TenchTime (Deel 1)

Beste lezers. Vanaf vandaag gaan we weer beginnen met het wekelijkse item, “Actuele zeeltvangsten”.
Eigenlijk wil ik het niet meer zo noemen, maar onder een nieuwe noemer brengen. Namelijk ‘Tenchtime’

In dit item kunnen lezers hun eigen zeeltvangsten en een verslagje kwijt. Natuurlijk zal ik daar zelf ook een aandeel in hebben en verslag uitbrengen wat me de afgelopen week op zeeltgebied is opgevallen. Ook zal ik zo nu en dan wat over de materialen en technieken vertellen. Dit d.m.v. foto’s en eventueel een filmpje. Er staan overigens de komende tijd wat leuke dingen op stapel.
Wat dat allemaal inhoudt, zullen jullie hier de komende tijd allemaal kunnen lezen. Ik heb er zin in.  Veel leesplezier bij de eerste aflevering van Tenchtime.

Foto: Pompies Zeelttackle.
Vroege vangsten
Zoals jullie konden lezen werd ik dit jaar al heel vroeg op zeelt getrakteerd. Vorig jaar was dat op 31 maart. Dit jaar werd er al op 9 maart gevangen en dat was natuurlijk super.Maar het kon sneller. In het weekend van 15 januari ving vismaat Roeland zijn eerste zeelt. Een paar weken later was het Coen die me op de hoogte stelde van zijn vangst. Zo bleek maar weer eens dat de zeelt ook in januari en februari te vangen was. Misschien wel een leuke missie voor volgend seizoen. Vang iedere maand van het jaar een zeelt. Op zich geen onhaalbare missie, maar het zal voornamelijk uren maken en vooral blanken zijn.   We houden het in het achterhoofd.

Foto: Gert (Cousteau) Broeze achter het beeldscherm.

Gert (Cousteau)Broeze
Vorig jaar stuurde Gert Broeze ons onderwaterbeelden van een water bij hem in de buurt. Met het console in de auto en de camera in het water kon hij o.a. het gedrag van zeelt op een voerstek bekijken.
Op 6 februari 2011 kreeg ik weer een leuke mail van onze eigen Jacques Cousteau (inclusief rood petje). Gert was dit jaar al weer vroeg op pad met de camera en stuurde me weer een leuk verslagje.

Ha Pompstra,
We kwamen vandaag weer zeelt tegen. En ze hadden nog honger ook.
We hadden twee balletjes voer gevoerd en een handje maden en mais.

Wat ons opviel was dat de zeelten blijkbaar niet selectief aas op kunnen pakken.

Foto:Er zat niet alleen vis op de stek.

De bek gaat open en alles wordt meteen naar binnen geslobberd.
Daarna blijven ze rustig boven de voerplek hangen. Vandaag hadden ze blijkbaar geen zin in maden en mais. Want na een paar seconden kauwen, spuugden ze de m&m’s weer uit.

Foto: En toch azen in de winter he!

Dat hele proces, rustig aan komen zwemmen, de bek vol, proeven, uitspugen, rustig wegzwemmen, kon wel minuten duren.Nou klinkt dat logisch, wintertijd, trage vissen etc…
Maar de voorntjes en brasems die op de zelfde plek kwamen, waren net zo snel als in de zomer en waren binnen 3 seconden weer uit beeld. Deze vissen waren overigens wel selectief.
Atjeu, Gert Broeze.

Pieter Stam
Ook dit jaar zal Pieter Stam zijn bijdrage leveren aan de hand van een verslagje in woord en beeld.
Net als ik mag je Pieter gerust een zeeltfreak noemen. Zijn voorkeur gaat vooral uit naar het vissen met de pen, echter schuwt hij niet om met vastlood op zeelt te vissen. Wij hebben vorig jaar voor het eerst eens samen gevist en dat was erg leuk en leerzaam.
Foto: De rietkragen staan nog steeds in de winterstand.
Zodoende hebben we besloten om ook dit jaar weer eens op pad te gaan, wat nieuw water te bestoken, maar vooral te genieten van onze favoriete vis. De zeelt.

Ook Pieter is dit jaar alweer vroeg begonnen. Afgelopen weekend kreeg ik een verlossend smsje van de penvisser.
Hieronder een kort verslagje met uiteraard wat mooie beelden.

Foto: Met het pennetje in de regen.

Zeelten met de Pen
Hey Pomp, Ondanks de kou ’s ochtends (5 graden) en de regen toch mijn eerste twee zeelten dit jaar:  Een 51 cm vrouwtje en een 49 cm mannetje. Totaal verschillend van bouw en kleur. Het vrouwtje lang en slank en opvallend bleek, het mannetje veel breder en bronskleurig. Beide schitterende vissen overigens.
Foto: Pieter met een mooie dame.
Erg leuk om zoveel verschil te zien in vissen van hetzelfde water.
Beide vissen had ik op een haak vol pinkies (maden) onder de pen. Zoals zo vaak zat er niet meer dan een kwartier tussen de vangst.Groet, Pieter.

Foto: Het mannetje weer herkenbaar aan de wat opgezette buikvinnen en de uitstulping op de buik.

Nieuw Engels Record Zeelt
Bovenaan dit artikel stond het al. Er is een bijzondere zeelt gevangen.
Op de website
www.gofishing.co.uk stond twee weken geleden een opvallend bericht. ‘Carp Angler Nets Record Tench‘. Dit artikel was te lezen in de Angling Times van 15 maart 2011. Er was nog geen foto op internet vrijgegeven.
Op de website www.newsstand.co.uk heb ik meteen een exemplaar van deze Angling Times besteld. Ik was meer dan benieuwd wat voor immens beest dat zou moeten zijn, aangezien het om een vis van 16lb en 10oZ ging. Ik keek dan ook met smart uit naar de foto’s.
Foto: Een scan kun je hier downloaden. Bron: Angling Times.

Ruim 1,5 week later ligt er een verpakte Angling Times in de brievenbus en snel blader ik door de krant.
Al heel gauw ben ik door de bladzijden heen, maar heb nog geen foto van het monster gezien. Heb ik er overheen gelezen?
Dan zie ik het volgende stukje staan: ‘Publicity Ban | Capture refuses to publish pics’. Teleurgesteld druip ik af.
Voor degene die de Engelse taal niet goed beheersen wordt het volgende in het kort vrijgegeven.

Op een privewater in Engeland is een recordzeelt gevangen van maar liefst 7,5 kg. Deze vis zou het oude record van Darren Ward (2001, zie foto rechts) verbreken met bijna een halve kilo. Karpervisser John Earle zou de vis tijdens het karperen hebben gevangen, maar….

Aangezien er een Publicity Ban op dat water van kracht is, zal John geen aanspraak maken op het Britse Zeelt Record.
Het tonen van foto’s van de vis zou namelijk inhouden dat John niet meer op dat water mag vissen. Dit zou tevens betekenen dat John niet meer kan vissen op zijn targetvissen. Voor John geen optie.

Het blijft dus gissen naar deze vis en we moeten het zolang doen met de vis van Darren Ward. Maar zo kun je je een beetje voorstellen wat voor zeelt dat geweest moet zijn!!!

Ik vond mijn eigen vis van 4,76 KG al buiten proporties. Maar dit slaat alles.
Of we de foto’s van John Earle ooit te zien krijgen zal afhangen van hoe snel hij zijn targetvissen vangt. Wie weet is dat volgend jaar al. Misschien komen we de foto’s wel helemaal niet te zien.

Zestigers
Over grote vissen gesproken. Zoals jullie misschien wel weten zit ik nog altijd te azen op mijn eerste 60er.
Een zestig centimeter zeelt is voor mij de bom. Een zestiger is voor mij het summum. Om nog maar te zwijgen van een 5 kilo vis.
Welnu. Stefan Huls stuurde mij in Januari 2 vissen die hij in 2010 gevangen had.
Het waren vissen van 60 en 62 cm. De 62er was 3650 gram.  Man, man, man, wat mooi!

Foto: Stefan met een 62 cm dame van 3650 gram.

Foto: En nog een mooie 60 cm. Pfoe.

Stefan, superbedankt voor je inzending en als je me je adres nog even doet, stuur ik je een onvervalste zeeltspeld op.
De 62 cm zeelt gaat vervolgens in de Zeelt Hall of Fame. Die al aardig wordt gevuld met mooie zeelten.

Overigens is het niet zo dat ik wekelijks grote zeelten verwacht hoor. Hoe groot ze zijn maakt echt niet uit. Het gaat mij om het interactieve gedeelte, waarbij we ook vangsten van anderen kunnen zien. Ervaringen delen en natuurlijk plezier beleven. Dus kom maar op met de zeelten.

Daarom ben ik ook blij dat ik een inzending kreeg van Frank Habets. Deze allrounder woont in Limburg en je zou eerder verwachten dat ook deze visser voornamelijk vist aan een Maas of een Grensmaas. Ik was dan ook zeer verrast dat hij mij een zeelt opstuurde.

Foto: Frank’s eerste dit jaar.

Hoi Marcel! Erg blij met mijn eerste zeelt dit jaar. Minder blij ben ik met het feit dat ook dikke veertiger niet met rust wordt gelaten door aalscholvers. Grtz, Frank.

Foto: Het water was troebel.
Zeeltmania
En hoe is het verder met Pomp’s zeelterij? Na 9 maart ben ik nog twee keer wezen vissen. Vorige week mijn eerste blank genoteerd.
Enorm veel lijnzwemmers, waarbij de waker tig keer tegen de lak van mijn hengel klapte. Toch heb ik heerlijk drie uurtjes in de zon gezeten.

Afgelopen week ook nog even gevist, waarbij 2 brasems en een zeelt de klos waren. De zeelt was echter zo beschadigd dat ik deze niet op de foto wilde zetten.
Overigens viel de watertemperatuur behoorlijk tegen. 8,5 graden gaf mijn thermometer aan. Dat zal alles te maken hebben met de vorst van deze week. Ik moest warempel het ijs weer van de autoramen krabben.
Gelukkig zal de temperatuur langzamerhand gaan stijgen, met dit weekend een piek op zaterdag. Met 20 graden een prima dagje om er op uit te gaan. We zullen zien.

Dit was de eerste aflevering van TenchTime. Ik wens iedereen weer goede vangsten. Vangstmeldingen kunnen gestuurd worden naar tincatinca@vispomp[nospam].nl Tot volgende week.

avatar

Abonneren op
Koen
Gast

Ha Marcel, ik heb dit verhaal weer met veel plezier gelezen. Ben benieuwd wat de hoge temperaturen ons zaterdag gaan brengen 🙂