ZeeltKolder (Introductie)

Het gaat beginnen. De lente is officieel begonnen en dat betekent dat bij mij de Zeeltkolder weer toeslaat.
In de doelstellingen van dit jaar had ik het over het project 7 pounds. Hierin gaf ik aan een zeelt te willen vangen van 3,5 kilogram.
Echter wil ik mijn missie even bijstellen. Die 3,5 kg is alleen haalbaar vlak voor of tijdens de paai en dan ben je toch seizoensgebonden.Nee, de nieuwe missie bestaat uit meerdere minimissies. Lees gauw verder.

De afgelopen 2 jaar hebben we ons pas goed kunnen concentreren op het gericht vissen op zeelt. Sommigen zeggen dat het niet kan, anderen beweren weer van wel en ik mag wel zeggen dat ik tot de laatste partij behoor. Wel moet ik er bij zeggen dat je voor een groot deel afhankelijk bent van het water dat je bestrijkt.  Het water dat ik momenteel bevis heeft een groot zeeltbestand en dat maakt de jacht op Tinca Tinca natuurlijk een stuk makkelijker.

Zo vingen we in 2007 van midden Mei t/m eind Juni maar liefst 35 zeelten. Begonnen we in 2008 pas midden Juli en eindigden we na midden Augustus met een kleine 20 vissen. Bijvangsten hadden we ook, maar dat viel verhoudingsgewijs toch wel aardig mee.

Foto2: Alle soorten loodjes komen weer van pas. Van druppel tot hagelloodjes

Zeelt voor beginners

Voor de mensen die eens gericht op zeelt willen vissen heb ik misschien een paar tips. In bijna ieder lokaal slootje of plas is wel zeelt te vinden. De vis is sterk en komt zelfs voor in de meest troebele of zwaar begroeide watertjes. Deze kleine karperachtige, maar tot de witvis behorende vis is ook dol op mais en zodoende kun je met een simpel pennetje al op Tinca Tinca jagen. Mijn ervaring is dat je al op 1,5  meter vanaf de kant succes kunt hebben en kun je d.m.v. een handje mais al een goede voerstek creëren.

Eenmaal gehaakt heb je al snel door of er een Zeelt aan de andere kant van de lijn loopt te trekken. De vis blijft tijdens de dril namelijk lang onder water, terwijl een brasem al heel snel opgeeft. Minuten lang houdt de vis je aan het lijntje voordat je ook maar een glimp kan opvangen, werkelijk prachtige sport. Wanneer de vis eindelijk is geland, maak je kennis met misschien wel de mooiste witvis die er is. Het sterke lichaam bestaat uit hele kleine schubben en de slijmlaag maakt de vis aalglad. De prachtige robijn rode ogen zijn om in te verdrinken en de machtige rug en staartvin maken de vis tot mijn favoriete sportvis. Kortom, de zeelt is de moeite waard om even tijd aan te besteden. Je zult niet teleurgesteld worden.

Foto 3: Dit jaar gaan we ook een ander wapen toepassen. De Fluoro Pop Ups.

ZeeltKolder
Enfin, na deze korte introductie is het tijd voor de koppen met spijkers. Ik zei het al in de eerste Alinea, de nieuwe missie bestaat eigenlijk uit minimissies.
-Zo zou het mooi zijn als we het PR van 53 cm nog even op konden krikken
-Zou het super zijn als we een zware zeelt zouden vangen (PR staat nu op 5 pond)
-Wil ik graag nog zeelt vangen op een pop up montage.
-Misschien een PR aantallen (staat op 4).
-Zeelt vangen aan de home made boilies.
-Zeelt vangen op ander water.
-Zou het mooi zijn als er nieuwe vissen en mensen in de Hall of Fame komen.
-En wil  ik  graag weer lekker vissen met vismaten en dezelfde passie uitoefenen.

Foto 4: Mijn voormalig PR van 52 cm, prachtig beest.

Een heleboel dingen op zeelt gebied dus en daarom heet ik jullie welkom bij mijn nieuwe Missie, genaamd ZeeltKolder.
Ik moet zeggen dat ik er alweer heel veel zin in heb en hoewel het water nog steeds aardig koud is ,gaat het bij mij langzaam kriebelen. Zeker na het zien van zeelten die reeds door vismaten zijn gevangen bij deze temperaturen.

Daarom trok ik zaterdag voor het eerst met de penghengel richting water. Het was 6 maanden geleden dat ik hier was en ik was benieuwd wat ik aan zou treffen. Bij aankomst was alles kaal, het water behoorlijk troebel en mijn ijdele hoop gedaald naar standje nihil.
Toch ben ik het gaan proberen, maar na 2 uur naar een passief pennetje kijken hield ik het voor gezien. Misschien de tip van Koen volgen en  langzaam beginnen met voorvoeren? Iets dat vorig jaar veel zeelt heeft opgeleverd? We gaan het proberen. De eerste stap is gezet en hopelijk gaan ze in de komende weken los. Tot gauw.

Foto 5: Het is misschien nog wat vroeg in het seizoen.

Mededeling Zeelt Hall of Fame

Vorig jaar zijn we begonnen met het opzetten van een Zeelt Hall of Fame.  Hierin staan zeelten gevangen door lezers naar grootte. Heb je een ook leuke zeelt gevangen en sta je zelf met de vis op de foto dan zou ik het leuk vinden als je ook in deze lijst zou komen te staan.
De eerste 2 inzendingen in 2009 krijgen van mij een zeeltspeldje. Is je zeelt zelfs 52 cm of groter, dan krijg je de zeelt specimen pin.Dus kom op met die inzendingen en je krijgt een plekje in de Zeelt Hall of Fame.

avatar

Abonneren op
Nico

Hey Marcel,

Ik ga je zeelt-avonturen zeker weer volgen en jou kennende denk ik dat jij wel een aantal van die doelstellingen moet kunnen halen!!

Persoonlijk ga ik toch nog steeds voor de centimeters….mijn pr staat op 44cm en het moet volgens mij mogelijk zijn om dat te kraken. Ik ga er zeker voor….lekker vanuit mijn eigen achtertuin…elke avond even proberen!!

groet
Nico

Pieter S.
Gast

Pomp, veel succes. Mijn hoef je niet meer aan te zetten tot zeeltvissen… Ik sta zelf ook te trappelen om weer te beginnen. Ik heb 2 barbeelhengels in bestelling, 2 Shimano USA’s erbij en de rest volgt nog. Conclusie: ik ga het dit jaar over een andere boeg gooien. Ik vul het penvissen aan met statisch vissen met de feeder of met vastlood. Helaas heb ik mn rijbewijs nog niet, hopelijk in mei. Google maps is al doorgespit op zoek naar nieuwe stekken. Maar mijn vaste stek moet ook in staat zijn om 55+ en 3 kg+ (ik weeg nooit)… Lees verder »

Barbeeljager

Ik hoop dit jaar ook een plaatsje in de H.O.F. te krijgen ,…

Bij mij in de buurt ook een paar fantastische Tinca stekjes

GreetZ
Ron.

Bart

Hoi Marcel

Ik ga dit jaar ook proberen mijn pr zeelt te breken .
En jou zeelt avonturen ga ik zeker weer volgen levert vast en zeker weer mooie plaatjes op.Ik hou je op de hoogte van mijn zeelt vangsten
Iedereen suc6 met de jacht op tinca tinca

Bart

Barbeeljager

Pompie,…

Dat wil ik zeker gaan doen, die afspraak staat gozer !