Hard & Heavy

Verslag van Zaterdagochtend 2 Juni 2007.

De zeeltsessie met Dre en Sander leverde vrijdag helaas niks op en voordat we de stek verlieten, schoot me een meestervondst van de Peut te binnen. Het water was helder en ik kon de bodem zien. Ik maakte een voerstek en strooide tevens een handje mais op meerdere plekken.

Vanmorgen was ik toch wel aardig zenuwachtig. Met mezelf had ik het volgende afgesproken. Liggen de maishoopjes er nog, dan maak ik rechtsomkeert, ligt er niks meer, dan gaan we vissen.

Het is 06:30 uur en mijn hart klopt in mijn keel. Nog 10 passen te gaan en dan tuur ik in het water.Het water is troebel, althans, minder helder dan gisteren en de hoopjes mais zijn verdwenen. Mijn maag doet raar en gauw ren ik naar de auto.De eerste vissen die ik vang, zijn grote voorns. Allemaal dik in de 20, maar de zeelt is niet op de stek.Er is geen zuchtje wind, dat maakt niet uit, want vorige week was dat ook het geval. Vorige week ging het pas los om 07:30 uur, maar het was inmiddels al 08:03 uur.

“Belletjes!”, “Belletjes Pomp!” en ik val bijna van mijn kist. Ze zitten op de voerstek en ik zie inmiddels 3 van die koolzuurvormige reacties. Dan is het showtime en mag ik aan het werk.
Het is me er eentje. Het duurt en het duurt en ik word ongeduldig. Het duurt zeker 7 minuten als ik een glimp van de vis zie en dan is daar eindelijk de bevestiging. Zeelt!
47 CM ligt in mijn netje en ik heb er hard voor moeten werken. Wauw!!!
Ik ben weer helemaal happy en ik zet de vis terug, want wie weet zwemt daar mijn PR nog en ik zet het pennetje netjes op de voerstek. Het duurt toch zeker 45 minuten voordat dezelfde pen langzaam weg zakt en wanneer ik aansla voel ik de bekende weerstand.

In 1 seconde schiet de vis richting open water en mijn slip staat gelukkig goed afgesteld. Heel subtiel hoor je dat monotone geluid van de slip.
Het gaat moeizaam. De vis blijft diep en zodra deze mij ziet staan, schiet ze weer weg.

Ik kijk op mijn horloge en er zijn reeds 10 minuten voorbij. Voorzichtig haal ik de dunne lijn binnen.
“Genoeg tijd, Pomp”, “Doe maar rustig aan” en dan laat de vis zich als een zak cement zakken in het net. “Zo hee, die voelt zwaar” en ik til me een breuk aan deze beer. Wanneer ik het meetlint naast de vis leg, komt ze niet verder dan 50 cm, maar wat een mooie vis zeg. Snel schiet ik een rare foto, maar eigenlijk ook best weer leuk. Wat een zwijntje 🙂

De stek is weer rustig en af en toe zie ik belletjes bovenkomen.
Ik wil er nog één, want ik heb inmiddels lang genoeg gewacht en van meer word je hebberig.

Mijn pennetje schudt, maar gaat niet onder en ik wacht weer tot ik een ons weeg. De treuzelaar neemt schijnbaar kleine hapjes, want het schiet echt niet op.
Als ik even de concentratie verslap zie ik nog net dat het pennetje wegloopt en geschrokken sla ik aan.
Weer schiet een vis richting de diepte en weer houdt ze me aan het lijntje. Vlak voor de kant schiet de vis weg en ik besluit de camera vol te schieten wanneer ik een glimp van de vis zie.

Ze draait, ze duikt, ze lijkt op te geven. Dan weer een spurt, wederom een draai en dan ben ik het zat. Het net ligt op de bodem en wanneer de vis die kant op komt, gaat mijn net omhoog. Yes!! Het leek een eeuwigheid te duren, maar toch is het gelukt. De 3e vis is maar 41 cm, maar vocht wat ze waard was. Ik heb nog 2 kiekjes en schiet het apparaat vol. Niet de beste foto’s, maar thuis zie ik dat er ook een lucky shot is gemaakt. Een foto van een vis in de draai.(Zie eerste foto)
Wauw! Ik zie het zo weer voor me.

9 reacties

1. Koen schreef:

Prachtig Marcel. Sprookjes bestaan toch! Haha. Lekker bakkie koffie was het h

2. sander schreef:

damn!het is je meer als gegund,et weer maakt dus niks uit!denk wel de aastijd,voor tienen.een mooi verslag weer en dito fotos,met name de eerste.

3. Pomps senior schreef:

Mas, een verdraaid mooie foto Pomps waar je de zeelt net onder water ziet.
    Maar ook de anderen mogen er wezen vooral dat dik varken. Mooie sessie Pomp.

4. Rolo schreef:

Tjeezis! Het gaat maar door…. Vet man! Echt heel gaaf. Die foto dat je in het gras ligt is echt bizar, wat een dikke bak (die vis trouwens ook niet dun, hehe, sorry), je zou voor de grap eens een keer zo’n ding moeten wegen……

Ciao, Rolo

5. Tomme Pompie, je bent weer los hoor. Blijkbaar willen ze alleen bijten als je alleen bent. Met meerdere wordt het ze misschien te lawaai-ig. Mooie vissen…

6. Marcel schreef:

Wow! Leuk die reacties
    @Koen: Ja lachen was dat he, ik heb em uit het filmpje moeten knippen om die 10 minuten aan te houden, maar was zeker grappig en ja zeeltsprookjes bestaan 🙂
    @Sander:Dank je Sander.Ik denk dat je daar wel gelijk in kunt hebben. Het was superrustig en daar houden ze wel van denk ik. Hoewel….
    Zondagochtend was het bewolkt, zelfde tijd, ontzettend troebel water en alleen maar een vieze brasem gezien. Geen idee waar ze op dat moment zaten
    @Pa:Thanx Pa. Soms heb je er lucky fotoshots bijzitten net als bij onze sessie met die 4 zeelten, dat maakt het dan weer extra mooi.
    Kom maar weer gauw langs. Ze zitten er nog.
    @Rolo: Goeie tip Rolo, ik zal even kijken of ik een kleine unster ofzo kan regelen, of een digitale. Die analoge van mij is toch een onding. Thanx voor de comps, was een topdag.
    @Leon: Zit wat in denk ik, maar het is ook wel degelijk een kwestie van uren maken. Ik heb vorige week toch heel wat uren gemaakt en alleen op zaterdag geluk gehad.Klaar voor een herhalingssessietje?

7. DT schreef:

Hey pompie wat een mooie zeeltfoto’s allemaal, je zit weer lekker te scoren!

Groetsels DT

8. Marcel schreef:

He Dennis,
    Thanx man, Heb er ook zeer veel plezier van.
    Spreek je Dennis.

9. sjors schreef:

weet iemand een goed plekje in de acherhoek en met wat moet ik dan gaan vissen kan ik beter met de pen of met feeder welk aas?

allemaal vragen kan iemand mij antwoord geven?