De Ardennen IV (La Semois)

Als de 2 hobbits, Frodo en Sam uit Lord of the Rings, staan Nico en ik op de top van de berg. We kijken neer op een prachtige vallei. Een plaatje dat niet in een sprookjesboek zou misstaan.

Onze bestemming is gelukkig niet “Mordor”, het land van het kwaad, uit het boek hierboven beschreven. Maar één van de kleine dorpjes aan de prachtige rivier de Semois.

Nico en ik hebben een zwak voor België. Voor ons, niet alleen het land van de Patattekes, Manneke Pis en Eddy Merckx. Nee, zeker niet. Voor ons een ware traktatie wanneer wij weer richting de Ardennen trekken. Het is genieten van de prachtige natuur, omgeving en rust.

Overigens is Nico de Master van de Benelux. Zo’n beetje elke rivier heeft hij in België en Luxemburg bevist en meneer heeft menig mooie vis weten te strikken. Ik ben dus op stap met een België kenner en dat is mooi meegenomen.

Foto 2: Pomp en Nico aan de Semois.

La Semois (wikipedia)
De Semois (Waals: Simwès, in Frankrijk: Semoy) is een rivier in het zuidoosten van België en aangrenzend Frankrijk.
De Semois ontspringt in Aarlen, waar de bron in 1966 werd blootgelegd en te bezichtigen is. De rivier is bochtig en 190 km lang, waarvan 20 kilometer op Frans grondgebied. In België stroomt zij voor het overgrote deel door de provincie Luxemburg, de rest ligt in het uiterste zuidoosten van Namen.

Foto 3: Een plattegrond met de Semois. Kijk em eens kronkelen.

Nico en ik staan dus op de top van de berg en kijken naar de voor ons nog onbekende rivier.
Het kronkelt door het groene landschap, als een slang door het groene gras.
We besluiten een aantal kilometers verder te rijden. Op zoek naar potentiële stekken.
Stekken genoeg. Je kunt bijna overal stoppen en een hengeltje uitgooien.

Foto 4: We worden onderweg getrakteerd op prachtige plaatjes.
Onze België expert Nico slaat een weggetje in en we komen uit op een prachtig stuk.
De Semois ligt voor ons. Bergen en weilanden om ons heen, ruimte genoeg om wel 20 man te laten vissen. Wij kijken onze ogen uit.

We zijn het er over eens. Hier gaan we vissen en rustig laden we onze spulletjes uit.
Vandaag is er geen plan. Gewoon vissen en kijken wat we kunnen pakken. Er zijn geen verwachtingen.

Foto 5: Nico in de middle of Nowhere. Gaaf he?
We besluiten te gaan feederen. Vissen op de top zoals bij het barbelen en menig korfje gaat te water. Ons aas bestaat voornamelijk uit maden, casters en smac. Dit gaat op de haak als in de korf en zo proberen we een voerstek te creëren.

Al heel snel krijgen we kleine aanbeten. De topjes bewegen lichtjes heen en weer,maar het lijkt net of er niet doorgezet wordt. Nico geeft aan dat het waarschijnlijk allemaal klein spul is. Dat blijkt ook wel als we zien dat de maden compleet leeggezogen zijn.

Foto 6: Nico met de eerste vissoort van de dag.
Niet gauw daarna, heeft Nico een aanbeet. Een baars van dik 20 centimeter heeft zich vergrepen aan de maden. Cool!
Na de baars blijft het een tijdje stil. Het begint nu licht te sputteren. 10 minuten later gaat de kraan helemaal open en met bakken komt de regen naar beneden.
Hier hebben we niet op gerekend. Ik heb geen plu bij me en schuil even bij mijn vismaat.
Het duurt een uur voordat de bui overtrekt. Mijn visspullen zijn sjoempienat.

Foto 7: Pompie met een grondel.
Ik keer terug naar mijn spullen. Mijn stoel staat bol van een plas water en het lokvoer ben ik vergeten af te dekken. Wat een zooi!De zon is inmiddels terug en schijnt net zo fel als vanmorgen. Alles droogt gelukkig op.
Ik besluit mijn hengel maar eens op te halen en zie warempel dat er vis aan de haak zit.
Een grondel van nog geen 10 cm heeft zich verkeken op mijn aasje. Altijd leuk zo’n grondel.

Foto 8: Grappig beestje.Volgens mij hadden we die vroeger in het aquarium.
Het is voornamelijk klein spul wat de aanbeten veroorzaakt. Maar dat deert niet. Nico en ik hebben het naar ons zin. De omgeving is super. Het is toch heerlijk om je 1 dag dat vakantiegevoel te geven.

Visvergunning:
Om in België te kunnen vissen, heb je net zoals in Nederland een visvergunning nodig.
Deze kun je in ieder plaatsje op het postkantoor kopen.
Wij hebben onze vergunningen online besteld. Check http://www.maisondelapeche.be/Nl/
Wil je ook een keer aan een van de Belgische rivieren vissen, bestel dan online.
Binnen 10 dagen heb je je vergunning in huis. Dat scheelt je weer zoeken en vistijd.

Foto 9: Het is niet te geloven. Een zeelt uit de Semois
Terug naar het vissen. Terwijl ik een beetje lekker in mijn stoel weg zit te dommelen, hoor ik Nico schreeuwen. “Pompie, Beet!” en ik ren op mijn grote Maanlanders door het hoge gras naar Nico. “Ik denk dat het barbeel is, want de vis vecht heel hard.”
Gespannen kijken we allebei naar de lijn. Ik heb reeds het schepnet in de handen en wacht tot Nico de vis heeft uitgedrild.
Maar dan…wat komt daar boven? Het is niet te geloven. Nico heeft een zeelt gehaakt.
Onvoorstelbaar. Een zeelt! Zo uit de Semois. Geweldig.

Foto 10: Nico met zijn Semois Zeelt in een schitterende omgeving.
Eigenlijk zou dit verslag “Zeeltkolder XII” moeten heten. Wat een grap.
We meten de verrassing. 44 cm en dus niet eens een kleine zeelt. De vis is schitterend licht van kleur. Echt een goudklomp en ik maak foto’s van deze mooie combinatie. Op de achtergrond de bergen en de natuur. Op de voorgrond, Nico met zijn vangst.

Weer een mooi plaatje voor thuis. Wanneer de vis teruggezet wordt, is het tijd voor koffie.
Het begint nu echt warm te worden. De jassen en truien kunnen uit en we genieten van het zonnetje.

Foto 11: Pompie in z’n uppie
Ik besluit een wandelingetje met de spinhengel te maken.
Blinkertje aan de lijn en een beetje struinen. Ik hoop zo een forelletje of kopvoorn te verschalken. Rustig loop ik langs de oever, terwijl Nico op zijn stek blijft.
Het water is helder. Af en toe zie ik vis tussen de stenen zwemmen. Mooi om te zien.
De vissen hebben me al snel in de gaten en deze schieten snel weg.

Foto 12: Een kopvoorntje aan een spinner!
Bijna sluipend probeer ik het water te benaderen. Ik gooi hier en daar mijn blinkertje neer en draai langzaam binnen. Van een afstandje zie ik kleine vis achter het stukje glimmende metaal aan zwemmen, maar happen ho maar.

Foto 13: Klein, maar fijn.
Vanachter een steen schiet ineens een vis op mijn spinner. In een tel is het hangen.
Snel haal ik in en kan de vis uit het water pakken. Het is een kopvoorn, niet al te groot, maar superleuk natuurlijk. Ik schat het beestje op een cm of 20. Klein maar fijn, zullen we maar zeggen. Maar wel enorm fel! Overigens heb ik in België al eens eerder een kopvoorn gevangen.52 cm was deze mooie vis. Prachtige sport op licht materiaal.

Foto 14: Nico in opperste concentratie.
Terwijl ik nog een kopvoorn vang, hoor ik mijn metgezel weer roepen.
Ik was al een aardig eindje op weg en sprint nu als een gek terug. Strompelend loop ik de laatste meters. Wanneer ik bij Nico aankom, ligt mijn tong op de schoenen. Hangend op Nico’s schouder, zie ik een barbeeltje liggen. Geweldig!!! Geweldig!!!

Foto 15: Een barbeel. Nico met weer een bijzondere vangst.
We zijn blij, superblij en ik schiet foto’s van onze barbeelhunter hahaha
Met 28 centimeter pakt Nico ook op deze rivier zijn barbeeltje mee. Die gozert kan wel vissen hoor. Dolgelukkig met deze kleine vangst nemen we een minibreak. We hebben al een aardig rijtje soorten te pakken. Grondel, Baars, Zeelt, Kopvoorn, Barbeel. What’s next?

Foto 16: Een beekforel. Ook een prachtige vis!
Dit keer blijf ik in de buurt. Telkens wanneer ik wil struinen heeft hij beet en ik ga weer verder met feederen. Er zit nu ook weer vis op mijn stek en ik vang nog even drie leuke kopvoorntjes van een cm of 20. Erg leuk.
Wanneer Nico nog een prachtige beekforel vangt, is het feest compleet. We besluiten te stoppen.

Foto 16: Hier word je toch vrolijk van.
Op ons dooie akkertje pakken we onze spulletjes in. Het zonnetje schijnt nog en dat siert de dag. Ondanks het kleine spul hebben we ons prima vermaakt.

Persoonlijk mag ik wel zeggen, dat de Semois één van de mooiste rivieren is die ik heb bevist.
Hou je van de natuur, de rust en een idyllische omgeving, dan zul je je prima vermaken aan de Semois. Wij vonden het in ieder geval zeer de moeite waard en zeker voor herhaling vatbaar.

En zo verlaten Nico en ik de Semois vallei. Met weer een Belgische rivier op zak. Jiehaaaaa!

15 reacties

1. André schreef:

Hey globetrotters!

Leuk man even zo’n dagje naar de Ardennen! Zo te lezen wel de moeite waard geweest.
    Die zeelt was volgens mij een volslagen verassing. Als je daar gaat vissen zou je niet direct zeelt verwachten.

Ik krijg de kriebels van die foto’s wat een mooie omgeving!!

2. Nico schreef:

Hey Marcel!! (of moet ik Frodo zeggen….haha)

Ik begin in herhaling te vallen als ik zeg dat dit weer een geniaal verslag is geworden, ge-wel-dig om zo terug te lezen. Was weer een avontuur van de bovenste plank…wat kan vissen toch genieten zijn als je daar aan de Semois in zo’n setting vertoeft. We hebben toch weer een heel assortiment aan vissoorten op de kant weten te krijgen en size doesn’t matter op zulke dagen.
    Allebei vissend op onze eigen manier. Er zit daar een kuil in het gras zo lang als ik op 1 plek heb gezeten..lekker statisch gevist dus. Jij viste zoals vaker dynamisch en volgens mij heb je die kopvoorns zo ongeveer in het Franse gedeelte van de Semois gevangen…haha
    Thanks voor alweer een topdag, was echt genieten er bovenal erg gezellig!!

groet
    Nico

ps : ik las ergens dat er laatst in Mordor ook goed gevangen was…volgende keer??

3. Tim aka IamBarbeel schreef:

Hey Marcel.
    Ik heb vandaag al 15 keer je site bekeken.. wanneer komt dat verslag nou 😀
    Maar eindelijk.
    Wat een avontuur weer samen met Nico. En wat een geweldige fotos,
    Als je ooit zonder werk komt kun je altijd nog fotograaf worden.
    Marcel en Nico geweldig avontuur weer.

Groeten
    Tim

4. Marco schreef:

Schitterend!!
    Respect Mannen 🙂

5. john schreef:

Mooi verslag en foto’s weer Marcel
    Vooral die ene laatste foto(16) top foto!!!!

Gr. John

6. Koen schreef:

Prachtig Marcel en Nico, jullie zijn vast met een lekker voldaan gevoel naar huis gereden. Leuk al die verschillende soorten vissen.

Gr Koen.

7. Harold schreef:

Wat een goed verhaal weer Marcel en Nico!!
    En geweldige foto’s van de variatie aan vissoorten en van de erg fraaie omgeving.
    Daar wil ik ook zeker nog een keer naartoe!

Groet Harold

8. Frank schreef:

Geweldige visdag!! Pure hengelsportpromotie! 🙂
    En zeelt en barbeel op dezelfde stek vangen is uniek!

We zien ons de 21e. Ik verwacht een revanchebelust duo 😉 Hopelijk dat de loting een beetje meezit.

Groet,

Frank

9. Frank schreef:

Pardon, de 20e uiteraard. Niet dat jullie een dag te laat komen…

10. Ron schreef:

Die omgeving alleen al, ….

Dat je je ogen dan nog op het vissen kunt richten is ook een sport.
    Vervolgens een Zeelt en een Barbeel vangen maakt het ook nog eens af.

Geweldig verslag van een geweldig vis avontuur.

Top Pompie en Nico !

GreetZ
    Ron.

11. Pomp senior schreef:

Mannen,
    Heel plezant deze story over het land van onze zuiderburen.
    En jawel toch nog een barbeeleke gevangen nie waar.
    Het zijn mooie foto’s en niet te vergeten prachtige landschap

12. Sander schreef:

lekker bezig weer mannen.
    he marcel! waar jij ook komt,je vangt je vissie wel he. whats next, een zeelt op de atlantische oceaan?sjonge jullie vangen ze overal alsof het voorns zijn.
    weer erg mooie fotos en omgeving zeg.daar wordt een mens blij van.
    cu soon gr sander

13. Marcel schreef:

@Andre: Hee Dre, die zeelt was inderdaad een verrassing, maar ik heb vernomen dat ze er meer gevangen worden. Overigens past het wel weer mooi in het zeeltkolderplaatje he hahah. Zat echt te twijfelen of ik er geen zeeltkoldertitel van zou maken.
    @Nico: Hee Nico, was super he. Lees ik daar nu een uitnodiging voor een herhaling. Count me in hehehe
    @Tim:We hadden wel weer alle omstandigheden mee hoor. Voor het zelfde geld had je geen vis gevangen en regende het de hele dag, maar ons hoor je niet klagen. Was een superdag. Thanx voor de compliments.
    @Marco: Hoi Marco, thanx man en super te horen natuurlijk!
    @John: Hoi John. Super te horen. Fotograferen gaat ook wat makkelijker met zo’n omgeving hoor. Maar leuk dat je er op let. 🙂
    @Koen:Zo’n dag hoop je alleen maar op. We gingen dan ook meer dan tevreden naar huis.
    @Harold: Hoi Harold. Is zeker aan te raden.Zeker voor een barbeelvisser als jij.
    @Dank je Frank. Zie je uiteraard de 20e. We doen mee voor de gezelligheid hoor. Je bent toch stekafhankelijk en voor je het weer zit je weer op een visloos traject. Net als vorig jaar hahaha
    @Ron: He Ronnie.Thanx dude. De omgeving is super rustgevend. Jammer dat je er eerst zoveel uur voor moet rijden. Dan heb je die rust hard nodig haha
    @Pa: Thanx Pa 🙂
    @Sander:Hoi Sander, ach ik mag niet klagen. Tis vooral Nico die een neusje voor de rivier heeft. Niet normaal meer. Geef mij maar mijn zeeltwatertjes 🙂 Het roofvisseizoen gaat binnenkort ook weer voor mij beginnen. Moeten dan maar weer nodig wat afspreken.

14. Pieter S schreef:

Dat is nog eens een leuk verslag! Ik ken de omgeving van de Ardennen en Zuid-West Duitsland vrij goed. Ik ben er ook een aantal jaar op vakantie geweest. Toendertijd ook nog 1x een beekforel mogen vangen. Dat was op de Ourthe. Schitterende omgeving daar…!

Groet, Pieter

15. Mike schreef:

Ha die Marcel

Mooi he die semois. Ik heb er 2 weken flink van genoten. Niet veel gevist. Maar 2 mooie zeelten ook barbeel was ver te zoeken, maar de laatste dag was het raak 6 barbelen. Was een gelukig mens. Mooie impressie en verslag.