De Grensmaas (Deel I)

Verslag van Donderdag 27 Maart 2008

Woensdagavond kreeg ik mail van Jos. Het water stond de hele week al gunstig.
Mocht ik zin hebben om donderdagochtend een visje mee te pikken, dan moest ik gauw beslissen en dat liet ik mij geen 2x zeggen.

Snel moest ik mijn spullen nog bij elkaar zoeken, lijntjes knopen en smac snijden en het werd een korte nacht.
Omdat Jos graag voor zonsopgang aan het water zit moest ik om 05:30 in Maastricht zijn en zo stond ik om 03:15 uur naast mijn bed!!! Het werd een prachtige dag. Grensmaas here we come.

Met Jos Raaijmakers heb ik erg leuk contact. De beste man vist aan de Grensmaas en is al sinds 1995 bezig met de barbeelvisserij.
Ik reed in dat jaar nog ieder weekend richting Marine kazerne te Den Helder om mijn dienstplicht te vervullen en Jos stond toen al met de kromme hengel barbelen te drillen, geweldig!

Foto 2: Jos en ikzelf op Barbelenjacht.
Met Jos wissel ik veel van gedachten. Technieken passeren de revue en we proberen dingen van elkaar op te steken.
Jos is ook iemand die vooral goed vangt in de winter. De maanden vanaf november t/m maart zijn zijn topmaanden en de vangsten zijn vergeleken bij de vangsten aan de Waal en de IJsel extreem goed. Dat barbeelvissen in de winter niet of nauwelijks vis oplevert spreekt hij dan ook tegen en na het zien van foto’s en verhalen kan ik dat beamen. Het is vooral een kwestie van stekkennis en de rivier leren lezen en dat is nou juist het probleem bij ons Waal en IJssel -vissers.

Als Waal/IJssel vissers piekeren we ons suf waar die vissen kunnen zitten en als we dan denken dat het een goede plek is worden we meteen weer met de neus op de feiten gedrukt. We noteren weer een 0 of het is hooguit 1 visje. Hopelijk zullen we ze in de toekomst ook in de winter vinden, maar dat is een kwestie van tijd.

Enfin, het is woensdagavond en ik krijg mail van Jos.
“Marcel, het waterpeil is uitstekend en ik ga morgen weer”, “Voor je het weet zakt het water en is het voorbij.”
“Mocht je zin hebben om mij te vergezellen, dan moet je snel beslissen!” en Jos nodigt me dus uit om de volgende morgen ruim 200 km verderop te komen vissen. Mmm, dat is knap interessant, maar ik zal eens even mailen hoe laat hij wil vissen en snel druk ik op verzenden.
Al gauw krijg ik antwoord met de volgende tekst.

Marcel, ik denk dat als jij kwart voor 4 vertrekt om half 6 in Maastricht bent.

Na het lezen van dit regeltje staar ik even 20 seconden voor me uit, sip wat aan mijn koude koffie en stuur nog 1 mailtje terug voordat ik mijn spullen pak.

Jos, is prima. Ik zie je morgen 🙂

Die avond ben ik alleen nog maar bezig met lijntjes knopen, broodjes smeren en auto inpakken. Ik mail maatje Nico nog even dat ik dit keer alleen 200 km moet rijden en zo begint mijn eerste Grensmaasavontuur.

Foto 3: Beetje erg vroeg op pad he.”Pfff ik ben niet goed”

Het is al gauw donderdag en ik word voor de wekker wakker. De wallen onder mijn ogen verraden mijn korte nachtrust en snel poets ik mijn oksels en was mijn tanden. Daarna kleed ik me dik aan en pak de spullen.
In de auto check ik mijn fotocamera en maak een foto van mijn dashboard. “Pfff ik ben niet goed!!”
Dan begint de rit naar het zuiden des lands.

Ik rij inmiddels een half uur en ik moet tanken. De Texaco is nog open en wanneer ik heb getankt en wil betalen duwt de juffrouw mij een actie kaart onder de neus. “Wilt u ook meedoen voor prachtige prijzen?”
Een beetje verbouwereerd kijk ik haar aan en na een aarzeling zegt ze:” Misschien is 4 uur ’s ochtends niet het goede tijdstip om daarmee te komen” en lachend verlaat ik het tankstation.

Om 04:31 uur krijg ik een smsje van Jos en hij vraag of het al opschiet.
3 kwartier later rijd ik naar de afgesproken plek en zie ik Jos al staan.
Nu moet ik even vertellen dat ik Jos alleen via de mail en de telefoon heb gesproken. Ik heb veel foto’s van barbelen gehad, maar 1 foto waar Jos zelf op staat, maar dan met een dikke wintermuts op en niet geheel herkenbaar. Ik heb Jos dus eigenlijk nog nooit gezien hahaha.

Foto 4: De Grensmaas met prachtige stukken natuur.
Jos stapt de auto uit en loopt me met een big smile tegemoet. We zeggen elkaar gedag en het voelt meteen goed. De regen komt nu naar beneden en de man met de zachte “G” stelt voor om meteen richting stek te rijden en als ridders in de nacht rijden we richting water. Wanneer we bij de stek komen miezert het flink, maar we staan nu aan de Grensmaas.

We pakken onze spullen uit en Jos merkt op dat hij zijn Poolbroek thuis heeft gelaten. Ik moet echter even wennen aan het zachte taaltje en even later kom ik erachter wat hij nou eigenlijk bedoeld.
Meneer is zijn warmtepak vergeten en baalt als een stekker.
Ai, ai, ai. Het is 05:45 uur, fris en we moeten nog een paar uur zitten. Jos baalt.
Toch kan ik mij herinneren dat het vandaag aangenaam wordt en Jos gokt het erop. Zonder Poolbroek installeren we ons en de beste man heeft schik.

Het doet me goed dat het vertrouwt voelt en Jos vertelt wat de bedoeling is. Net als met Leon Haenen vissen we met smac op de haak. Aan de Waal en IJssel vissen we met het hairsysteem, maar Jos vist dus op de haak. Hij wil direct contact met de vis, zelf aanslaan en de aanbeet voelen. Ik doe met hem mee en laat het hairsysteem in mijn koffer. Ik wil gewoon voelen hoe dat hier gaat en kijk de kunst af. Daar zitten we dan. De zon komt langzaam op en het wordt tijd voor koffie.

Terwijl we onze spullen in orde maken begint Jos te vertellen over zijn belevenissen aan de Grensmaas, Ardennen, Moezel en Waal. De buurjongen die al vanaf zijn 11e met hem meegaat en het prachtige verhaal van de grote snoekbaars aan de vaste stok, terwijl heel woonwagenkamp de Vinkenslag achter hem stond te kijken en massaal de handen klapten toen de vis uiteindelijk op het droge lag. Prachtige verhalen, waarbij ik aandachtig als kleine jongen naar zit te luisteren. Dit alles met een grote glimlach om de mond.

Foto 5: Jos staat te drillen om 06:40 uur
We worden opgeschrikt door een paar tikken op de top. Normaliter zit de vis er bij het zelfhaaksysteem al aan, maar hier moeten we de haak zelf zetten. Jos staat in opperste paraatheid.
Het gaat hem niet snel genoeg en Jos controleert het aas. Het blokje smac is eraf en snel vervangt hij de lege onderlijn door een onderlijntje met blokje smac.
Hij verliest geen tijd en werpt weer in. Nog geen minuut later weer tikken op de top en Jos slaat aan.
De hengel kromt en de vis zwemt er vandoor. De 5.20 meter lange hengel buigt en Barbelen Jos staat te drillen.

Mijn gastheer houdt overigens van lange hengels. De lijn hangt hoger boven het water en het lood blijft beter liggen, je drilt ook wat makkelijker (hoger) en het hefboomeffect werkt nog beter. Allemaal redenen waarom ik graag zie dat de huidige barbeelhengels wat langer worden. De meeste hengels liggen zo rond de 3.60 m

Foto 6: Prachtig dikke Grensmaasbarbeel voor Jos.
We krijgen een glimp van de vis te zien en het is een dikkerd. Mooi bruin van kleur, maar volgens Jos lichter dan normaal en na een korte dril ligt de vis op het droge. Het is nog maar 06:45 uur en de eerste is al binnen, wat een start.
De prachtige vis is 69 cm en Jos mag even poseren. Ik maak wat foto’s van de vangst en de vis zwemt snel weg in het koude water. Ik ben superblij dat we al vis hebben en Jos excuseert zich dat hij de vis had gedrild en had mij liever zien drillen.Ik vertel Jos dat ik eerlijk gezegd liever een vis vang op mijn eigen hengel en dat begrijpt hij dan ook wel weer.

Foto 7: 69 cm bonkende barbeel op de foto. Hij is mooi Jos!!
De hengels staan weer gereed en we kijken naar het water. Mooie neringen stromen voorbij en ergens moet onze vriend barbeel het stukje smac zien te vinden. Maar dan begint mijn hengeltop te bewegen.
Het zijn kleine tikjes, hele korte tikjes en niet de dubbelklappers die we op de Waal en Ijssel krijgen.Snel sla ik aan en het is hangen!!!

Foto 8: Mooie grote kolken stromen voorbij.
Jos ziet hoe mijn Shimano Catana Barbel Classic de klappen opvangt en is onder de indruk van de hengel. De vis bonkt en bonkt en de slip staat goed los. De vis heeft alle ruimte en ik heb alle tijd en na een paar minuten schept Jos de vis.
Yes!!! Yes!!! Het is 07:15 uur en de 2e vis is een feit. Geweldig, geweldig en ik ben als een kind zo blij.
De haak zit mooi bovenin de bek en ik pulk em zo los. Dan zegt Jos:” Hee, die heb ik eerder gevangen” en onze Limburger herkent de onregelmatige schubben op de flank.

Foto 9: Mooie barbeel met de scheve schubben op de flank.

De vis wordt gemeten en deze is 60 cm en snel maken we foto’s. Ik ben superblij, bekijk de vis goed en laat deze weer te water. De barbeel heeft even nodig om op adem te komen en terwijl ik haar reanimeer voel ik hoe koud het water eigenlijk is. Zo heee!!!

Foto 10: Pompie blij met zijn allereerste Grensmaasbarbeel.
Het wordt warmer. Jos heeft geluk dat z’n Poolpak voor de rest van de dag niet nodig is en ik ontdoe mij van de warme kleding. Jammer genoeg valt het hierna stil.

De uren verstrijken en op wat kleine tikken na gebeurd er niks. Onze lijnen zitten vol troep vanwege de hoge waterstand en Jos verontschuldigd zich voor de inactiviteit. Ik ben allang blij met de reeds gevangen vissen en om 12:30 uur stoppen we ermee.
We praten nog wat na en Jos kan wel uren doorgaan. De beste man beschikt over zoveel kennis.
Dan is het toch tijd om afscheid te nemen en we schudden elkaar de hand.
Ruim 2 uur zit ik nog in de auto voordat ik moe op de bank plof en kijk naar de foto’s die het verhaal van de dag vertellen. Wauw!!!

Foto 11: Pomp, de leerling en zijn meester, prachtige dag!!
Met de Grensmaas achter me heb ik wederom een prachtig avontuur beleefd en weer een schitterende rivier bevist.
Het is natuurlijk logisch dat je het liefst zo dicht mogelijk bij je in de buurt vist, maar toch zijn dit soort reisjes, waarbij ik extreem vroeg m’n nest uit moet en urenlang moet rijden, de krenten uit de pap. Sommigen verklaren me voor gek, ikzelf kan er alleen maar van genieten, zeker als er dan ook nog gevangen wordt.

Jos, ik wil je nogmaals bedanken voor de enorme gastvrijheid en de gezelligheid.
Ik vind het echt zeer amicaal dat je een vreemde uitnodigt om samen op 1 van je barbeelstekken te vissen.
Ik heb genoten van je verhalen, je humor en je manier van vissen en ben blij dat ik je eindelijk in levende lijve heb ontmoet. Het was in 1 woord SUPER en ik hoop dat je het ook een geslaagde dag vond. Bedankt!

p.s. De 2 natuurfoto’s komen van natuurmonumenten.

14 reacties

1. Wolf schreef:

1 woord.
    Geweldig !!!!!!!
    Wat een avontuur met een echte ouwe barbelenbonker, ha ha ha.
    En een barbeel in je handen op de foto,…..
    Nu maar hopen dat het water in de waal weer eens gaat zakken, kunnen we weer op meerdere kribben,……
    Hey Pomp, superleuk verslag enneh respect.
    Zo vroeg je bed uit, …. ik ben een bikkel, maar jij doet zeker niet onder 😉

Tot aan de waterkant dude !

GreetZ
    Ron

2. manolo schreef:

hey pompmans, weer 2 mooie vissen en een leuk visavontuur rijker… lijkt me zeker t stukje rijden waard geweest

3. Nico schreef:

Dat zijn nog eens overwachte en ongeplande avonturen!! Maar het was weer de moeite waard om zo vroeg op te staan en half nederland door te crossen en met als resultaat een geslaagde en zo te zien gezellige missie met twee prachtexemplaren! Top van Jos dat ie je heeft uitgenodigd en dat je daardoor na de Ardennen ook je primeur hebt beleefd aan de grensmaas!! Weer iets wat je op je CV kan bijschrijven!!

4. Koen schreef:

Weer een mooi avontuur Marcel! Ik heb weer genoten van het verhaal en de foto’s 🙂

5. dick schreef:

Marcel een prachtig avontuur daar aan de GrensMaas, en ook nog barbus gevangen ook.
    Ik heb wederom weer vol belangstelling het artikel gelezen. Toch leuk dat vismaat Jos jou uitnodigt om eens aan de GrensMaas te komen hunten op onze vriend barbus. Toch wel de plek om barbeel te vangen, al uit vroeger tijd als ik de verhalen hier en daar lees.
    Trouwens een prachtige barbeel hoor.

groet dick

6. Pomps senior schreef:

Mas, een prachtig verhaal en je ziet de
    “oudjes” doen het nog best. Jos top dat je deze jonge gast nog wat hebt willen leren,
    wat barbelen betreft.
    Marcel mocht je nog eens naar de grens-Maas
    gaan, dan heb ik ook nog zo’n mooie warme pet als Jos voor je. Dan zullen de barbelen mogelijk niet het verschil zien tussen jullie beiden.

7. frans vogels schreef:

Marcel,

nu nog die waalbarbeel dan ben je voor dit jaar al bijna binnen.

8. Marcel schreef:

He Wolfie. Ach ja, je moet wel een beetje gek zijn om dit te doen he, daar weet je alles van hahah Toch ook wel top hoor die grensmaas. Een beetje te vergelijken met de IJssel vond ikzelf. De rivier, de omgeving, alleen waren de vissen daar mooi donker.
    @Manolo het ritje was het meer dan waard. Ik heb echt genoten van de omgeving daar en het was niet eens zomer 🙂
    @Nico: Heee Nico. Wat een eerste 3 maanden van het jaar he. Reisje naar de Ardennen, vroeg op naar de Grensmaas. Man, man, wat een leuke hobby toch. En inderdaad, super van Jos dat hij mij kennis liet maken met die donkere barbelen.
    @Koen: Thanx Koen, dit soort reisjes naar de Grensmaas en Ardennen had je ook zeker leuk gevonden als echte natuurman. Alleen beetje ver rijden voor je he hahaha
    @Dick: Hoi Dick,
    Op 9 April 2006 schreef ik dat ik als doelstelling een keer naar de Grensmaas zou gaan om een barbeel te vangen.

Dit is toen nooit van de grond gekomen, omdat ik er geen vetrouwen in had en de kennis nihil was. Tevens was de afstand te groot om op de bonnefooi te gaan.

Het is toch super dat je bijna 2 jaar later alsnog deze doelstelling hebt bereikt en nog met een ervaren grensmaasvisser ook.

Toch ook superleuk dat ik steeds meer mensen tegenkom met dezelfde passie.
    Ik vis nu voornamelijk aan de Waal, maar het zou toch mooi zijn als ik ook een IJsselbarbeel met jou mocht vangen, Dick:)

@Pa: Pa, reserveer die pet maar vast, in de wintermaanden kan ik em zeker gebruiken hahah ennuh van die oudjes kan ik nog een hoop leren hahaha

@Frans: Hoi Frans, Wel raar he dat ik die Waalbarbeel nog niet te pakken heb en die tropische barbelen al wel in de pocket he
    Maar daar gaan we de komende tijd aan werken he. Hoop dat we samen ook nog even kunnen vlammen en wat mooie platen kunnen schieten.

9. Jos Raaijmakers schreef:

Hoi Marcel.
    Wat een mooie dag .
    Met een heel leuke kennismaking.
    Wat hebben we gelachen.
    Ondanks smeltwater toch nog gevangen.
    Wat een prachtig stuk heb je geschreven.
    Ik ben blij dat ik het meegemaakt heb.
    Bedankt Marcel.
    Jos.R

10. Marcel schreef:

@Jos: It takes two to tango he, of zoals jezelf al zei: “Zo’n dag maak je samen.”
    Goed te horen dat je het zelf ook leuk vond, Jos. Bedankt en spreek je snel 🙂

11. Danny Dauphin schreef:

Een zeer leuk stukje en heel mooie foto`s.

GR,

Danny

12. Leon Haenen schreef:

Nog vier nachtjes slapen……..

13. IamBarbeel aka Tim schreef:

Geweldig avondtuur!! mooie fotos en zeer sterk stukje tekst, maar dat zijn we gewend van Marcel!!

Jos en Marcel, ik verwacht binnekort