Op zoek naar Goud (Episode II)

Na vrijdag bleef ik voeren, maar het weer zat niet mee. Ik kreeg inmiddels tips van Specimenhunter Pieter en vol vertrouwen ging ik weer op pad. Voeren, analyseren, voeren, pennetje leggen, voeren en toen….

Met Pieter heb ik sinds de barbeelwedstrijd erg leuk contact. De specimenhunter in hart en nieren werkt momenteel bij Sportvisserij Nederland en werkt daar aan verschillende projecten. Ik vertelde hem dat ik mijn zinnen heb gezet op het vangen van grote zeelt en dat had ik eigenlijk niet moeten doen.

De pannekoek stuurde mij onderstaande foto van een zeelt van maar liefst 62 cm en ik viel bijna van mijn stoel van verbazing. Dit zijn de krenten uit de pap, dit zijn de vissen om van te dromen.

Foto 1: Pieter met zijn 62 cm Tinca Tinca. Wat een bak!!

Een paar weken later kreeg ik van diezelfde Pieter een mailtje. Hij had gewerkt aan een kennisdocument. Alles over zeelt stond erin en is nu beschikbaar gesteld op de site van Sportvisserij Nederland.

Foto 2: Kennisdocument zeelt, echt de moeite waard

Voor geïnteresseerden ga naar de link Kennisdocument Zeelt of klik hier

Inmiddels ben ik nog steeds bezig met mijn voercampagne. Ik heb hier en daar tips gekregen en ik voer nu met kippen mais en hennep. Na de sessie van vrijdag wilde ik al heel snel weer vissen. Ik had het gevoel dat de groene rakkers er lagen en er moest natuurlijk geoogst worden. Dat ging niet helemaal van een leien dakje.

Zaterdag 12 juli: Gevist: 45 minuten – Zaterdagochtend 3 kwartier geprobeerd te vissen. Echter had ik het weer verkeerd ingeschat en werd ik volkomen verrast door harde regen salvo’s. Binnen het uur zat ik weer thuis.

Zondag 13 juli: Gevist: 120 minuten – Zondagochtend eigenlijk precies hetzelfde. Het regende en de vissen gaven niet thuis. Ook die dag dus een korte sessie, maar ik had er nog steeds vertrouwen in dat dit een goede stek moest zijn.

Maandag 14 juli: Gevist: 60 minuten – Het was net iets voor negenen en ik wilde voor het slapengaan nog even voeren. Bij aankomst zag ik dat de vis aanwezig was en grote plakkaten hingen weer boven de stek. Ik neem tegenwoordig tijdens het voeren een hengeltje mee, mocht ik activiteit zien en dit keer had ik dus geluk.

Ook probeerde ik dit keer de stek anders te benaderen. Normaal gesproken kan ik tot 4 meter uit de kant mijn visje vangen, maar ik had vrijdag wel door dat het na 2 x over was. Zou er teveel rumoer rond te stek zijn? Het drillen en scheppen gebeurde allemaal 4 meter voor de stek, vervolgens het hele tafereel van onthaken, foto’s maken, releasen e.d.
Dit moest anders. Ik wist nu in ieder geval waar ik mijn pennetje moest plaatsen en deze avond ging ik als volgt te werk. Via een omweg benaderde ik de zijkant van de stek op zo’n 8 meter.

Foto 3: Kippenmais met andere soorten granen, ook wel partikels genoemd.
Ik moest dus zo’n 8 meter naar links gooien om de vissen te bereiken. Wanneer er een vis gehaakt zou worden zou ik deze eerst naar open water leiden, alwaar ik in alle rust met de dril kon beginnen. Vis van de stek, geen onrust en dat zou hopelijk leiden tot meer vis.

Enfin, eigenlijk kwam ik alleen maar om te voeren, maar zag activiteit.Hengel opgetuigd, aas op de haak en plaatsen maar. Het pennetje bewoog onrustig, misschien lijnzwemmers, who knows.. Dan al heel snel, de wegtrekker en ik sla aan.Ik voel iets zwaars en de vis spurt ervandoor. Heel even kan ik de vis leiden, maar moet lijdzaam toezien dat mijn lijn breekt. Dit was een domper. Het was een zware vis, kon ook karper zijn, maar zoals altijd zal dat een raadsel blijven. Bij inspectie blijkt dat de lijn op de haak is gebroken. Dat is balen. Ik zet een nieuwe haak en gooi snel weer in. 5 minuten later weer een wegloper en ik mag wederom drillen.

Foto 4: Een prachtige dikke 51,5 cm. 1,5 cm tekort !

Je kunt het verschil met andere vissen heel goed voelen. De zeeltdril is heel typerend. De vis krijg je op volle sterkte met geen mogelijkheid boven water, totdat deze moe gestreden is en zich overgeeft. Tot die tijd is het geven en nemen, waarbij je lijn door het water klieft. onvoorstelbaar sterk op licht materiaal.

Het wordt nu donker en ik moet opschieten, want heb geen hoofdlamp bij me.Ik weet niet meer hoe lang het duurde.10 minuten, 15 minuten geen idee, maar met de grootste moeite land ik een zware vis, een beauty!!! Ik moet nu snel handelen. Ik meet 51,5 cm, wauw!!! Snel schiet ik platen in het donker, waarvan later blijkt dat het overgrote deel mislukt is, omdat ik heel weinig ruimte had.Dan laat ik de vis te water, maar de vis is moegestreden.

Foto 5: Op de meetplank en nog eens net geen 52 cm

Daar sta je dan met je sportschoenen aan het water en de vis wil niet wegzwemmen.Snel trek ik mijn schoenen en sokken uit en help de vis op adem te komen.
Een minuutje later zwemt ze weg en spring ik een gat in de lucht van blijdschap.Wat een bonus zeg. De duisternis is nu ingevallen en al klotsend in de schoenen loop ik naar de auto. Ik stel Nico op de hoogte, bekijk thuis de foto’s en ga naar bed.

Inmiddels sta ik op 3 zeelten in krap 6 uur tijd vissen. Voorvoeren heb ik niet meegerekend, ik mag toch niet klagen. De vissen worden al groter en ik heb er al meer vertrouwen in dat het binnen zeer korte tijd wel eens bingo kan zijn. Echter moet het nog wel gebeuren. Ik ben erg benieuwd.

Ik ga verder met voeren, de kippenmaïs staat alweer op het vuur. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

9 reacties

1. Leon schreef:

Kan niet anders Marcel, dan dat dit ook weer gaat lukken. Mooie vis(sen) wederom. Keep up the good work.

2. frans vogels schreef:

Hee Marcel,
    daarom ben je niet meer aan de waal te vinden…..
    Maar dit zijn ook mooie vissen om te vangen. Ook deze geven een mooie dril. Ik weet nog dat ik er “vroeger” ook op gevist heb. Toen deden we het ook kort aan de kant, met wormen. Dat leverde meestal na een korte tijd al zeelt op. Ook in mijn wedstrijdtijd konden we op een bepaald water gericht op deze vis vissen. Dan was het veel voeren met casters, wormen en door het voer kaneel met anijs…..
    Vis je nu met een vaste stok of een werphengel??
    En voor de volgende episode graag een “zonnig” verhaal…..

3. Koen schreef:

He Marcel, de manier waarop je nu weer fanatiek bezig bent met dit zeeltproject is weer leuk om te volgen. De informatie die je erbij geeft voegt er ook echt iets aan toe. Ik blijf het volgen hoor 🙂

4. Nico schreef:

Hey Marcel, keep the flow going…hij gaat lekker man!!! Het voorvoeren krijgt z’n uitwerking en de vissen komen steeds closer bij je PR. Balen dat je die zware moest lossen, grote kans dat het karper was.
    Ben erg benieuwd naar je volgende episode…erg leuk om te volgen!!!

5. Tsak schreef:

Goh Marcel, dat doe je zeker niet slecht 3 vissen in 6 uur tijsd. Dit is zeker een hele knappe. Grote kans dat die pr van je aan flarden gaat binnenkort.

Binnenkort ga ik ook weer eens experimenteren met de kippenmaismix, alleen ben ik er nog niet helemaal over uit op welke stek(ken)ik me ga focussen. Waar ik nog naar benieuwd ben is of je nog veel te maken gehad hebt met bijvangsten als brasem.

In ieder geval heel veel succes de komende tijd. Blijf zeker zo nu en dan buurten!

6. Wolf schreef:

51cm Tinca tinca aan een witvismontage, ha ha ha, dat is ook supersport, ….

Nice catch man,…..

‘k ga binnenkort ook weer eens met de pen vissen hier in de buurt, zijn ook zeer mooie karperstekken bij.

Spreek je nog wel

GreetZ
    Ron

7. Marcel schreef:

@Leon: He Leon, Thanx voor het vertrouwen 🙂
    @Frans: Hoi Frans, Ja the good old days he, toen werden ze nog zonder poes pas gevangen haha. Ik vis momenteel met een penhengel, eigenlijk gewoon de barbeelhengel van Shimano, de Catana Barbel Classic. 1500 molentje van Daiwa erop en een haakje 10 met mais.
    Met vaste stok vind ik eigenlijk nog mooier en heb ik in het begin gedaan. Toch verspeelde ik er veel, lijnbreuk, vastlopers in het riet e.d. Met het penhengeltje kan ik ze goed aan en kan ik hopelijk ook een verdwaalde karper landen. Ik kies dus voor zeker 🙂
    @Koen: Hoi Koen, leuk dat je weer van de partij bent. Ik zit er helemaal in en heb ook weer leuke updates. Ben bezig geweest met homemade zeeltboilies hahaha. Komt nog..
    @Nico: Hee Nicoooo
    Jou hoef ik niks meer te vertellen he hahah
    Leuk te horen dat je het leuk vindt man. Spreek je snel ennuh ik verwacht weer een dikke vis van je dit weekend.
    @Tsak: Ik heb inderdaad soms last van bijvangsten.
    Dag 1: 2 Zeelten, 2 brasempjes
    Dag 3: 4 dikke brasems
    Dag 4: 1 Zeelt, 2 brasempjes
    En dan heb ik het nog niet over de dagen die jullie nog tegoed hebben 🙂
    Ik merk wel, zodra er brasem op de stek zit en ik vang er 1, dan is het over met de zeelten, maar dat kan toeval zijn. Vorig jaar zaten er dagen bij dat de zeelten pas na de brasem kwamen, maar toen maakte ik langere sessies. In ieder geval blijf ik doorvissen, het levert nog steeds zeelt op kan ik je vertellen 🙂
    @Wolf: Pennen is leuk Ron, zeker wanneer er karper in de buurt is ennuh…gewoon je catana gebruiken hoor.

8. Tsak schreef:

Hey Marcel, je hebt niet stil gezeten dus 😉 en je hebt nog meer in petto voor ons.. ik kijk er naar uit.

Ik heb dan nooit gericht op zeelt gevist, vaker met de pen op karper en voornamelijk brasem als bijvangst gehad. Maar die van boven de 50 cm geven nog aardig sport op licht materiaal. Leuk man dat je voercampagne flink wat zeelt oplevert! Daar doe je t per slot voor!

9. Pomp senior schreef:

Mas,
    Heel interessant hoe je het voeren opzet.
    Ik blijf het volgen. Momenteel ook op jacht naar de groene rakker.