Pompie wil een Meter XIV (Slot)

Terwijl de dobbers van Mark en Pomp ongeroerd op het wateroppervlak deinzen, controleren de dienders onze vispapieren. “Vandaag is de laatste snoekdag he”, oppert de jongste van de twee. “Jazeker”, is mijn antwoord. ”Vandaag is de laatste dag”. Wanneer wij tevens onze bijbehorende boekjes aan kunnen tonen mogen we verder vissen en de mannen vertrekken in stilte.
Zo verliep het ook de rest van de laatste snoekdag en noteerden Mark en ik op zaterdag een ordinaire blank. Ai, daar hadden we allebei geen rekening mee gehouden, maar zoals als altijd geldt de stelling. Vissen blijft vissen.Zo onvoorspelbaar als het weer. Dan maar even een dagje terug.

Foto 2: Sander in de motregen, op zoek naar snoek.

Vrijdag, 26 Februari 2009
Op vrijdag had ik afgesproken met Sander. Een lekker dagje kunstaaskletsen is ook wel weer eens fijn en we hadden een afspraak n in het land van de duikers en de bruggetjes. Hier rook het naar snoek, hier moesten we onze slag slaan, hier zouden we flink scoren, man, man, man wat een bruggetjes.

Foto 3: Bruggetjeswalhalla, als hier geen snoek zit, weet ik het niet meer.
Sander en ik hadden er zin in en op deze miezerige dag gingen wij op zoek.
Ieder hoekje werd uitgekamd, ieder aasje ging te water, maar na 3 uur zoeken en kunstaas verliezen, besluiten we te verkassen.
Wanneer we langs een andere sloot rijden komen we een collegavisser tegen. 4 stuks gevangen en dat belooft dus wat.

Foto 4: Opperste concentratie bij Pomp, kom maar vissie
Het is hier werkelijk een bruggetjes walhalla. We weten van gekkigheid niet onder welk bruggetje we moeten zoeken en we gooien ons een tennisarm
Dan…eindelijk zie ik vis springen, het is toch een kwestie van zoeken, maar wat we ook proberen, er is geen enkele vis geïnteresseerd in ons kunstaas.

Foto 5: Tja, welk aasje moeten we nou nemen?
Ik besluit de Arukushad Junior eens te hanteren. Een leuke kleine rammelaar, die het toch aardig doet in deze ondiepe slootjes. Niet al te veel rommel wordt meegenomen en bij de juiste snelheid werkt hij prima. We  vissen verder.Wederom kom ik bij een mooie T-splitsing en gooi richting het midden. Bam! Het is goed raak en mijn lijn wordt meegenomen.
Eindelijk een aanbeet, zullen ze hier dan massaal liggen?

Ik dril de vis en Sander schiet plaatjes. Wanneer ze bij de kant komt, pak ik haar snel in de nekgreep en dan is ze van mij.
75 cm poldersnoek, de eerste is binnen en ik ben er blij mee.

Foto 6: Een zwaar bevochten vis, maar wel een mooie
Terwijl ik de vis weer te water laat, krijgt Sander een aanbeet. Helaas wordt deze gemist en we blijven hier nog even gooien.
Weer zien we vis jagen, maar ook dit keer hebben ze geen zin in onze kunstaasjes. Zijn onze aasvissen te groot?

De vraag stel ik omdat we toch wel heel veel kleine aasvis zien springen tijdens het jagen en is dat misschien wat ze willen.
Het lukt ons verder niet een vis te haken, want we krijgen menig losser of aanbeten die niet worden doorgezet. Om gek van te worden.
Dan besluiten we toch maar te stoppen en breien we een eind aan deze Bruggentocht.

Zo had ik toch een andere voorstelling van afsluiten van het snoekseizoen. Het was deze dagen moeizaam, het was zwaar. Zelfs een doodaassesie met Mark, waar we de laatste weken toch succesvol mee waren leverde niets op en misschien moeten we maar concluderen dat het goed is dat we het seizoen tijdelijk sluiten.

Slotwoord “Pompie wil een Meter:
En zo eindigde de laatste aflevering van “Pompie wil een Meter”.
Vanaf  Oktober 2008 zijn we na lange tijd weer op jacht gegaan naar de snoek. Ik had de lat wel hoog gelegd en me toentertijd voorgenomen een Metersnoek te vangen. Die Missie is tot mijn grote vreugde gelukt. Het moet gezegd, het kostte me enorme moeite de knop om te zetten naar het statisch vissen, gelukkig gaf de dobber me nog enige afleiding.
De eerste 4 weken heb ik behoorlijk zitten blanken, ik zag het soms zelfs niet meer zitten en vroeg me af wat ik verkeerd deed. Dat het uiteindelijk toch zijn vruchten heeft afgeworpen zegt toch wel weer dat je met een beetje goede voorbereiding, doorzettingsvermogen en een tikkie geluk een heel eind kunt komen.

Enfin, tot slot wil ik alle lezers bedanken voor het volgen van mijn Metersnoekperikelen de afgelopen tijd. Ik heb vele mails, tips en gelukwensen gekregen en dat waardeer ik zeer.
Ook wilde ik Mark, Koen, Volkmar en Sander nog even extra bedanken voor de leuke afwisseling tijdens mijn missie. Super!

Mensen, Ik hoop dat jullie de afgelopen maanden een beetje plezier hebben gehad van “Pompie wil een Meter”, ik in ieder geval wel.

avatar

Abonneren op
Barbeeljager
Gast

Tja pompie,… aan alle leuke dingen komt een (tijdelijk) eind hé.

‘k zit nu al 2 maanden te blanken (op een aantal windes na) en het wordt tijd dat de Barbus barbus weer zin krijgt.

Anyway, Windes zijn ook leuke sportvissen en als de Barbeel dan toch niet wil, dan maar op de winde vissen.
Met slechts een 18/100 nylon beleef je hier ook een leuke sport aan, ha ha ha.

GreetZ
Ron

Pomp senior
Gast

Hé Pompmans de Sessie zit er op en toch je doel bereikt met drie meter snoeken.
Goed toch, al wil je natuurlijk altijd meer nietwaar.
Je kunt toch terug kijken op een geslaagd “Doodaas vissen”.
Mas, Bedankt voor je mooie verhalen.
Nu op naar de nieuwe uitdaging in het Witvissen.
Ik ben benieuwd en kijk uit naar de nieuwe stories.

Nico

Hey Marcel,

Ondanks dat ik zelf totaal geen roofvisser ben, heb ik echt genoten van je avonturen die jij en je medestrijders hebben beleefd in de jacht naar je metersnoek!!
De lat was hoog gelegd, maar met jouw toewijding en doorzettingsvermogen heb ik eigenlijk geen moment getwijfeld of je je target ging halen.(altijd makkelijk om achteraf te zeggen…)

3 keer 1 meter twee..missie dus ruimschoots geslaagd….op naar je volgende uitdaging!!

groet
Nico

Koen
Gast

Marcel, ik heb genoten van de “Pompie wil een Meter” avonturen. Het snoekseizoen is dit jaar voor mijn gevoel wel erg snel afgelopen. Ik was er eigenlijk nog niet klaar mee, maar heb me er bij neergelegd.
Helaas is mijn vistijd de laatste tijd beperkt en moet ik net als jij creatief zijn om toch aan mijn visuurtjes te komen. Korte sessies op zeelt met eventueel nog een karper erbij is waar ik nu van droom. We houden elkaar op de hoogte hè….ben heel benieuwd hoe het zal gaan dit voorjaar.

Gr Koen.

Mark van de Waal

Ola Marcel,

Het snoekseizoen zit er op, het liep zaterdag net even anders dan we dachten . Ze waren ons ditmaal gewoon te slim af .We waren te laat, snoekmans is weer richting open water getrokken, de prooivis achterna. En wij maar blauwbekken langs de kant haha.

Nu maar hopen op mooi weer de komende tijd, het is de hoogste tijd om de pen, karper en barbeelstokken weer op te tuigen.

Enne Marcel, die Zeelt sessie gaan we zeker plannen! (en laten we die andere besnorde vriend niet vergeten!)

Spreek je later!

Mark

Marcel
Gast

@Wolf:Hee Wolfie, die windes vangen vind ik ook geen straf hoor. Binnenkort maar weer op stap en dan neem ik 2 broden mee, gaan we kijken of we mijn PR Winde kunnen opkrikken naar 50+ Zou ik top vinden. En als bijvangst een mooie barbeel? Cool! @Pa: Hoi Pa, leuk dat je er ook een aandeel in had met het meehelpen van aasvissen vangen hahaha. Ben trouwens ook benieuwd wat de witvissessies me op gaan leveren. @Nico: Heee Nikos, thanx man en leuk dat ook een niet-roofvisser het leuk vond. Op naar de volgende sessie. Ook maar eens snel afspreken… Lees verder »

sander

hee marcel mooi verslag geworden man. helaas was onze dag erg zwaar,gelukkig heb jij er nog een binnen gehaald,gunde het je zeer zeker,volgens mij als ik met jou mee ging had ik er meer of de grotere,dus dit hoopte ik ook dat het bij jou mocht gebeuren,wat dattegaat is mijn missie hierin gelukt. zoals je nu weet heb ik genoeg slootjes hier om uit te kammen met een hoop bruggetjes.je bent welkom. jou missie is ook geslaagd en wel drie keer,feli daarmee.het is een doelstelling die je makkelijker zegt dan doet,aan je inzet en gewonne info ligt het zeker niet… Lees verder »

Marcel
Gast

@Sander: Hoi Sander, ja was weer gezellig man,je bent trouwens een goede gastheer. We gaan zeker weer afspreken en we hebben genoeg uitdagingen om nog eens achter de grote dames aan te gaan, zeelt te belagen of inderdaad de barbus.
Super om af en toe samen eens te vissen.We’ll meet again my friend. Spreek je weer.