Pompie wil een Meter (Deel IX)

Tomme, wat ben ik onrustig! Ik lig in mijn bed te draaien en te draaien en ik krijg die dobbers maar niet uit mijn hoofd. Die fel oranje rakkers zitten al weken in mijn koppie en ik sta er mee op en ga er mee naar bed. Gisteren heb ik de vriezer aangevuld met voorns, morgenvroeg een snoeksessie met Mark. Ik heb er een goed gevoel bij. Dat wordt knallen!!!We zijn al vroeg, de hele week hebben we contact gehouden. Plan de campagne? Listen up.

Het is nog donker, 06:45 uur en ik ben al aanwezig. Het is pas rond 08:30 uur licht, dus waarom zo vroeg? Omdat hier mogelijk andere vissers gaan zitten. Alles uitvlakken dus.
Mark is inmiddels ook gearriveerd en we beginnen met installeren. Over een lengte van 40 meter planten we 4 montages op een rij.

Foto 2: De zeildobber is dit keer ook van de partij.
Rechts ligt een makreel aan de optonic. Links ervan drijft een voorn op zo’n 40 cm boven de bodem. Verder naar ons toe drijft een boei met een voorn op 10 cm van de bodem en helemaal links zeilt een dikke voorn heen en weer. Rond de dobbers gooien we ballen met witvisvoer i.c.m. brokken aasvissen en gekiemde hennep. Dit om de witvis te lokken en waar witvis zit, zit jawel….snoek.

Hennep is trouwens een topvoertje voor witvis in de winter, daar weten we inmiddels alles van hahah. Willen die witjes niet bijten, hennep is het wondermiddel. En zo kwamen we aan onze aasvissen.

Enfin,het kerstdiner is klaar, de uitnodigingen zijn de deur uit, laat de gasten maar komen en het wachten is begonnen. Het is al ruim 4 weken geleden dat ik een snoek heb gezien. Na de meter van 16 november, heb ik alleen nog maar zitten blanken. Vorig weekend was het niet anders. De sessie met Wolf was een buffelsessie. Het waaide knoeperd hard, het was superkoud en wij zaten te vissen op een grote plas. Op een wegloper en een zwieper in het luchtledige na, was er verder
geen actie. Ik was nodig aan een vis toe en mijn maat Mark ook.

Foto 3: Daar is ze dan, lekker dik en over de meter
Mark zit ook in de doodaasmodus. We houden elkaar wekelijks op de hoogte en zo zijn we min of meer lotgenoten. Zijn PR staat nu nog op
een mooie 98 cm, maar het kan zomaar gebeuren dat deze vandaag verbroken wordt.

Onder het motto ‘Samen spelen, samen delen’ starten we vandaag ons projectje. Om en om hengel pakken, geen vissen op naam, geen competitie. ‘Samen vissen, samen vangen’ en dat maakt het alleen nog maar gezelliger, wij zijn er klaar voor.

We zitten nu een uurtje of 2 en we leunen tegen het muurtje. We zijn het er over eens, vroeg of laat moet ze komen en dan zie ik dat één vande dobbers langzaam verdwijnt en ik spring op.Snel draai ik de lijn strak, geef de hengel een zwiep en Wham, krom staat de hengel!!!

Foto 4: Wauw, wat een prachtige snoek!! Weer 1 meter 2 en mega dik.
Mark pakt snel het net en ik begin te drillen. De vis blijft goed diep, maar als ik een schim zie merk ik dat het een dikkerd is. Dan zwemt ze recht op ons af en ze zit nu vlak onder de kant.
Langzaam trek ik de zware vis naar boven, langzaam zien we een schim en na een paar korte runs geeft ze al snel op. De dikkerd heeft natuurlijk weinig beweging gehad aan de pens te zien en ze laat zich makkelijk netten. Yes!!!

Het kost Mark enorm veel moeite de vis uit het water te tillen, want de kant is hoog, maar daar is ze, WAUW!!Wat is ze dik?

Foto 5: Mark met dezelfde dame, wat is ze mooi!!
Snel leggen we haar op de onthaakmat. Het kleine schuifdregje heeft de vis mooi gehaakt en de grote bengelt ernaast. We leggen haar op de meetplank en we zien snel 1.01 m.
(later blijkt m.b.v. de foto’s dat deze groter is, namelijk 1.02 m) Vervolgens leggen we haar in de weegzak en ziedaar 11,97 KG. De zak
wordt apart gewogen en komt op een kleine kilo. Onze dame weegt maar liefst 11 KG!!! WAT EEN BAK!!!

Foto 6: Jawel, bijna 12 kilo, minus weegzak is ze 11 kilo, oftewel 22 pond, pfoe

Snel neemt Mark foto’s, dan is hij zelf aan de beurt en maak ik kiekjes, Wereldvis! Wat opvalt is de mooie lichte kleur en de iets korte bovenkaak, waardoor de kop kleiner lijkt.
De vis wordt d.m.v. onze handige constructie teruggezet en we zijn dolblij. We feliciteren elkaar en ik feliciteer Mark met zijn nieuwe
PR. Ontzettend cool natuurlijk en nogmaals wat een bak!!

Foto 7: Nog een keer dan, omdat ik ze zo mooi vind

Dan is het weer even rustig. Er wordt een soepie ingeschonken, de dobber ligt weer op z’n plaats en het wachten is weer begonnen.
We zijn erover uit, hier moeten er meer liggen en ik verwacht dat er nog wel 1 komt buurten. Een uurtje later krijgen we antwoord.

Foto 8: Kijk even naar die dikke rug, wat een dikzak he
“Mark, de dobber zakt weer!!”, en dit maal pakt Mark de hengel. De dobber verdwijnt heel langzaam en Mark draait voorzichtig strak.

Whap!!! De hengel gaat achterover, de dreg wordt gezet en het is wederom in de ankers.
Dit keer pak ik het net en Mark drilt, jiehaaa. De slip giert en de vist trekt met volle kracht. Wanneer we een glimp zien is het weer een mooie en ze gaat flink tekeer.Na 5 minuten moet zij er ook aan geloven en schep ik de moegestreden vis.

Foto 9: 1 van de boeien van Mark
In rap tempo gaan we te werk. De onthaakmat ligt al klaar, ook dit keer wordt de kleine dreg eruit getikt en Mark meet de vis. Een mooie 85 cm ligt op het matje en ik maak foto’s, dan wisselen we weer van positie en mag ik op de foto. Katjing!!, dat was nummer 2. De vis gaat weer te water en voor 11.30 uur hebben we al 2 vissen! Hij gaat goe….oed

Foto 10: De tweede vis dient zich aan.
Dan draait de wind. de dobbers verplaatsen zich van de voerstek en we moeten af en toe opnieuw ingooien. Het biedt verder geen soelaas en we besluiten na 6 uur vistijd te stoppen. Het is mooi geweest.

Foto 11:Prachtige 85 cm, wat zijn we net verwend he hahaha
Het is een superdag geweest. We vangen 2 prachtige vissen op een stek waar we nog niet hebben gezeten. Het was zeker het proberen waard.
Met een nieuw PR voor Mark en een 2e meter van het jaar voor mij, kan de dag niet meer stuk en met een grote glimlach rond de mond nemen we afscheid.

Foto 12: Onze speciale manier van releasen.
Wanneer ik thuiskom bekijk ik de foto’s en zoom eens in op de meetplank. Tot mijn verbazing zie ik toch echt dat de vis groter dan 1.01m is en even later krijg ik Mark aan de lijn. “Ik weet wat je wilt zeggen”, is zijn antwoord. 1 meter 2 cm en zo pakken we nog even een centimetertje mee.

Wanneer ik de telefoon neerleg besef ik me dat het mijn 2e 1.02m is, hahaha super!!!

Foto 13: Toch nog even een natuurplaatje om af te sluiten 🙂
Het kan niet, maar stiekem leg ik de vissen naast elkaar en ik zie duidelijk verschillen. De eerste heeft een vlek op de rug, heeft een litteken op de flank, is donkerder van kleur. De 2e heeft een korte bovenkaak, een andere tekening bij de staart en een lichtere kleur, prachtig om het verschil te zien.Zo sta je in november nog op 0 en nu heb ik 2 meters, cool.

Ons projectje is dus meer dan geslaagd en dit smaakt nog steeds naar meer. We gaan dus nog even door, Pomp is op stoom en ik kan niet wachten tot volgende week 😉

Foto 14: Onze prachtige meterdame…

Mark, bedankt voor de gezelligheid, ik vond het een werelddag, we waren een superteam en dit gaan we nog een keer doen he?
Ben benieuwd wat het ons nog gaat brengen, want dit was echt kicken!
Super gefeliciteerd met je nieuwe PR, daar was ze eindelijk en voor mij mijn 2e meter van het jaar. Wat een topdag!!!

p.s. Ik heb mijn onderlijnen aangepast. Onderlijn 30 cm Fox Carbo Flex, daarboven 60 cm Fluor voor de Stealth. Thanx mannen voor de tips

17 Reacties op "Pompie wil een Meter (Deel IX)"

avatar
  Subscribe
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Tom

Heey Marcel,

Gefeliciteerd met de gave vangsten. Wat een mooie dikzak was dat! Je bent goed aan het oefenen met het oog op doodAas 2009 haha.. Helaas nog niets op de zeildobber, maar dat zal vast nog wel komen!
Keep up the good work,

Tom

Pomp Senior

Pompmans,
Allemachtig Watn prachtig exemplaar.
Ook Mark gefeliciteerd, ook de moeite waard van het kou lijden.
Succes voor de volgende sessie.

Wolf
Gast

Wat is het toch altijd weer een lekker gevoel om zo’n prachtige vis in je handen te mogen houden h

Rinko Oosterveen

Wat een spannend verslag Marcel, ik zou bijna zelf de roofvishengels uit de garage gaan halen. 😉

Marcel en Mark,
wat een mooie vangsten en als het zo door gaat gaan jullie pr’s de komende weken opnieuw sneuvelen.

Ik kijk al weer uit naar jullie volgende roofvis sessie.
Heel veel succes gewenst!

Go get the biggie’s!!!!!

Barbel greetings Rinko

Nico
Gast

Wat een heerlijk verslag….de vreugde spat ervan af…maar dat is niet gek ook met 2 van die monsters!!!
Ook super dat jullie uitgestippelde M&M-tactiek werkte…op naar de volgende meter!!

groet
Nico

Harold Zeebregts
Gast

De vangst van 2 hele mooie snoeken verpakt in een mooi verhaal, om je vingers bij af te likken!
Klasse jongens!!

Groet Harold

sander

prachtig mannen
een mooie dikke bak zeg.
soms lijkt een 85er toch o zo groot,en soms weer zo klein,desalniettemin een hele mooi vette 85er.
gr sander

Gast
@Tom: Hoi Tom, leuk dat je komt buurten. Tja, na het lezen van je artikel heb je me wel aangestoken met dat zeilen zeg, jammer dat we daar niks op hadden, maar wie weet…ik blijf proberen. @Pa: Hoi Pa, prachtige vis he, zie je snel @Wolf:Thanx Wolf, het kostte een paar weekenden, maar daar is er weer 1, loon naar werken zeg maar, pfoe werd weer eens tijd. @Rinko: Hoi Rinko, ik kan het je aanraden hoor om even te switchen naar een andere vis. Is ook wel even lekker. @Nico: Hoi Nico, thanx man, vorig jaar zaten we nog… Lees verder »
Wolf

Ej Pompie,….er wordt zeker nog gevangen in de Waal, Frans en ik hadden er allebei 1 afgelopen 2 dagen.
Eindelijk na zoveel uurtjes blanken,….ook weer beloond.

En een keer op een andere vissoort vissen is inderdaad ook heel erg leuk, ik ga binnenkort hier bij mij in de polders de snoek belagen met de spinner en heel misschien ook met doodaas (ligt aan de temperatuur) stilzitten met vrieskou lijkt me nou niet echt zo geweldig, spinhengeltje mee en de polderslootjes afstruinen houd je nog een beetje warm h

Koen
Gast
Ik was al op de hoogte natuurlijk, maar voor een compleet beeld van deze sessie lees en bekijk ik toch heel graag zo’n mooi verhaal met mooie foto’s. Wat een mooie snoeken zeg, ook die 85 cm snoek is mooi. De manier waarop ze gevangen zijn vind ik helemaal geweldig. Ik heb gewoon iets met doodazen en vind het erg leuk dat jij daar nu ook zo fanatiek mee bezig bent. Ik ben heel benieuwd wat je daar nog meer gaat vangen. Ik verwacht nog wel een paar mooie foto’s binnenkort 🙂 Spreek en zie je snel, Koen. p.s. Mark,… Lees verder »
Oompie

Ze zijn weer prachtig die foto’s .
Toppie hoor Heren….

Groeties Oompie…

Gast

@Wolf: He Wolf, ik ben benieuwd hoe het je bevalt om even op de roofvis over te gaan.
@Koen: Hoi Koen, leuk te lezen man. Ik hoop dat het van het weekend wat wordt. Zou super zijn hahaha
@Oompie: Heee Oompie, thanx en laat me even weten wanneer jezelf weer wat vangt he, maakt niet uit wat je vangt, stuur maar op. Vind ik altijd leuk.

Mark van de Waal

Ola Marcel!

Zit nu nog na te genieten man, we doen het gauw nog eens over en wie weet…

Baal trouwens nog wel stevig van die verspeelde dikke dame van afgelopen dinsdag… 🙁 Hoop dat ik die zure nasmaak deze vakantie nog weg mag spoelen hehe.

Spreek je snel!

Groeten,

Mark

Pieter Beelen

hej Pomp!

Nogmaals gefeliciteerd. Mooi verhaal!
Extreem dik. The fatter the Better! als het om vis gaat dan he.

Kreeg je sms toen ik aan het “koude kanaal zat”. Bij mij liep het niet 6 nachten en 7 dagen op rij blank (was ook de enigste visser daar). Dus voor dit jaar ga ik de missie 20 kg spiegelkarper niet meer halen.
Het wordt dus een goed voornemen voor 2009.

DT
Gast

Yo Pompie, eindelijk tijd om die bak van je even te bekijken! Had na je sms al paar keer gekeken maar nu eindelijk het verslag, je hebt niet gelogen over de vettigheid van deze vis!

Morgen ook even op pad, na dit verslag gieren de kriebels weer lekker op!

Groet Dennis

Pieter Stam
Gast
Marcel van harte gefeliciteerd met je mooie vangsten. Ze zijn je gegund gezien de tijd die je er in steekt en de motivatie en lef om nieuwe dingen aan te pakken. Ik kijk nog regelmatig even op je site en ik moet zeggen dat je leuke vangsten, verslagjes en foto’s laat zien. Ikzelf vis af en toe nog een sociaal rondje met de plug. Vooral voor de gezelligheid, grootste is 93 dit jaar. Verder zit ik in de gebruikelijke winterslaap. Komend voorjaar ga ik weer op jacht naar grote zeelten. De droom van 60+ blijft dus daar werk ik langzaam… Lees verder »
Marcel
@Mark: Hoi Mark, zeker doen we dat over, kan niet wachten hehehe. Ik hoorde aan je stem dat je enorm zat te balen van die losser. Ik zou ook stevig balen pffff @Pieter B: Heee Pieter, ouwe buffelaar. Petje af voor je doorzettingsvermogen man. Ik was allang afgehaakt. Maar goed, je weet dat ze er zitten en dus is het een kwestie van tijd he. Jammer dat de boel een beetje aan het dichtvriezen is. Ben benieuwd wanneer je weer gaat. @Dennis: Heee Dennis, ben benieuwd of jij nog gaat scoren. Er moet snoek genoeg zitten onder die bruggen bij… Lees verder »