Op zoek naar Goud (Episode IV)

Het plan moest wel slagen. Vroeg of laat zou die dikkerd komen.
Bijna dagelijks voeren zou uiteindelijk resultaat op moeten leveren.
Het was inmiddels vrijdag. Het was benauwd, er vielen buien en op de achtergrond hoorde ik het donderen.De lichtflitsen kwamen al dichterbij, maar ik wilde van geen ophouden weten, ik wist het gewoon zeker. Op vrijdag komt het Gouden Kalf.

Woensdag 23 Juli 2008
Het is woensdagavond en ik ga voeren. Ik wil vrijdag of zaterdag vissen. Het wordt warm en broeierig, ideaal om even de zeelt te belagen en ik besluit dan ook om deze avond te gaan voeren. Waar ik wel een beetje van baal is dat ik donderdag geen mogelijkheid zie en dus wordt er extra gevoerd.

Een kilo kippenmais zit in mijn emmer, tevens heb ik er een halve kilo hennep bijgedaan en de blikmais is ook van de partij. Tevens zitten de boilies ook in de tas. Die beesten krijgen een feestmaal.
Alvorens ik ga voeren gooi ik eerst even een pennetje. Dinsdag had ik ook gevoerd en als het een beetje meezit staan de groene vrienden van Pomp nog in de parkeerstand.

Voor het eerst heb ik ook een hengel met een rigmontage meegenomen.
Deze zet ik eerst weg, vlak tegen het riet en dan schuifel ik weer terug naar mijn plekje een meter of 8 verderop. Ik vind dit prachtig, het is donker, iedereen zit voor de buis en Pomp zit met zijn kop tussen de struiken.

Foto 2: Pomps Toolbox.
De eerste opsteker komt al gauw. De vis pakt het aas van de bodem en zwemt er mee weg, omdat het hagellood meegenomen wordt richt de Pendobber zich op en dat is voor mij ook een teken om aan te slaan. Zoeeeeeeeeeffffff daar gaat mijn lijn en de vis is niet te houden. Alvorens ik ook maar enige tegenstand kan bieden valt de lijn slap en zie ik dat de lijn onder mijn hagelood geknapt is, daar waar de haak hoort te zitten. Ai, dat is pech.

Snel een nieuwe haak, ik plant de pen en nog geen 5 minuten later gaat ie weer. Snel zet ik de haak. De hengel staat in de bekende curve en ik dril.
Ik dril me het zweet voor de ogen, terwijl de muggen me van alle kanten bestoken om me de zeelt te redden. Te laat! De vis ligt al in mijn net en het is 1-0.
De mooie vis met de hoge rug en de grote lippen blijft rustig en ik maak snel foto’s.
Mijn zoveelste 50 cm is een feit en snel zet ik de vis terug.

Foto 3: Kijk de hoge rug, echt genieten.
Ik wil geen tijd verliezen, ze zitten er, broeders en zusters, kom maar bij mij.
Ik heb er goed aangedaan 8 meter van de stek te zitten. De vissen willen allemaal mijn kant op en daardoor blijft de stek rustig. 15 minuten later is het weer raak en mijn pennetje vliegt naar open water. Met man en macht wordt er aan de andere kant van de lijn getrokken. De vis zwemt nu naar een obstakel waar ik menigmaal vast heb gezeten en ik pareer de aanval.
Minuten later is ze van mijn en deze 51 cm is ook wonderschoon.
Ik zit er dichtbij, ik zit er zo dichtbij, nog 2 cm en dan…

Foto 4: Close-up van een prachtige 51 cm krachtpatser.
Het is nu donker en er zit brasem op de stek. 4 dikke brasems heb ik net weten te drillen en wanneer het weer rustig is besluit ik mijn kilo partikels en hennep te voeren.
Wanneer ik de Boiliehengel binnenhaal sta ik naar een lege haak te kijken, oef!!!Vrijdag weer een dag.

Vrijdag 25 Juli 2008
Ik was erg benieuwd of de vissen er nog waren. Donderdag heb ik niet kunnen voeren en vrijdagochtend zat ik op de stek. 2,5 uur heb ik naar het pennetje zitten kijken, de boiliehengel gaf ook geen krimp en om 08:30 uur ben ik gestopt. De vissen waren er gewoon niet.
Toch gaf ik de moed niet op. Een kleine kilo kippenmais met hennep had ik bij me. Ik maakte een vloerplaat en zou ’s avonds nog een keer langskomen.

Vrijdagavond, het is onstuimig weer. Donkere wolken drijven over en het is nog droog op de voerstek.
De penhengel ligt in. De boiliehengel ligt weer tegen het riet en ik wacht. Al gauw een wegloper op de penhengel en ik sla aan.
Maar wat is dat? De vis spurt er vandoor en ik kan het beest niet stoppen. Dan zie ik dat mijn nylon op is en dan is het PANG!!! De lijn is ergens halverwege geknapt en ik draai binnen. Ik moet iets van maar 20 meter op de spoel hebben gehad ofzo, totaal niet bij stilgestaan!!! Wat een domper. In al die jaren heb ik nooit mijn spoel gewisseld, tja en als je eens wat verspeeld gaat je lijn snel op natuurlijk. Man, man, man wat een Pukkel.

Ik heb geen reserve spoel bij me. De enige spare spoel die ik heb is de boiliehengel, maar daar zit nog dymena op. Ik draai ook die hengel binnen. Wil toch met nylon vissen en zet het restant met een bloedknoop vast aan de dynema spoel. Snel knoop ik mijn penmontage en laat mijn pennetje weer dobberen en al gauw sla ik na een opsteker aan. Yes!!! Contaaaaaaact!!! en de vis bonkt erop los. Ik voel dat deze zwaar is. Het is een sterke vis en mijn slip giert het uit. Gelukkig land ik de vis en deze is…….51 cm. Weer een dikke 50er!

Foto 5: Onderwatershot van de 51er.
Dit keer heb ik ook mijn onderwaterbehuizing meegenomen. Ik heb die behuizing al een tijd, maar nooit echt gebruikt. Tijd om te proberen. Mijn camera zit luchtdicht verpakt en ik maak snel wat onderwatershots.
Het is best lastig. In de ene hand de vis in de andere de onderwatercamera en ik moet er nog flink mee stoeien. Toch moet ik hier vaker mee gaan oefenen, want het kan mooie platen opleveren.

Foto 6: De eerste 50er van de avond.
Het is nu gaan regenen en op de achtergrond hoor ik het donderen. Het is gelukkig nog ver en ik blijf rustig zitten. Af en toe word ik opgeschrikt door een lichtflits, maar ik kan het nog hebben.
De regenbui stopt wonder boven wonder en ik kan het pennetje nog net zien weglopen. Pats!!!! Weer maak ik contact met een vis, maar deze is heavy!!! Dit moet em zijn, dit voelt goed en het beest gaat tekeer.

Terwijl ik alles uit de kast haal blijft het gerommel gelukkig ver achter me en ik sta zenuwachtig te drillen. De hoofdlamp heb ik op, maar durf em nog niet aan te doen, ik zie geen steek meer. Vlak voor de kant moet ik mijn lamp ontsteken en het enige dat ik zie zijn grote kolken.

Foto 7: 53 gerafelde centimeters
Mijn schepnet ligt goed, maar de vis wil nog niet en telkens neemt ze een run. Na zeker 10 minuten leid ik haar langs de kant en net als ik wil scheppen schiet de haak los!!!!!
Gelukkig voel ik gewicht in het net en ik heb geluk. Eindelijk kan ik de vis zien. Wauw, wat een kalf!!!

Snel zoek ik mijn meetplank en zeg “Het is niet waar!!!”
De vis ligt gestrekt op de plank en de oude gerafelde staart geeft 53 cm aan!!!!!!!
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!! Daar is ie dan, mijn nieuwe PR is een feit en terwijl ik een foto van de meetplank maak gaat mijn hart tekeer.

Foto 8: Kijk em eens blij zijn!!! Het zweet op het voorhoofd.
Ik wil foto’s maken, pak de vis in de klamme klauwen en het zweet gutst me van het voorhoofd.
De afstandsbediening schiet maar door en na een hele set foto’s zet ik de vis meteen terug in het water.
Eigenlijk wilde ik haar nog wegen, maar het is warm en de vis is al lang op het droge. Het is goed zo..

Als de vis te water gaat maak ik een vreugde dansje en voel dat het weer begint te regenen.
Het weerlicht komt nu ook dichterbij en snel moet ik mijn spullen pakken. Alles is nat, alles zit onder de slijm en zelf sop ik inmiddels in mijn eigen zweet. De lange mouwen maken het allemaal nog warmer, maar de muggen hadden vanavond geen kans. Zo strompel ik in het donker naar de auto.

Het is 23:00 uur als ik in de auto zit en ik bel Pa uit zijn bed om het blijde nieuws te vertellen.
Ik weet niet meer wat ik allemaal heb gezegd, maar ik was helemaal hyper, dat kunnen jullie begrijpen.
Ook Nico stuur ik nog een sms en onderweg naar huis komt het met bakken naar beneden.

Foto 9: Mission Accomplished!!!
Het is me dan toch gelukt, JIEHOOEEEEEEEEEEEEEEE. 53 cm Zeelt is mijn nieuwe PR en ik ben er superblij mee.

Het Goud is gevonden, Mission Accomplished!!!

Toch ging het allemaal best wel snel. In amper 10 korte sessies welteverstaan en jullie begrijpen dat ik ondanks dit PR nog even door wil gaan. Het zit er gewoon in om nog grote zeelten te vangen, het zit er gewoon in. De boilies hebben nog niet eens de kans gekregen om zich te bewijzen en mijn montage ga ik nog scherper afstellen. Jullie raden het al, ik ga nog even door met het zoeken naar goud!!! Tot gauw.

p.s. Je kunt op de foto’s klikken voor een vergroting

avatar

Abonneren op
Andr
Gast

Marcel, van harte met je nieuwe PR zeelt!!

Bart

Yes….Bij deze gefeliciteerd met je nieuwe Zeelt PR 53 cm Marcel,Wat weer een schitterende sessie kan je geen ongelijk geven dat dat je nog even door gaat met je zeelt sessie,s Bij het lezen van deze sessie lijkt het er verdacht veel op dat er zo weer een nieuw PR aan zit te komen

Groet, Bart

Nico
Gast

Mission accomplished!!!! Suuuuper man…je stippelt een route uit met als doel je zeelt-pr te breken en vervolgens kom je sessie na sessie dichterbij je einddoel en uiteindelijk, mede door een flink portie doorzettingsvermogen, mag je die missie meer dan geslaagd noemen en wie weet wat er nog volgt…… jiiiieeeehoooeee!!

Wolf

En nu op voor het platina,…..

53+

De aanhouder wint h

Ferdinand
Gast

Haha, gefeliciteerd pomp! Het blijft inderdaad een schitterende vis die zeelt.

Ruud

Klasse, gefeliciteerd!!!!

Koen
Gast

Nou nou,dit is allemaal niet mis hoor, mooie vissen!! Gefeliciteerd met je PR.

Groetjes,

Koen.

sander
Gast

feli man,en niet alleen met je grote zeelt maar ook met je aantallen nu al.gaat dat ook nog een record worden?
leuk om te zien hoe iemand blij is met een betere pr,al is het maar een mm.
succes verder

Leon

Hee Pompmans,

Super kerel. Gefeliciteerd met je PR. Mooie vis en de aanhouder wint, zoals je weet.

Cool trouwens ook de onderwater behuizing van je camera. Ga je vast nog mooie piccies mee maken.

Gru

Pomp senior
Gast

Mas, Prima werk dit nieuwe PR.
Van harte gefeliciteerd en wat dat uit bed bellen betreft
Al bel je mij elke week uit bed Kom maar op met je volgende PR.
Wat de foto’s betreft zijn we van je gewend dat je wel samen met de vis er op staat.
Dus Pompmans trek de zwemvliezen er maar bij aan.
We zien graag je volgende onderwater sessie.

Henri
Gast

Heyz, pumpy mooie verslagen zeg! En mooie zeelten. Ik vang ze ook vaak tijdens het karpervissen met boilies. Zelfs op blokjes van 25 mm bij 35 mm!!! Bijna altijd 50-ers.

Succes met het zoeken van een groene karper van 60 cm!

Ohja hier een URL van een oude zeeltsite van mij: http://www.geocities.com/groenekarper/

Wolf
Gast

Ey Pompie, over die onderwaterfoto’s,…..

Wel zelf met vis in je handen jezelf op de foto h

Marcel

@Andre: Dank je Andre, hoop dat we binnenkort net zo succesvol zijn 🙂
@Bart: Hoi Bart, het is toch moeilijker dan het eruit ziet hoor.
Alles moet toch kloppen he. De juiste lengte vis moet aanwezig zijn en die vis moet ook nou
jou aas pakken. Dat maakt het ook zo spannend
@Nico: He Nicolos! Jij hebt natuurlijk 1e rangs gezeten he. Het is altijd kicken om elkaars
vangsten

Tsak
Gast

Jeetje POMP, ik ben een paar dagen niet wezen buurten, maar goh wat een prestaties! Je mag zeker zeggen dat je de kers gevonden hebt. Eigenlijk zijn alle andere vangsten ook kersen voor op de taart. De zoektocht continues.. dat wordt dus smullen!

max

leuke verslagen zijn dit om te lezen! topie het zou ook leuk zijn als je iets wist te filme? zou ook mooi zijn:D ga zo door man mooie vissen!

grt max

Marcel
Gast

Hoi Tsak.Ik mag zeker niet klagen de afgelopen tijd.Alle zeelten waren super, maar het is fantastisch wanneer je je pr verbreekt ookal is het dan met 1 cm he. Aankomende dagen heb ik weer tijd. Heb weer zin in meer.
Het voeren is weer begonnen,de boilies liggen erin.Laat maat komen
@Max: Hoi Max, Filmpjes erbij zijn altijd leuk. Ik zal eens kijken of er mogelijkheden zijn, maar filmen kost tijd en zeker alleen wordt het knutselen met de vis vasthouden e.d.
Daar komt bij dat je nog rekening moet houden met stekherkenning e.d.
Ik beloof niks, maar zal even kijken Max.

Kneitebijter

Super man!
Leuke site en goed vertelde verhalen.
Ga zo door.
Mooie zeelten overigens en nog even en dan heb je je eerste 55 cm te pakken.
Niet opgeven hoor.
Mijn eigen pb 55 cm zeelt, tegen donkerbruin/zwart aan.