Zeeltkolder IX (Zweden – Deel II)

We zitten met z’n drieën om tafel in Gary’s place. Het is vanavond Pokeravond en ik ben short stacked (minst aantal chips), zoals ze dat noemen.
Nico heeft de hele avond al succes met goede kaarten op de river (laatste kaart op tafel) en zijn setje zevens wint het nipt van het paartje Queens van Gary.

Pomp’s pocket Nine’s (2 negens in de hand) zijn niet goed genoeg en zo gaat het avondje Poker voorbij.
” Nico wins it all” en ik gok er maar op dat ik op onze visdag wat meer geluk heb.
Foto 2: Alleen al van dit soort groene plaatjes kan ik genieten.
Het is toch weer 23:30 uur geworden en omdat Gary morgen vroeg weg wil, wordt er weer gehakt in onze dagelijkse portie slaap. Nico en ik lopen toch al 2 dagen op adrenaline dus dit dagje kan er ook nog wel bij. 05:30 uur staan we klaar en zo begint de laatste visdag. Het miezert voor de verandering weer eens.

We hebben het qua weer niet echt best getroffen dit weekend, maar we houden de moed erin. Vandaag vissen we met z’n drieën. Gary zit helemaal links, Pomp zit weer op zijn stek en Nico helemaal rechts.

Foto 3: Onze gids Gary in actie.
Het is de optonic van Gary die het eerst afgaat en aan de hengel te zien is het een beste vis. Gary drilt een buffel en ik hanteer het schepnet, terwijl Nico plaatjes schiet. De vis wordt na een lange dril geschept en we zien meteen dat het een beste vis is. Gary meet maar liefst 54 cm, echt een prachtvis!
Samen gaan we even op de foto en Gary geeft aan dat hij de zeeltspeld die hij van me kreeg nu toch wel echt verdiend heeft.

Foto 4: De eerste vis van de dag is binnen en meteen een hele mooie.

Specimen Zeelten
Even over de lengte van zeelten.
In de online encyclopedie Wikipedia staat dat zeelten zo’n 70 cm kunnen worden. Iets te optimistisch is dit wel hoor. De echte specimenvissen waar wij over praten zitten toch in de 60 cm. Het officiële Nederlands Record Zeelt staat overigens nog steeds op 61 cm, maar zoals wij inmiddels weten is dit een beetje achterhaald.
Deze vissen zijn overigens de ouwe bessies van de familie tinca tinca, aangezien ze wel 20 jaar nodig hebben om zo te groeien.

Het is voor mij nog steeds een uitdaging om eens zo’n specimenzeelt van 60+ en 4 kg te vangen en ik hoop dat me dat ooit nog eens zal overkomen. Vroeg of laat zal deze toch een keer mijn net inzwemmen, ook al kost het me jaren vissen. Mijn thuiswater herbergt deze grote vissen.

Nu is het echt nog proberen het kaf van het koren te scheiden. Dat zal lastig zijn, omdat de kleinere vissen in zeer groten getale aanwezig zijn. Tot dusver staat mijn PR net als Nico op een 55 cm en 3,1 KG.  Overigens een vis waar ik erg trots op ben, ook al zullen sommige specimenhunters daar anders over denken.

Foto 5: Nico’s corner. De hengels staan in de aanslag.
Enfin, de eerste vis is binnen en wat voor één! Voor Nico en mij geldt, alle vis is meegenomen, zeker gezien deze omstandigheden. De regen houdt langzaam op en de aanbeten beginnen ineens te komen. De eerste vissen worden nu ook door Nico en mij gevangen.  Ik loop samen met Nico even naar zijn hengels, want ik wil nog wat videomateriaal schieten.

Net wanneer ik achter de hengels sta klapt één van de wakers omhoog en ben ik getuige van een aanbeet. Nico pakt de hengel en slaat aan, terwijl ik het “record” knopje alvast induw.
Mijn vismaat drilt beheerst en weet de vis uit het riet te houden. Wanneer de vis het open water kiest is het feest en ik film het hele gebeuren.

“Vanuit een druilerig Zweden, Marcel Pomp, VisPomp Televisie”
“De afgelopen dagen zijn wij op zoek naar live beelden van Zweedse Zeelten”
“Nu, na veel zwoegen en zweten is het zover, Nico staat…. …”
“Ach, kijkt u zelf maar….”
En zo kijken we even naar de beelden.

Een prachtige 52 cm voor Nico. Weer een mooie 50er voor onze topper. Nico heeft dus ook zijn prachtexemplaar binnen en dat gaat lekker zo.
Foto’s worden gemaakt van dit prachtige vrouwtje.  Nico staat op 2 vissen.

Foto 6: Nico met een hele mooie dame.
Pomp kijkt geconcentreerd naar zijn wakertjes. Gaat het nog gebeuren?
Maar lang hoef ik niet te wachten. De waker van de riethengel, gaat langzaam omhoog en doet ineens ” Tak!!!” Snel pak ik de hengel uit de steun en dril de vis voorzichtig uit.
In de ene hand mijn hengel, in de andere het schepnet, terwijl Nico platen schiet. Cool!

Foto 7: Pomp in actie. Het waaide overigens knoepert hard.

The Summer of 49
Op de meetplank is het mannetje 49 cm en dat is mijn 3e 49er in deze 2 dagen. “Heb je een abonnement op 49 ofzo!!”, vraagt Nico en we grappen en grollen wat.
De andere hengel laat ook niet snel op zich wachten en weer moet ik een vis letterlijk uit het riet trekken.

Foto 8: Tussen de 49ers door kwam dit 46 cm mannetje tevoorschijn.

Mijn volgende vis ligt nu in het net en ook deze mag op de meetplank. Warempel, weer een 49er, maar dit keer een dik vrouwtje.
We vangen de afgelopen dagen overigens meer mannetjes dan vrouwtjes, dus dit is een welkome verrassing.

Foto 9: Nico met een mooie vis. Kan niet missen met zo’n net.

Het begint te lopen bij ons, ondanks het gesputter, de harde wind en de wisselvallige omstandigheden. Dan is er weer zon, dan is het weer bewolkt. We blijven geconcentreerd bezig en ja hoor, weer hoor ik een pieper. Nico heeft het op zijn heupen en scoort vervolgens een 48 cm en jawel daar is ie weer, een 49 cm mannetje. “Hebben jullie niet steeds dezelfde vis te pakken?”, hoor ik je denken?

Foto 10: Wel gaaf hoor met die bergen en dit water op de achtergrond.
Nope! Net als dag 1 heb ik het leefnet meegenomen en daar zit momenteel 4 maal 49 cm in, althans?

Ik check het leefnet nog even op eventuele gaten, maar helaas, deze is toch echt dicht (geintje).
Het rustige weer is nu afgelopen. De zon komt door,  de wind trekt nu erg aan.  Gary stookt inmiddels het vuur voor een kleine barbecue op. Onze gastheer heeft een mini-barbecue meegenomen, waar nu heerlijke saucijsjes op liggen en al gauw is het tijd voor de break.

Foto 11: Even pauzeren. Alles prima geregeld.
Schuimkoppen dansen nu over het meer en ik ben bang dat het nu echt minder wordt met de vangsten. De golven spelen nu met onze wakers en de vele kleine piepjes nemen we al niet meer serieus. Na de overheerlijke versnapering en de bijbehorende vloeibare consumptie, loopt iedereen weer naar zijn stoel, alwaar we stilletjes uitbuiken en een oogje dicht doen.  Mijn zeeltradar gaat op de minimale stand. Ik reageer alleen nog bij een doorlopende piep en zo probeer ik langzaam in te tukken.

Foto 12: Effe een tukkie doen, wat overigens niet lukt
De tussenstand is 8 vissen, waarvan Nico en ik er 7 hebben. Gary heeft 1 vis en één losser, haakt wat kleine vis, maar zit ook niet op de meest ideale plek. Ik bied hem aan om bij mij te komen zitten, maar Gary weert het af. “Ik kan hier iedere dag vissen, vis lekker door!” Dit siert onze gastheer.

De methodfeeder verstop ik nog maar eens in een dikke bal mix van grondvoer, mais, en geknipte wormen. Ik mik weer op het riet. Net voor een bosje plompenbladen plonst de bal in het water. Lijn terugdraaien, niet al te strak, hengel op de steun, wakertjes eronder, optonic aan en wachten. Terwijl ik mijn wakertje nog even iets naar beneden trek,  klapt deze alweer tegen de hengel. 2 seconden twijfel ik, denk dat de lijn nog zinkende is, maar de schelle piep blijft gaan.

Foto 13: En zo was het ineens over met de zon.
De hengel krijgt een zwieper en ik voel meteen dat het menens is. Daar komt Nico aangesneld. De videocamera staat op scherp en Nico neemt op.
Grove beuken op de hengel, beetje barbeelachtige kopstoten, maar dan op stilstaand water.
Weer trekt de vis richting riet, dit kunstje ken ik  inmiddels. Hengel hoog houden en het hefboomeffect gebruiken. Hoe dieper en verder de vis wil, hoe meer druk er op komt te staan en dan kiest de vis mijn richting. Even raast ze om me heen, eventjes laten zien wie hier de baas is, maar tevergeefs probeert ze te ontsnappen.

Foto 14: Voor natuurliefhebbers is Zweden zeker aan te raden.
A
ls de vis uit het water springt en ik heel even de buikvinnen zie, weet ik het al. Het is een best mannetje. Grote buikvinnen, rode uitslag rond de anaalstreek. Een mannetje in paaikledij, prachtig en supersterk. Ze zeggen overigens dat mannetjes harder vechten dan vrouwtjes en dat heb ik menigmaal mee mogen maken. Dan schept Nico de vis. Dit is een grote. Kan wel eens dik in de 50 zijn. We kijken weer even naar de beelden.

Het is meteen ook de laatste vis van de dag. De zon verdwijnt nu en het begint weer licht te miezeren.
Alvorens we aanstalten maken om op te ruimen willen we nog even met onze vissen op de foto en daarna laten we alle vissen vrij.

Foto 15: Een prachtig groot mannetje. Zie de grote buikvinnen en de knobbel daarboven.
De laatste zeelt is de 54er van Pomp en deze wordt nog even gewogen. 3,05 KG geeft de unster aan, mooi gewicht voor dit mannetje. De vis zet ik langzaam in het water, kriebel de vis onder de bek en deze blijft mijn hand opzoeken. Wanneer ik de vis uiteindelijk wegduw en ik blijf staan, zwemt ze weg. Met z’n drieën kijken we de vis na.

Foto 16: Puur genieten dit. Echt cool!
Maar wat gebeurt er nu? 2 meter verder draait ie  zich om en zwemt terug. Terug naar mijn hand en ik kriebel het mannetje weer. Prachtig gezicht! Dit spel herhaalt zich nog een keer en dan vind ik het welletjes en ik sta op. Nu zwemt de laatste zeelt richting het grote water en zo eindigt voor ons dit avontuur.

Foto 17: Zie je em glinsteren. Zo glad zijn de zeelten.

Voor de geïnteresseerden, het rijtje van vandaag:
Gary 54 cm Mannetje 3,00 KG
Nico 52 cm Vrouwtje 2,85 KG
Marcel 49 cm Mannetje 2+ KG
Marcel 49 cm Vrouwtje 2+ KG
Nico 48 cm Mannetje 2+ KG
Marcel 46 cm Mannetje 2+ KG
Nico 49 cm Mannetje 2+ KG
Marcel 51 cm Vrouwtje 2,8 KG
Marcel 54 cm Mannetje 3,05 KG (PR Lengte Mannetje + PR Gewicht Mannetje + PR aantallen=5)

Tijdens het inpakken kijken Nico en ik nog wel tig keer om ons heen, absorberen nog 1 maal deze prachtige plek.  Dan rijden we gezamenlijk richting camping, alwaar we meteen beginnen met inpakken. Rond 22:30 uur nemen we afscheid van Gary en rijden zo weer terug naar het Zuiden. Het wordt een zware rit, waarbij we moeite hebben onze ogen open te houden, eigenlijk onverantwoord. Nico en ik wisselen regelmatig van stoel, vallen op de boot in slaap en rond 11:30 uur zijn we terug in Nederland.

Foto 18: Het zeeltteam en 3 mooie vissen.

Even Resumeren.
Het was super, het was fantastisch, het was een prachtig avontuur. Met 13 vissen in 2 dagen, onder zulke omstandigheden zijn Nico en ik zeer tevreden. Ik kan niet anders zeggen. In de reis hebben we ons aardig vergist, het was zo ontzettend slopend. Ik raad iedereen dan ook af om deze trip in zo’n korte tijd te maken. Trek wat dat betreft wat meer dagen uit om te gaan vissen.

Verder was alles pico bello in orde en wil ik Gary nogmaals bedanken voor de uitstekende service en gastvrijheid. We kunnen jullie Bergets Sportfiske dan ook zeker aanraden voor al jullie visavonturen in Zweden.
Verder willen we Arnout Terlouw bedanken voor zijn tips en advies, dat heeft ons zeker vis opgeleverd.

Tot slot wil ik mijn goede vismaat en vriend Nico bedanken voor deze onvergetelijke dagen. We hebben al heel wat avonturen meegemaakt, maar dit sloeg werkelijk alles. Zelden midden in de nacht, op de snelweg, op de middelste baan, moeten stoppen om iemand te laten kotsen. Zelden iemand zo beroerd zien worden op een veerboot. Maar ook zelden dit soort vismomenten meegemaakt. Het was echt enorm kicken. Thanx Mate! Tot het volgende avontuur!

Lijkt je dit trouwens ook wat en wil je meer info over de reis, manier van vissen, etc.. stuur gerust een mailtje door even op contact te klikken.

avatar
19 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers

Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
VISPOMP » VisPomp Archieven » Zeeltkolder VIII (Zweden – Deel I)ArjanMarcelPomp seniorKoen Recent comment authors
  Subscribe
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
John

Hoi Marcel

Waanzinnig avontuur hebben jullie mee gemaakt daar.
Heb genoten van jullie foto’s en filmpjes maar vooral de 2 verslagen, jammer dat het maar 2 dagen duurde meer van zulke verslagen hadden meer dan welkom geweest.

Gr. John

wolf
Gast

wederom een prachtig verhaal en nu ook nog 2 films er bij om het “gevoel van” er nog eens extra bij te doen.

Fantastisch mannen, echt super.
Ook een bedankje naar Gary dat hij jullie zo goed verzorgd heeft en jullie het avontuur aangeboden heeft.

GreetZ
Ron.

Gary
Gast

Bedankt voor de mooie verslagen, ook voor mij erg leuk om te lezen. Leuk om te lezen hoeveel indruk dit op jullie gemaakt heeft, daar doen we het allemaal voor. Volgende keer toch maar een paar dagen langer, of niet meer pokeren en proberen iets meer te slapen. Hou jullie website in de gaten om mooie visverhalen uit Nederland te kunnen lezen.

Groetjes vanuit een inmiddels zonnig en warm Zweden waar de zeelten nu bijna alleen nog in de nacht gevangen worden.

Tom
Gast

Wel een topper onder de verslagen, hoe zou je dit nog kunnen verbeteren? 🙂

Marco

Geweldig leesvoer, geweldige zeelten, geweldig verslag.
Respect!

Bart
Gast

Prachtig verslag weer van jullie tweede dag daar in Zweden
beetje jammer dat het weer niet helemaal meewerkte… maar tog leuk gevangen in die 2 dagen En die filmpjes zijn super om te zien natuurlijk

bart

André
Gast

Jongens, wat een avontuur! En daarnaast ook nog eens gevangen waar je voor gekomen bent. Dit moet onvergetelijk zijn!

Groeten,

André

Pieter Beelen

Hej Marcel,

Die foto’s zijn echt super! Vooral die met jou en Nico “big smiles….big tench!” Het plezier straalt er vanaf. Geweldige plaat kan zo op een voorpagina!

Pieter

Nico
Gast

Wat kan ik nog zeggen na zo’n verslag….. De foto’s, de filmpjes en het verslag zeggen denk ik genoeg…complimenten vriend!!!!!! Het geheel overziend kan ik alleen maar zeggen dat het voor mij een onvergetelijk avontuur is geweest, waar ik nog vaak aan terug zal denken. Ik had al een bepaalde klick met Zweden, welke nu alleen nog maar groter is geworden. Als je me vanavond belt voor een zeeltmissie in Zweden..zit ik over een paar uur in de auto… Met name de terugreis was pittig…ook niet zo gek met zo’n 12 uur geslapen te hebben verspreid over 4 nachten!! En… Lees verder »

Harold

Mooi verhaal weer mannen!
Heerlijk leesvoer, wanneer komt je eerste boek uit Marcel? 🙂
@Nico: Als je iets geeft kun je ook iets terug verwachten hè… hahaha

De filmpjes zijn natuurlijk de kersen op de taart, super!

Groet Harold

Tim aka IamBarbeel
Gast

Hey Marcel, Eigelijk staat hier alles al!
Maar wat een geweldig verslag weer! Is er geen Deel 3? 😀

Maarover een paar jaar ligt er een boek in de schappen?? Visverhalen van vispomp!! Of moeten we hier een bericht lezen dat je Nederland gaat verlaten voor Zweden.. hihi

Groeten,
Tim Janssen

Gary
Gast

Ja dat laatste zou leuk zijn je Zweedse naam wordt dan FISKPUMP klinkt bijna hetzelfde. hahaha

Pieter S

Erg mooie foto’s verhaaltjes en filmpjes. Vooral de laatste (het mannetje van 54) is erg mooi. Mannetjes zijn inderdaad sterker dan vrouwtjes; ze vechten een stuk feller, is mijn ervaring.

Groet, Pieter

Koen
Gast

Ik vond deel 1 al prachtig om te lezen. Deel 2 is ook prachtig en erg leuk met die fimpjes erbij. Wat moet ik verder zeggen…..ik heb genoten van deze twee verslagen en zie mezelf daar ook nog wel een keer vissen. Spreek je over niet al te lange tijd Marcel, en hopelijk in het gezelschap van een mooie hollandse zeelt.

Gr Koen.

Pomp senior

Mannen,
Wat een prachtige vissen hebben jullie gevangen en wat een mooie beelden.Wat zijn jullie toch fanatiek. Een prachtig voorbeeld hoeveel plezier je van vissen kunt beleven. Echt een reclamefilm sportvissen in optima forma.
Hoe fanatiek, wie voert er zelfs midden op de snelweg.
Top mannen, echt iets om vaak aan terug te denken.

Marcel
Gast

@Tim: Deel III bewaren we voor een volgende trip, ok, lijkt me leuk
Pomp naar Zweden???Hahaha ik vind verhuizen in eigen land al goed genoeg. Ik vraag me af of ik daar zou kunnen aarden.
@Gary: Hahah Pomp naar Zweden, dat zou wat zijn,maar zeg nooit, nooit!
@Pieter S:Thanx voor je bijdrage Pieter. Mannetjes zeelten vind ik persoonlijk ook iets magisch hebben, weet niet wat het is. Machtige vis!
@Koen: Hoi Koen, heb je PM gehad, datum zet ik alvast in de agenda en ik mail je nog even. Top!
@Pa:Thanx Pa, alweer een topavontuur in 2009 he. Spreek je snel

Arjan

Hee Pomp,
Wat een superverslag van doaruut Zweden.
Prachtig ! Dat was genieten geblazen of nait dan.