willen bijten.
    @Koen: Geen dank, was ook superleuk van mijn kant. Ik zit ook nog na te genieten
    @Leon: Kun je nagaan en je hebt zo’n watertje vlak bij je huis, man hehehe
    Thanx Mate.

6. Andre schreef:

Zeel;t Barb;eel ik zie jou ook nog wel eens flink op de karper gaan Marcel.
    Het blijft tenslote allemaal familie,en als je geduld heb voor zeelt en barbeel dan is de stap naar karper niet zo groot meer.

Mooie vissen Koen en Marcel ..die barbeeltjes zijn echt beeltjes van vissen.
    Jou vakantie is om Marcel ;-p de mijne staat op punt van beginnen.
    Heb je nog tijd volgende week of de week erop om samen iets te gaan doen op vis gebied??

7. Marcel schreef:

He Dre, je hebt gelijk wat dat betreft hoor. Koen zei het ook al dat ik wel al meer die kant op nijg en misschien ga ik ooit wel karperen. Het lijkt toch steeds meer op elkaar en ik maak ook wel degelijk uren. Wie weet.

Jij hebt vakantie? Mooi…
    Ik heb je een pm gestuurd om wat af te spreken.