Zeeltkolder VIII (Zweden – Deel I)

Al 2 maanden droom ik van een zeeltwater. Het water herbergt een groot bestand aan mooie zeelten en ligt in “No Man’s Land”.
De vissen zijn massief gebouwd, hebben hoge ruggen en zijn prachtig van kleur, om van de mooie rode ogen nog maar te zwijgen.

Het water is groot, ligt tussen de bergen in en ’s morgens ligt het bedekt met een dunne deken mist.
Ik sta tot mijn middel in het water. Om me heen zie ik een groot woud van bomen en niemand die me ziet.
Zo’n 50 meter voor mij ligt Zeeltwalhalla. Grote stroken riet staan ruim 1,5 meter onder water, afgewisseld met plompenbladen en andere waterplanten.
Hier voelt de vis zich veilig, hier ligt de bakermat van de kolonie sutare (Zweeds voor zeelt) en ik kan alleen maar genieten.

De wekker gaat in huize Nico. Onze avonturier moet nog bijna een uur rijden om bij Pomp te komen en 20 minuten later springt onze grote vriend in zijn bolide.
Inmiddels staat de Pompmobiel te popelen om te blazen. 13 uur rijden is niet niks, maar ach, het is het allemaal waard.

Foto 2: Ik heb een wagen….vol geladen…
Om goed 03:30 uur wordt er op het raam geklopt en ik verwelkom mijn lotgenoot. Het is iets voor vieren dat wij in het holst van de nacht richting Zweden rijden.
Ik zal je het verhaal van de trip besparen. Ik kan je alleen vertellen dat de boot van Duitsland naar Denemarken niet zo goed viel bij vriend Nico en hij had er nog de hele weg last van.
Om 17:00 uur rijden we het terrein van Bergets Sportfiske op. Oftewel, het domein van onze Zweedse Nederlander, Gary Kruithof.

Foto 3: De receptie van Bergets Sportfiske, Gary’s place…
Onze gastheer komt al naar buiten en na een korte begroeting betreden wij zijn domein.
Hier hebben Ed Stoop en Marco Kraal hun finale missie van vistv mogen uitvoeren. Hier hebben Arnout Terlouw en Michel Dekker hun zeeltmissie volbracht(Zie Zeeltkolder VII). Man, man, man, we staan te popelen.

Even een kleine introductie. Gary is onze gastheer en runt Bergets Sportfiske. De man spreekt vloeiend Zweeds en je kunt bij hem terecht voor Forelvissen, Snoeken, Kopvoornvissen, Snoekbaarzen en…..Zeelten.

Foto 4: Prachtige forellenvijvers om je heen.
Op het terrein van de familie Kruithof staan blokhutten. Deze zijn voorzien van een tafel, stoelen, aanrecht met gasfornuis, koelkast en natuurlijk bedden voor de overnachting. Ideaal wanneer je een visvakantie in Zweden wilt doorbrengen en prima verzorgd. Je kunt ook je caravan of tent kwijt op dit terrein, helemaal top.

Enfin, Nico en ik hebben niet veel slaap gehad en we besluiten na een hapje en een drankje vroeg ons nest in te duiken. Het is goed 23:30 uur wanneer bij mij het licht ineens uit gaat. Weltrusten Pomp!

Foto 5: Onze blokhut voor dit weekend, prima vertoeven.
De volgende ochtend brengt Gary ons al vroeg naar het meer. Nico en ik kunnen nog net onze ogen openhouden, maar wanneer we ineens oog in oog staan met ons viswater, worden we spontaan wakker. Ik kijk naar een prachtig water, precies zoals ik me had voorgesteld. Groot, glashelder en omringd door één brok natuur, wauw!!!

We pakken onze spullen uit en lopen naar een soort strandje. Gary vertelt ons dat we van hier uit zo’n 50 meter kunnen lopen,daarna wordt het echt diep.
Het begint licht te miezeren. De plu’s worden als eerste uitgepakt en zo houden we de spulletjes droog. Dan wordt er een plan gemaakt.

Foto 6: Als in mijn dromen, zo mooi…
Gary wijst ons plekken aan waar hij volgens afspraak heeft voorgevoerd. Nico en ik kiezen beiden een stek en dan is het hengels uitgooien en gaan.

Plan de campagne:
Ik vis met 2 lichte barbeelhengels (2x shimano catana barbel) van 1,5 lb. Mijn hoofdlijn bestaat uit 22/00 Gamakatsu G-line. Daaronder hangt een methodfeeder.
Vervolgens gebruik ik onderlijnen van 26/00 fluoro van Gamakatsu.
Om de method wordt een bal gekneed met een sticky mix van wormen en mais en kleine pellets. De bal met voer valt heel langzaam uit elkaar of wordt bestookt door vis. Mijn haakaas ligt er vlak naast. Het haakaas bestaat overigens uit een combi wormen en mais. Arnout en Michel (De mannen uit het artikel “Zweedse Schonen”) hebben hier goed op gevangen en hiermee wil ik dus ook gaan vissen. Dit haakaas ligt dus naast de methodbal en dit moet uiteindelijk vis gaan opleveren. Mijn wakertjes en de Fox piepers zullen me vandaag wakker moeten houden.
(We hebben overigens maden meegenomen, maar verwachten hierdoor erg veel last van kleine vis (ruisvoorn) te hebben)
Foto 7: De combi van vandaag. Wormen, maiskorrels en af en toe een nepmade.

Nico vist met 2 feederhengels, ik geloof dat hij een hengel met een feedermontage en korfje heeft staan en een hengel waarbij de feedermontage voorzien wordt van een method. Tevens vist Nico met een 3e hengel. Deze hengel heeft een vastloodsysteem en is voorzien van een boilie, waar Gary de hele week mee gevoerd heeft.

Zo’n 50 meter van de kant ligt dus een strook riet, daartussen liggen wat plompenbladen en hier schuilen en zoeken de zeelten dus naar voedsel. Met neopreen waadpakken lopen Nico en ik vervolgens tot zo’n 30 meter afstand van de rietkraag en bestoken vanaf hier de rand van de rietkraag. Zit je éénmaal in de rietkraag dan is de kans op vastlopers groot en dus zijn we heel voorzichtig.

Foto 8: Vissen met lichte wakertjes, erg spannend.

De hengels liggen nu in de steunen en het is nu wachten. Gary verlaat ons wegens andere verplichtingen en laat ons achter in de wildernis, wat een avontuur.
Ik kijk nog eens om me heen. Het water is fantastisch, het groen der natuur geeft me een gevoel van vrijheid en daar sta ik dan, in mijn droomwereld.

“Piep..”, een licht piepje op de rechterstok en de rode waker zwiept heel lichtjes heen en weer. “Pieeeeeeeeeeep…”, weer een piep en het wakertjes beweegt nu langzaam omhoog. Ineens is het “TAK!!!!!!!!!!!!!” gevolgd door een schel en lange “Pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep!!!” en ik sla aan.

Foto 9: Pomp tijdens de dril, oh oh oh wat mooi.
De vis wil meteen het riet in, maar ik pareer de aanval net op tijd. “Nicooooooooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!”, schreeuw ik en al klotsend komt Nico naar mij toegestrompeld met het schepnet. De top van mijn hengel krijgt het zwaar te verduren, maar ik heb vertrouwen in de goede afloop.
Ik loop nu het water in en sta bijna tot aan mijn middel in het water.

Door het heldere water kun je de vis nu prachtig zien knokken en ze is nu op zo’n 3 meter voor me. Dan duikt ze weg, wil richting open water maar weer pareer ik de aanval. Nico komt me redden en wanneer ik haar richting Nico leid, zwemt de vis in het grote karpernet.

Foto 10: De eerste zeelt van vandaag.
Eigenlijk is het geen gezicht. Een vis van maximaal een cm of 65 in zo’n groot net, maar ik heb het net meegenomen voor eventuele grote bijvangsten.
We tillen de vis naar de gereed liggende landingsmat en we meten 49 cm en 2,4 kg, prachtige vis.
Fotootjes worden geschoten en even later is ze vrij.

Foto 11: Jij mag terug.
Dan begint het bij mij aardig te lopen, maar ik verspeel binnen no time 2 vissen in het riet en zit regelmatig vast. Ik kan mijn ogen niet geloven wanneer de fluoro 2 x achterelkaar knapt op de knoop. Dit heb ik nog niet veel meegemaakt. Ik vervang de onderlijnen naar 28/00 maar het is inmiddels over met de zeeltaanbeten. Nico en ik vangen alleen nog kleinere vis en moeten lijdzaam toezien dat we al 2 uur zitten te wachten op serieuze aanbeten. Het is inmiddels gaan motregenen. De spullen moeten onder de plu en donkere wolken drijven over ons water.

Foto 12: Het was de hele dag wisselvallig.
Als we even een kleine break hebben krijgt Nico na 2 uur een ongelooflijke run op zijn vastlood montage. Een vis heeft de boilie gepakt en sprint nu naar het riet. Nico is op tijd, kan de vis voor het riet draaien en het gevecht is begonnen. Nico drilt en de vis zoeft door het water. Af en toe zien we de vis bovenkomen en met een klap op het water duikt ze weer naar beneden.

Foto 13:  Nicotjuhhhhh!!!Kijk em drillen
Het is een grote vis, kon wel eens een hele grote zijn en Nico blijft rustig. Minutenlang blijft de vis onder, de hengeltop wordt naar beneden getrokken totdat ik de vis kan scheppen. Nico slaakt een kreet van vreugde. Wanneer 2 hoofden boven het grote net hangen, roepen we beiden ” Zo heeee!!!!” en een grote zeelt staat ons aan te gapen.

Foto 14: Nico schreeuwt het uit van blijdschap. Yes!!! En verdiend, ouwe!!
Nico neemt het net over, meet de vis en komt op maar liefst 55 cm!!!! Snel wegen we het prachtige vrouwtje nog even en met 3,1 kg verpulvert Nico zijn oude PR met 3 cm, Wauw!!!
Ik feliciteer vriend Nico, zijn dag kan niet meer kapot en met een glimlach maak ik foto’s, wat een begin.

Foto 15: Nico met zijn nieuwe PR, prachtige bak van een zeelt.
Wanneer we foto’s hebben geschoten en Nico het wel goed vindt, wordt de vis in het leefnet gestopt. Ik heb namelijk mijn 3m lange leefnet meegenomen.
De zeelten die we vangen stoppen we hier in zodat we de stek rustig houden. Tevens kunnen we nog een mooi dubbel plaatje maken later op de dag.
Wees niet getreurd. De vissen gaan aan het einde van de dag allemaal terug.

Foto 16: Omdat ie zo mooi is, cheers mate!
Het wil maar niet licht worden. De donkere wolken blijven onze stek bestoken, maar we zijn niet voor één gat te vangen. Weer duurt het even voordat we aanbeten krijgen. Ik los een vis, Nico lost een vis vlak voor de kant en het riet speelt ook nog mee. Hier moet ik toch iets op verzinnen. Na in totaal 4 vissen gelost te hebben vind ik het welletjes. Ik besluit mijn onderlijnen te vervangen door gevlochten onderlijn. Dikkere nylon of fluoro heb ik niet in de tas, dus dan maar een alternatief proberen.

Foto 17: Zweden is mooi, heel mooi.
Omdat onze aanbeten uitblijven neem ik een risico. Ik gooi mijn method vol in het riet, laat em liggen en draai voorzichtig strak. Ik hoop dat de vissen mijn aas kunnen vinden en warempel, ik krijg weer een aanbeet, maar dit maal op de pop-up boilie.
De optonic brult het uit en ik pak meteen de hengel van de steun. De vis moet ik nu werkelijk uit het riet trekken, dit alles gecontroleerd natuurlijk en mijn onderlijn houdt het mooi.
Foto 18:  Beetje te optimistisch met zo’n net.
Tinca Tinca doet haar best. Duikt van het ene gedeelte in het andere gedeelte van het riet, maar langzaam kan ik de vis naar het open water dirigeren.
Door het heldere water zie ik een gele boilie onder water scheren, prachtig om te zien dat deze onder de lip van de vis hangt.

Nico staat alweer gereed met het net en al gauw ligt mijn 2e vis op het droge. Yes!!! Dit mannetje is 48 cm en mag net als de andere vissen in het grote leefnet.
Door alle commotie vergeet ik de hele dag te eten en te drinken en we drinken maar eens een bakkie koffie. We genieten zo van dit avontuur, super!!!

Foto 19: Weer een mooie Tinca. Ze zijn hier echt hoog en mooi.
Dan gaat de optonic van Nico en weer sprint meneer Breevaart naar zijn hengel. Het komt regelmatig voor dat Nico aanbeten krijgt nadat hij even wegloopt van zijn hengel en ja hoor daar is er weer één. Nico slaat aan en het is vis, maar het is een beetje een vreemde dril. Als we een glimp van de vis zien denken we aan een grote ruisvoorn, maar wat is dat?Een grote baars heeft kennelijk de wormen/mais combinatie gepakt en deze probeert zich nu te ontdoen van de verstopte haak.

Foto 20: Nicos in opperste concentratie.
Te laat voor de baars. Pomp heeft em reeds geschept en beiden staan we verbaasd te kijken. Wauw, wat een grote baars. Wanneer Nico de Perca meet komt deze op een mooi 38 cm. Kanonne wat een beest. Met 38 cm is het een evenaring van zijn 20 jaar oude PR, wat een dag hahaha.
Gary had ons al gewaarschuwd, ” schrik niet wanneer er een grote baars op je worm/mais combi knalt.” En zo geschiedde.

Foto 21: Prachtige baars voor Nico, cool!

Ik blijf het proberen in het riet, terwijl Nico iets minder risico neemt en er iets voor ligt. We zien duidelijk dat de aanbeetzone zich naar achteren verplaatst en ik verlies ook zeker een aantal onderlijnen door vastlopers in het riet.  Soms twijfel ik, moet ik verder naar voren vissen of vis ik op hoop van zegen. Ik kies voor het laatste. Liever wat vaker vast dan nauwelijks aanbeten, met alle risico’s van dien.

Het levert me al gauw mijn 3e en 4e vis van de dag op en met heel veel moeite krijg ik de vis toch aan de kant. Jammer genoeg verspeelt Nico nog een mooie vis voor de kant en blijft hij vandaag helaas op die ene mooie dikke 55er staan.

Foto 22: Mooie 50 cm voor Pomp.

Maar who cares? Die ene hele mooie dikke was vandaag de kers op de taart en die bak van een baars is ook geen straf. Nee, Nico was meer dan dik tevreden, net als Pomp.Wat een dag.
Ons rijtje van vandaag:

Marcel 49 cm Mannetje 2,4 kg
Nico 55 cm Vrouwtje 3,1 kg
Marcel 48 cm Mannetje 2+ kg
Nico 38 cm Baars
Marcel 50 cm Mannetje 2+ kg
Marcel 49 cm Mannetje 2+ kg

We mogen dus helemaal niet klagen met onze vangsten van vandaag. Onder niet al te beste omstandigheden en met de tips van Arnout en Gary hebben we best gevangen en met nog een dag te gaan ben ik zeer optimistisch. Wij stoppen om 18:00 uur deze vermoeide dag en rijden vervolgens terug naar de camping alwaar wij na het eten nog even wat drinken met Gary. Besloten wordt dat Gary de volgende dag met ons mee gaat vissen en hoe die dag verliep lezen jullie in deel II van onze missie.

Terwijl Nico en Gary in hun eigen dromen dwalen, staat Pomp weer tot zijn middel in zijn droomwater. Met een grote plons plaats ik de methodfeeder tussen het riet, leg de hengel in de steun, plaats de waker op de hoofdlijn en wacht. Ik wacht tevergeefs in mijn droom, maar dat maakt niets uit. Morgen een herkansing. Droom zacht,  Pompie.

Klik hier voor deel 2.

Lijkt je dit trouwens ook wat en wil je meer info over de reis, manier van vissen, etc.. stuur gerust een mailtje door even op contact te klikken.