TenchTime (Deel 9)

Het is bikkelen voor wat vissen. Neem dinsdagochtend. Met bakken komt de regen naar beneden en Pomp moet zijn boeltje nog optuigen.
Kletsnat zit ik onder de paraplu en wacht op wat komen gaat. Het lijkt tevergeefs. Maar dan wordt mijn hengel zowat van de steun getrokken. De baitrunner giert het uit en al glibberdend loop ik naar mijn piepers.
De vis heeft er geen zin in, dreigt onder een bos takken te vluchten, maar ik houd mijn slip strak. Ze schiet de andere kant op, weet waar het riet is en duikt vol in de stengels. Heel rustig probeer ik haar eruit te trekken.

Foto: Pomp met een mooie zeelt van 56 cm en 3750 gram.
Dat lukt gelukkig, maar ze is nog niet klaar met mij.  Pal onder de top van mijn hengel begint ze te beuken. Ze draait en draait, tolt als een dolle en ik ben bang dat het boeltje het begeeft.
Dan verslikt ze zich, komt net iets te dicht in mijn buurt en ik schep zo het net eronder.
Het gevecht was niet voor niets, want met een respectabele 56 cm en maar liefst 3750 gram mag ze er zijn.
Foto: En weer te water. Kijk die bolle buik! Prachtig.

Zeeltvissen is uren maken. Het aantal vissen is niet altijd zoals ik in het filmpje hiernaast doe geloven. Daar hadden we ongelofelijk geluk dat de vissen los waren. Nu is het meer schrapen. Tevreden zijn met een enkele of een tweetal vissen. Dat maakt niet uit. Als zeeltvisser krijg je zo nu en dan de beloning. Kicken!

Korum Multimat
Overigens hierboven de Korum Multimat. Voor zeelt ideaal, aangezien de mat opstaande randen heeft en zo de gladde vis geen kans heeft om van de mat te glijden. Wat nogal eens voorkomt. Tevens is deze mat prima om je vis te water te laten. Je tilt deze op aan de handvatten, je loopt naar het water en laat de vis vrij. Geen gedoe met terug in het net plaatsen. De mat is te verkrijgen bij de mannen van Fishing4u.nl

Zeelt in de Media.
Martin Bowler, bekend van het schitterende ‘Catching the Impossible’ in een klein filmpje op Youtube, waar hij een schitterende zware zeelt vangt.
In dit soort proporties zul je Nederlandse zeelten niet zien. Of toch wel? Soms komen er meldingen binnen van zeer zware zeelten, met buiken als skippyballen. Helaas heb ik deze nog niet in levende lijve mogen aanschouwen. Zelfs geen foto. Het blijft daarom nog bij dromen. Maar we blijven stug volhouden. Ik zat er vorig jaar dichtbij. Het zal je maar gebeuren.

Overige zeeltmeldingen.
Deze week weer een paar mooie inzendingen. Je ziet aan de vangsten dat de zeelten behoorlijk beginnen te groeien.
Lees snel mee…

Koen Verweij
Vismaatje Koen is goed bezig op het gebied van karpervissen. Je kunt zijn leuke en leerzame avonturen hier volgen. Toch weet hij af en toe afstand te doen van de piepers en zware biggen. Met de matchhengel gaat hij er dan op uit.  Ik was dan ook weer blij verrast toen ik onderstaande tekst en foto zag.

Hoi Marcel, Dit weekend had ik geen tijd om een nachtje te karperen. Ik had er natuurlijk voor kunnen kiezen om een paar uurtjes te gaan pennen op karper. Maar goed, ik volg jouw zeeltperikelen met veel plezier en eigenlijk was het ook wel weer eens tijd om op zeeltjacht te gaan. Ik heb een heldere beek opgezocht en vervolgens heb ik op meerdere plekjes wat maïs gestrooid. Om de beurt wilde ik deze gaan afvissen, maar meteen bij het eerste plekje was het al raak! Prachtige zeelt toch? Ik heb hierna nog een uurtje doorgevist, maar op een brasem na niks meer gevangen. Geeft niks, want ik ben blij met deze zeelt. De eerste keer vissen op zeelt dit jaar en meteen een succesje! Mij hoor je niet klagen Groet, Koen.
Kijk ook eens op de site van Koen. www.koenverweij.blogspot.com

Foto: Koen met een mooie volle Tinca.

Bas Lievens
Van de week kreeg ik een mailtje van Bas. Er schijnen nog meer succesvolle zeeltvissers te zijn
Hieronder het leuke verslag .

Beste Marcel (Vis)Pomp,
Vol aandacht las ik vanochtend jou vispomp blog. Heerlijk om te lezen hoe fanatiek en gedreven je bent als het aankomt op het vissen op zeelt. Ik ben overigens een echte roofvisser. Maar in het gesloten seizoen ga ik graag achter de doktersvissen aan in  de forten in Utrecht. Samen met mijn vismaat Imre bespreken we op voorhand de tactiek: waar gaan we vissen, met welke techniek en met wat voor aas? Wij hebben ondervonden dat de laatste uurtje van de middag en eerste uurtjes van de nacht ons de beste vangsten op leverden. Onze tactiek heeft gedurende een maand vorm gekregen. Dit volgend verslag illustreert onze evaringen aan de waterkant.

Foto: Bas met een schitterende bak tijdens een sessie in het donker.
Rond een uur of vier bevonden we ons aan de waterkant. Fietsen in de heg en eens een rondje lopen om eventuele actieve vissen te spotten. Op mooie stekjes, bij plompenbladeren, duikertjes, overhangende bomen maakten we enkele kleine voerstekjes met van mais, kapucijners, hennep en maden. Vervolgens was het hengels optuigen, peilen, en beginnen op de eerste stek. Die middag viste we alle stekken zorgvuldig af maar we mochten helaas geen vis haken. Inmiddels wat het al aardig laat aan het worden, dus toen we aan kwamen op de laatste stek besloten we om statisch te gaan vissen. De pennen gingen in de tacklebox en werden vervangen door 25 grams loodjes. Een lekker drankje en een goed gesprek later, was het raak, na een flinke bonk op de hengeltop gierde mijn molen het uit. ik sprong op en met een ferme tik zette ik de haak. De parabolische drie meter lange snoekbaars stok (5-20g) krulde prachtig tot in het handvat! De vis nam een flinke run richting naar de overkant van de vaart. Gelukkig kon ik met mijn ‘spaghetti stok’ de slip wat strakker zetten en de klappen opvangen. Op die wijze dirigeerde ik de vis terug naar open water totdat ze, na een dril van een minuut of 8, klaar was om geschept te worden. Vol blijdschap en gejuich werd de vis ontvangen! Wat een dikzak en in super conditie!! Op de onthaakmat hebben we haar ontdaan van de haak en enkele mooie foto’s gemaakt. Magisch om een dergelijke zeelt te vangen in het donker! Onze tactiek was geslaagd! Bij deze bedank ik graag mijn vismaat Imre voor de gezelligheid en het scheppen van de vis! Top kerel!  Ik blijf de website vol verwachting in de gaten houden! Met vriendelijke groet,  Bas Lievens.

Patrick Siebeling
Hieronder een verslag van Patrick. Niet alleen post hij zo nu en dan op VisPomp. Kijk ook even op zijn eigen site. www.simplifly.nl

Verleden week verliep het vissen op zeelt moeizaam, een enkele aanbeet wist ik om te zetten in een losser. Verder bleven de aanbeten van onze vriend uit. Ik ving een aantal brasems en voorns en daar bleef het bij. Ik besloot om de stek enige dagen met rust te laten, de lagere temperatuur en de harde wind deden me besluiten om met mijn oude Jack Hilton achter de karper aan te gaan. Ik besloot terug te keren naar een stek waar ik als kind bevangen raakte met de vissport.

Foto: Een zeelt met wat uitslag. Zie de rooie spikkels.
De plek was na ruim dertig jaar toch wel verandert. De brede rietkraag waar ik mijn aardappel tussen liet zakken was compleet verdwenen. Ik viste nu achter wat taken die het water ingroeide, en ondanks het er wemelde van de insecten kwam ik na twee sessies ook hier niet verder dan een aantal brasems. Normaal ving ik ze hier ook wat later in het jaar en meestal als het water vanuit de ringvaart ingepompt werd. Toch mocht ook dat de pret niet drukken, midden in de bush tussen een gaatje waar ik mijn hengel en schepnet door kon steken genoot ik van de natuur en mijmerde ik over wat ik hier als kind allemaal beleeft had.

De week verliep gestaag en op vrijdag en zaterdag had ik geen tijd om te vissen. Op zondagochtend had ik afgesproken om met de vlieg achter de ruisvoorn  aan te gaan en zo dreef ik met vismaat op de wijde blick. Het was ruim een halfjaar geleden dat we hier gevist hadden en de harde wind zou het er vandaag niet makkelijker op maken. Toch hadden we resultaat al snel kwamen de eerste voorns in de boot. We besloten uit de wind te gaan vissen achter een aantal hoge bomen. Het water was vlak en al snel zagen we beweging, ik schakelde om naar de droge vlieg. Ik riep naar mijn vismaat, het zou toch wat zijn. Windkracht 5 en dan uit de wind op de droge vlieg voorns vangen. Al snel slurpte een prachtige ruizer de vlieg van de oppervlakte. Rozig maar voldaan plofte ik s’middags op de bank neer en had moeite me ogen open te houden. Mijn gedachten waren bij de polder en de zeelt en na het eten zei ik tegen beter weten in, ik ga nog even vissen. Ze knikte en onderweg was ik.
Foto: Patrick met een hele mooie. Ik zie trouwens een leuk speldje, Patrick
Het was inmiddels wat warmer aan het worden zoals voorspelt en met enig vertrouwen zakte mijn kikkererwt naar de bodem. Wat lokvoer moest helpen het resultaat te bespoedigen.  Toch bleef het resultaat uit en ik besloot uit de wind een plekje te zoeken, eerst even voorvoeren.  Tien minuten later zakte de kikkererwt op het nieuwe plekje naar beneden. Snel daarna beweging, de pen komt volledig omhoog en ik een reflex sla ik aan, een run en een stevig dril. Een prachtige zeelt van 49 cm. Dan blijft het stil en ik besluit terug te lopen naar de stek waar ik begonnen was. Ik had daar nog wat bijgevoerd en je weet maar nooit. Kort daarna verdween mijn pen en na een korte dril lag de volgende zeelt op de kant. Later los ik nog een vis en dan besluit ik er mee op te houden. Al met al was het een week waar gewerkt moest worden om een visje te vangen.

Voor het hele verslag andere leuke artikelen van Patrick kun je een kijkje nemen op www.simplifly.nl

Pieter Stam
En hier weer een wekelijkse melding van Pieter. Dit keer geen melding met statische systemen, boilies en knalharde runs. Nee, gewoon weer ouderwets pennen. Komt ie….

Foto: Pieter met een mooie plaat.
Gisteren ben ik een paar uurtjes wezen pennen. Dat was wel weer eens lekker, het was een tijd geleden. Het ging niet heel best maar toch ook 2 zeelten en een brasem gevangen. Een klein donker mannetje met een oranje buik (48) en een fors groengrijs vrouwtje (52). Niet gewogen, maar ik schat ergens rond de 2.5 kg, misschien iets meer. Wel leuk hoe divers de vissen op dat water zijn, geen zeelt is hetzelfde. Ik heb ze in alle vormen en kleuren gevangen daar.  Groet, Pieter.

Max Wentink

Hoi Marcel,
Na lange tijd ben ik gisteren eindelijk weer eens wezen vissen. Samen met een vismaat hebben we gedurende de dag (zondag 29-05)  5 zeelten op de kant weten te halen. Mijn vismaat had 2 mooie zeelten en ik zelf 3. Daarbij ook nog eens een paar kilo aan mooie blankvoorns. Al met al een geweldige dag! Genieten van de natuur, de spanning en de mooie en oersterke vissoort Tinca tinca! De mooiste foto’s heb ik bijgevoegd.
Visgroeten uit de Achterhoek! Max Wentink

Foto: Max met een fraai exemplaar.

Jurrien Uiterwijk
Vismaat Jurrien is helemaal verslaafd geraakt aan de zeelt. Hij heeft er 2 nieuwe Daiwa hengels voor aangeschaft en zit menig uurtje aan het water. Gisteren even bij hem wezen kijken. Supergaaf om een gedreven Jurrien achter zijn zeeltstokken te zien zitten. Afgelopen week stuurde hij mij nog een mooie set mannetjes. Check it out!

Foto: Jurrien met één van zijn mannetjes
Ha Marcel, Mijn 1ste sessie gericht op tinca ging aardig goed. Het hele jaar geen mannetje gevangen en nu vang ik 2 van die vechtersbaasjes. De eerste vis bij daglicht was 47cm ruim. De tweede vis in het donker was exact 50cm.
Opvallend was dat de zeelten erg oranje op de buik zijn, zal daar de volgende keer een foto van schieten.
Ligt dat aan het voedsel of iets? Groet, Jurrrrrrrrrr

Foto: Het andere mannetje. Een mooie 50er. Jurrien is goed bezig.
Dit waren de zeeltperikelen van deze week. Toch weer schitterende inzendingen. Bedankt allemaal. Iedereen weer hele goede vangsten gewenst. Ik ben benieuwd wat volgende week in petto heeft. Zeeltvangsten met een klein verslagje kun je weer sturen naar tincatinca@vispomp[nospam].nl
Tot volgende week. Marcel (Vis)Pomp

Abonneren op
Jan van Hezel
Gast

Donderdagmorgen, 2 juni. Overijssels kanaal. Verspreid plompenbladen ook in het midden. De dag ervoor alleen brasems gevangen. Zeer vochtige koude nacht en ’t was koud in tent, in de slaapzak met kleren. Enkele piepjes in de nacht die niet doorzetten en mij blijmoedig stemden. Daarom ‘lekker’ doorgeslapen. De volgende morgen bleek aan beide hengels een brasem te hangen. Niet erg weidelijk, dus een leer voor de volgende keer. Voor zonsopgang zat ik al buiten met de slaapzak om mij heen, gehuld in mist. Het was nog te donker om te vissen. Het was buiten warmer dan in de tent. De… Lees verder »

Dennis

Hee Marcel,what a whoppperrrr ,haha 😛 Schitterende zeelt in dit filmpje ,zo ben je bezig met de nagelknipper en zo sta je de targetvis te drillen.Er zal in nederland ook wel zulke vis voorkomen lijkt me,en zoals je nu ziet hoe men bezig is met de zeeltvisserij kan het niet anders of er komt vroeg of laat iemand met zo,n ¨skippibal¨ aanzetten oftewel een echte whopper :)Hoewel ik op de kunstaastoer ben tegenwoordig ,volgende week maar eens met de pen op zeelt.Succes allen!Groet Dennis.

Koen

Hoi Marcel,

Ik vind het mooi om alle ervaringen/zeeltsessies hier te lezen. Goed om te zien hoe jij met jouw site niet alleen mij maar ook veel andere vissers stimuleert. Zelf had je ook nog een mooie zeelt zeg! Een respectabele 56 cm noem je dat, haha! Voor jou respectabel voor een ander een droom die nog niet is uitgekomen 😉 Ga zo door Marcel!!!

Groet,

Koen.

Nico
Gast

Wederom een hele serie prachtvissen,klasse mannen!!!
56cm is inderdaad al een supervis, welke voor menigeen al een recordvis zou betekenen….
Filmpje is ook super, want een dikke zeelt is dat zeg…..keep on dreamin pompie…and who knows!!

groet
Nico

Marcel
Gast

@Jan: Bedankt voor je input Jan en succes met je Methodski.
@Dennis: Hee Dennis,we hebben je zeeltvangsten wel gemist hoor 🙂 Goed weer eens van je te horen.
@Koen: Ha Koen, leuk te horen dat ik anderen inspireer om op zeelt te gaan vissen. Blijft toch een prachtige vis om met licht materiaal te gaan belagen he.
@Nico: Hee ouwe dibbes, ik droom nog even 🙂

Jan van Hezel
Gast

Hoi Marcel, Ik zal proberen de volgende sessie – in ieder geval de aanbieding, aanbeet en dril met de feeder-ski (MethodSki) – vast te leggen op video voor TenchTime 1x. Dat zal tevens mooie zeelt- en natuurplaatjes opleveren! Het kan nog wel even duren want het ZAL een zeelt moeten zijn! Misschien mag ik van jou hier zeggen (wis deze alinea anders maar) – ik verdien er momenteel geen rooie zeelt aan – dat wie het ding voor mij serieus wil uittesten/beoordelen er een van mij krijgt. Ik geef er drie weg, dushi …. En nog iets … die Koen… Lees verder »