Zeeltkolder II (Bijvangsten)

Bijvangsten zijn leuk. Een mooie ruisvoorn of brasem tijdens het pennen vind ik geen straf. Een winde of zelfs een meerval doe je me veel plezier mee, laat staan een hybride of een zeeforel. Gisteren weer eens zeelten, lekker aan het water. Boiliehengel in, pennetje dobbert mooi. Sneaky wegloper en dan..
Ik zei het al, ik vind bijvangsten geen straf, maar het moet niet gekker worden.

Zaterdag 11 April 2009
Ik heb vrijdag de boot gemist. Het was benauwd en er was onweder op komst.. Grote ruisers, springende zeelten en brasem bevinden zich rond mijn stek. Het was echter niet ik die op de stek zat te vissen. Nee het was Henk de karpervisser.

Henk heb ik een jaar geleden ontmoet (Zie Introductie Op zoek naar Goud). De karpervisser vist al meer dan 10 jaar op hetzelfde water en kent de ins en outs. Hij vertelde me toen waar de aasroute van karpers en zeelten lagen en dankzij hem heb ik mijn stekken kunnen creëren.

Henk had een gek idee. Hij wilde weer eens naar 1 van zijn oude stekken en voerde de hele week om vrijdagavond te vissen. Het frappante was dat ik op dezelfde stek mijn partikels, boilies en mais voerde, maar we liepen telkens langs elkaar heen. Henk had een klein vermoeden. Telkens wanneer hij op de goed verstopte stek kwam, lagen er hier en daar wat partikels op de grond en af en toe wat blikmais. Mmm…vreemd.

Foto 2: Mijn nieuwe van Eik pennetjes.

Enfin, vrijdagavond was het superweer om te vissen. Henk zat op de stek en zou een nachtje overblijven. Die nacht ving hij 2 zeelten, van 54 en 52 i.p.v. de karpers waar hij voor zat. Maar ach, een paar mooie zeelten als bijvangst is ook geen straf. De volgende morgen was hij al vroeg met inpakken. Het land was inmiddels ontwaakt en hier en daar liepen er al ochtendmensen. Ik liep inmiddels naar het water. Even voorvoeren voor het dagje dat komen ging en vol goede moed liep ik met een emmer mais en boilies richting stek. Dan zie ik in de verte een schim en een ongelofelijk onbehaaglijk gevoel gaat door me heen. Sh.t, visser op de stek?Het is toch niet te geloven en langzaam loop ik richting water.

Wat moet ik doen? Doorlopen, praatje maken, ik twijfel, maar besluit toch met de beste man te gaan praten.
“Goeiemorgen, wil het wat?”, vraag ik en 2 seconden later herken in Henk. “Mwa, ik mag niet klagen”, en angstvallig kijkt hij mij aan. “Jij bent toch Henk? Ik heb je vorig jaar gesproken over zeelten, weet je nog?” En ik zie meteen een flinke last van zijn schouders vallen. “Dat klopt man, dat je dat nog weet, ik had je niet meteen herkend.”, en het ijs is meteen gebroken. Ik vertel Henk dat ik hier alweer een paar weken voer en Henk lacht. “Ik denk dat we dubbel gevoerd hebben jongen” , maar de plek waar ik mijn zeelten vang is voor hem niet interessant. Zo kletsen we 45 minuten bij en komen we gezamenlijk met hele interessante info. Ook vertelt hij mij dat het vrijdagavond bal was langs het riet, precies op de plek waar ik gevoerd had. Jammer, maar waar.

Foto 3: Prachtige Snoekbaars op de Made/Mais combi in de gesloten tijd. Ouwe stroper!!!!
We spreken af de volgende dag even met z’n 2en te pennen en na het voeren gaan we allebei opgelucht naar huis.
De volgende dag ben ik er al vroeg. We hebben afgesproken eens net voor het donker te gaan vissen en ik zit reeds aan het water. Henk komt iets later en zodoende leg ik mijn Boiliehengel ook nog even in. Binnen het uur vang ik 2 brasems, ik gok tegen de 50 en onthaak ze in het water.

Na de brasems blijft het een tijdje stil en ik beaas mijn haak met een made/mais combinatie.
De pen gaat weer te water en ik wacht. Niet kort daarna een wegloper. Ik sla aan en ik voel gewicht, maar er gebeurd niet veel. Heel zachtjes trek ik het gewicht mijn kant op en ik denk dat ik een tak heb gehaakt. Tot mijn grote schrik verschijnt er een gestekelde rug uit het water en ik zie een grote stekelbaars op me afkomen. Snel pak ik het net, de vis is nog rustig en ik dirigeer haar zo het net in. De vis heeft ineens door wat er gebeurd en begint als een dolle te schudden. De snoekbaars is nog lang niet uitgedrild natuurlijk en gaat nu als een wilde tekeer.
Dan kan ik haar onthaken en ik heb de mazzel dat er net een stel voetgangers voorbij komt. Ik vraag de man of hij een foto wil maken en gelukkig heeft hij geen bezwaar. Er worden snel wat platen geschoten en na het meten mag de vis weg. Verbouwereerd blijf ik achter.

Foto 4: Zat nog vol energie. En weg was ze!
Een snoekbaars op een made/mais combinatie, in de gesloten tijd. Het moet niet gekker worden.Tevens constateer ik dat het meteen mijn PR Snoekbaars is. Je zult het waarschijnlijk niet geloven, maar ik heb nog nooit een snoekbaars van formaat gevangen.Deze 73 cm was dus een zeer welkome verrassing, wat een giller.
Inmiddels is Henk gearriveerd. De Penhengel wordt opgetuigd en het begint langzaam donker te worden.
Ineens uit het niets gaat de baitrunner, maar voordat ik bij de hengel ben is het al te laat. Ai een misser.
Henk en ik praten honderduit, de breekstaafjes gaan te water en we wachten.

Weer krijg ik een run op de boiliestok, maar wederom is het mis. Hier moet ik thuis even naar kijken.
Het is een prachtige avond. Het water is spiegelglad en er is toch veel activiteit. Henk slaat vaak mis en ik minstens zo veel, maar dan heb ik eindelijk beet op de penhengel. Yes!! De karakteristieke dril komt op gang. Vis blijft lang onder, flink wat runs en na een paar minuten zwemt de vis het net in.

De hoofdlamp verraadt dat het om een zeelt gaat, de eerste tinca tinca van het jaar is weer gevangen.
Henk en ik meten 48 cm, prachtig mannetje, gezien de vinnen en de uitstulpingen op de buik.
Henk knipt wat foto’s en in het donker laat ik haar weer te water. Mijn dag is weer goed.

Ik zei het al, we hebben genoeg activiteit, maar moeten enorm veel werken. Op ieder tikje slaan we nu aan, maar het zit niet mee. Om 22:30 uur pakken we de spullen in en babbelen nog even na. Weer iemand ontmoet met dezelfde passie, kicken man!

En zo rijd ik naar huis met mijn eerste zeelt van 2009 en mijn nieuwe PR snoekbaars op zak.
Leuk hoor zo’n bijvangst, maar het moet inderdaad niet gekker worden hahaha.

avatar

Abonneren op
André
Gast

Hey Marcel! Je weet ons de laatste tijd wel te verassen met je vangsten. Toen ik vanochtend de intro las dacht ik dat je een mooie karper gevangen had. Maar een snoekbaars op mais is wel erg speciaal 🙂 !

Gefeliciteerd met je eerste Tinca van 2009.

Groeten uut Fryslan!

Pieter
Gast

Netjes Pomp, ook een mooie snoekbaars haha. Ik heb vandaag ook mn eerste 2 zeelten gevangen, een man en een vrouw van beide 47 cm. Allebei op de nieuwe barbeelstokken. Statisch met de feeder dus. 2/3 aanbeten gepakt dus mij hoor je niet klagen. Ook flink wat aanpassingen aan het mn systeem gedaan. Het ziet er rooskleurig uit. Ik heb er alle vertrouwen in dat het op het moeilijke water ook gaat lukken.

Groet, Pieter

Frank
Gast

Het is niet te filmen Marcel! Weer mooie vissen! Ik verwacht de volgende keer overigens een heuse Atlantische steur van jou! 😉

sander

gek,gekker,gekst.
fantastisch man.
het gebeurd altijd als je er niet gericht op vist,dat blijft het mooiste ervan.
kheb weer genoten van je verslag.

Nico
Gast

Jij hebt echt de kolder te pakken hè…wat een geweldige bijvangst!!
Het wordt inderdaad met de week gekker….volgende week trek je denk ik een portie kibbeling uit ’t water….

ennuh…de kop is eraf…de eerste zeelt is binnen en hopelijk helpt jullie duo-voercampagne jou om je zeelt-pr te verbreken…met al dat voer zal dat qua gewicht in ieder geval wel goedkomen!

gegroet
Nico

Bart
Gast

Haha ben je op zeelt aant vissen vangt Marcel een PR snoekbaars, moet niet gekker worden En top man je eerste Zeelt van 2009. heb het zelf ook nog even geprobeerdt op Zeelt helaas geen aanbeet gehad

Groet bart

Marcel
Gast

@Andre: Hee Dree, dat is ook wat ik iedereen wilde doen geloven he hahaha Ja, het zit wel mee met bijvangsten. Gisteravond trouwens nog even 2 uurtjes in het donker gezeten. 2 grote ruisers van rond de 30 en 2 lichte piepjes op de optonic. @Hee Pieter, ook gefeliciteerd met je eerste zeelten man. Voelt weer goed he. Over aanpassingen gesproken. Had gisteren dus weer een paar piepjes en afgelopen weekend 2 runs. Helaas niks gehaakt. Moet dus ook nog even pielen met mijn montages, maar dat maakt het wel weer leuk. @Frank: Hee Frank, niet overdrijven he…had wel weer… Lees verder »

wolf

het leuke aan vissen is dat je soms aardig verrast kan worden met een bijvangst. Elke keer is het dan ook weer super als je zoiets overkomt. Gefeliciteerd met je 1e zeelt en pr snoekbaars. GreetZ Ron

Dennis
Gast

Oke lache van die snoekbaars,had het 2 weken geleden ook op blikmais…een wegloper waarvan ik dacht dat het een karper was,tik aan en toen bleef de vis op de bodem rondhangen.Na een hoop getob onder de top(rijmt ut weer leuk)kwam de vis langzaam op gang,na 10 minuten eindelijk een vis aan de oppervlakte,snoekbaars van 75 cm.Morgen met me vismaat voor het eerst dit jaar op zeelt in de avonduurtjes,smiddags even alleen in een ondiep polderslootje rommelen.Heb er het volste vertrouwen in,maar wel zullen zien…groet Dennis