De Ardennen I (De eerste keer)

Verslag van zondag 26 januari 2008.
Het is in januari ontzettend moeilijk om barbeel te vangen. Gaan de temperaturen omhoog, dan heb je nog enige kans. Zitten we weer tegen het vriespunt aan dan is het in barbeelland weer somber gesteld. In de Ardennen daarentegen zijn ze nog te vangen hebben wij van o.a. grensmaasgoeroe Leon Haenen vernomen en zo ontstond het plan om eens richting de Ardennen te rijden.

Nico had gelukkig al meer ervaring met Ardenner barbelen en hij maakte Frans en mij dan ook razend enthousiast. Het plan werd gemaakt, de visvergunningen werden geregeld en zondag 27 januari 2008 werd de dag.

België heeft prachtige rivieren. De Ourthe, Semois en de Ambleve zijn van die rivieren waar kopvoorn, forel, vlagzalm, sneep, barbeel en andere vissen huizen. Genoeg water om te vissen, dat wilden we ook eens meemaken! De rivierkeuze werd gemaakt en we kregen ook nog eens aanvullende informatie van Leon Haenen via de mail. Deze kon wegens andere verplichtingen niet met ons mee, maar leverde ons bijzonder veel informatie waar we hem uiteraard voor willen bedanken.

d’Accord. De wekker gaat om kwart voor vijf en ik rol uit mijn bedstee. Binnen een kwartier ben ik beneden, pak mijn boterhammen uit de koelkast en stap in de auto.
De bolide had ik de avond van te voren al ingepakt en zo zat Pomp om 05:15 uur op de snelweg, op weg naar het zuiden des lands.

Foto 2: De auto vol met Barbeelgear. Lets go
Om goed 06:30 uur komen we bij Frans aan en we hebben afgesproken alles in zijn auto te proppen. Daarna rijden we als dieven in de nacht richting bestemming. Man wat had ik er een zin in.

Het is al goed licht wanneer ik mijn ogen open. Ik heb even zitten dommelen en de auto draait een weggetje op en wanneer we even verder rijden lacht ons een prachtige rivier tegemoet, de Ourthe.Het is toch wel lastig om op de bonnefooi een rivier te bezoeken en dan ook nog een goede stek te vinden. Eerst maar eens op verkenning en na 20 minuten hebben we wat gevonden.

Foto 3: Prachtige rivier, maar erg harde stroming.
We stappen in onze warmtepakken. Nico presteert het met poep aan z’n boots in zijn warmtepak te stappen. Echter komt hij er pas achter wanneer hij zijn schoen alweer door zijn pijp ziet komen en we liggen krom van het lachen. Nico wil echter niet weten hoe dat pak er aan de binnenkant uitziet en besluit de boel dicht te ritsen en te gaan vissen. Jakkes!!!

Foto 4: Nico probeert een plekje te creëren.
Inmiddels liggen onze lijnen in het water. Het is hier ontzettend moeilijk vissen omdat we last hebben van de laaghangende takken en echt ruimte voor 3 vissers is er niet. Frans besluit daarom zijn geluk een paar 100 meter verderop te gaan zoeken en daar zitten we dan, wachtend op een aanbeet. We krijgen niks op het request en overleggen. Besloten wordt om tot 11 uur door te gaan en dan een andere stek te zoeken en dan belt Wolf.

De beste man verteld ons dat hij een barbeel heeft gevangen aan de Waal, maar aan het einde van het verhaal schijnt de vis vlak voor de kant te hebben gelost. Jammer voor Ronald en aan Frans te zien had ik toch wel een beetje het idee dat hij er spijt van had niet aan de Waal te zitten:)

Foto 5: De crew van vandaag. Nico, Frans en van Pompensteijn

Een januari barbeel staat al een tijdje op Frans zijn verlanglijstje en Frans staat al sinds begin december droog. Oei, lastig, lastig…

Het is dan toch 11 uur en we besluiten te verkassen. De auto wordt weer geladen en we rijden de rivier af. 45 minuten later stoppen we bij een volgende stek. Hier maar eens proberen. De 3 hengelsteunen staan wederom gereed.
De bakken met smac, kaas, hennep, heilbot pellets,maden en casters worden klaargelegd .

Foto 6: Smacblokjes moeten het hier doen!

Opmerkelijk is trouwens dat er weinig melding wordt gemaakt van vangsten met kaas in deze wateren. De vissen schijnen het hier vooral goed te doen op maden en smac, terwijl barbeel op de Waal en de IJssel het beste te vangen is met kaas. Wij zijn wat dat betreft eigenwijs en we vissen uiteraard met 1 hengel smac en de andere met kaas.

Al heel snel krijgt Frans een paar tikken op de top en wanneer zijn hengel ineens begint te zwiepen is het raak.Yes!!!

Het gaat beginnen en Nico en ik zoeken snel onze camera’s, terwijl Frans staat te drillen. Eigenlijk zien we nu pas in wat voor mooie omgeving we staan te vissen en foto’s worden geschoten van de mooie bergen en de natuur en oh ja, Frans is aan het drillen.

Foto 7: Frans tijdens de eerste dril van de dag.
Meneer Vogels heeft er een behoorlijke kluif aan. De vis giert een paar keer door de slip en wil stroomafwaarts. Dan komt de vis boven en het is geen barbeel!!! Een vloek gonst door het dal, maar wij staan met uitpuilende ogen naar deze vis te kijken. Dan herkent Nico de vissoort en het is een bak van een kopvoorn.
Frans had liever barbeel in zijn netje gezien, tja barbeelman in hart en nieren he, maar hij begint de grote vis toch te bewonderen.
De vis neemt een spurt en giert door de slip, dan kan Frans em weer even binnenhalen en kan Nico uiteindelijk schepppen. Wauw! Wat een bakbeest.

Foto 8: Een prachtige Kopvoorn ligt in het net

Wanneer we de vis meten, komen we op een dikke 55 cm en het is een prachtexemplaar.
Nico heeft wel eens eerder een kopvoorn gevangen, maar dan praat je over vissen tot een cm of 25.
Nu ligt er een monster van een kopvoorn op het droge en voor Frans en mij is dat toch wel weer wat nieuws.

Foto 9: Frans met zijn 55 cm kopvoorn. Cool!

De hatelijke 0 is niet meer en we bouwen een feestje, wat een bak van een vis, prachtig en echt sterk ook. Tijdens het fotograferen zien we ook wat een grote bek de kopvoorn heeft, Er past echt een pingpongbal in, zo groot is die bek en na het goed bekijken zetten we de vis terug.

Foto 10: Een dikke kop op de foto, die van de vis mag er ook zijn.
Nico komt met een chocoladekoek om het te vieren en even later zijn we weer gefocussed op onze hengeltoppen. Door de harde stroming krijgen we vaak een onverwachtse tik op de top en het is soms moeilijk te zien of het een aanbeet betreft en het valt daarna toch wel even stil.
We variëren met aas, ik probeer het op een rustig stuk, maar niks geen aanbeten.

Foto 11: Soms kwam de zon even door.

Dan nemen we nog maar wat drinken en Frans en ik praten wat, terwijl Nico zijn geluk op dat moment ergens anders wil beproeven.
Terwijl ik met Frans zit te praten, begint ineens mijn hengel als een gek te klapperen en het is maar goed dat ik mijn voet op de steun heb staan. Ik heb niks door, want praat met Frans en Fans zegt. “Je hengel!!!” en snel pak ik de Catana barbel.
iiiiieeeeeeeeeeeeeeee en de vis neemt 10-tallen meters lijn. Dan probeer ik de slip te stoppen door mijn vingers op de spoel te houden en langzaam aan win ik lijn.

Foto 12: Kopvoorn in de dril. Het powergummetje doet zijn werk
Nico staat inmiddels klaar met het schepnet en Frans schiet nu de foto’s.

Ik krijg nog een scheldkanonnade om mijn oren, omdat ik het niet gezien heb en zo weer aan mijn vis moet komen, maar dat deert me niet. Ik sta met een grote glimlach om mijn oren te drillen en Frans baalt als een stekker 
Hier komt de eerste barbeel. Het zal toch niet dat die Pomp de eerste Belgische barbeel van de dag gaat vangen. Een prachtige donker gekleurde Barbus Barbus en ik sta al te dromen. Echter wanneer de vis bovenkomt mogen de dromen weer in de kast. Het is…….weer een kopvoorn.

Foto 13: Pomp met een smalle, maar vooral lange kopvoorn. Kijk em trots zijn.

De vis neemt voor het schepnet nog een run en gaat weer door de slip de stroming in, maar bij de 2e keer heeft Nico em te pakken.

Wederom is het een prachtige kopvoorn. Iets lichter van kleur en wat smaller dan die van Frans, maar toch 52 cm.
Ik ben zo blij, zo blij, dat er een kopvoorn in mijn netje zit, zo blij. Ik ben door het dolle en snel worden er foto’s geschoten.

Foto 14: Meten is weten. Toch oogt deze vis veel kleiner dan de 55 cm van Frans

We kwamen voor barbeel, maar ik heb vandaag voor het eerst kennis gemaakt met een kopvoorn. Wat een sterke rakkers zeg en wat een brede bek, geweldig gewoon.

Foto 15: Eenmaal opengesperd kan er wel een pingpong bal in.

De vis wordt te water gelaten en mijn rugspieren protesteren hevig.
De zon laat zich af en toe zien en ik zit nog even rustig op mijn stoel te genieten.
Dan stel ik de vraag hoelang we nog doorgaan. We moeten ook nog een paar uurtjes terugrijden en we besluiten om 14:30 uur te stoppen.

Foto 16: Nico gelooft er nog in. Volgende keer ben jij aan de beurt, jongen.
Alles gaat nog eens uit de kast en we proberen nog 1 maal alle soorten aas.
Het zou toch mooi zijn als Nico nog een vis vangt, maar helaas komt er geen actie meer.
Het is mooi geweest.
Ons kamp wordt opgeruimd. De tassen worden weer volgestouwd met troep en we zweten inmiddels uit onze warmtepakken. De chocoladekoek is letterlijk en figuurlijk op en moe maar leeggestreden kruipen we in de auto. Op de terugweg wordt er nog aardig op los gediscussieerd.

Foto 17: Mijn hengel op mijn nieuwe steun

Is het misschien beter om de volgende keer naar Nico’s stek te rijden, of moeten we Leon nog even informeren of we iets verkeerd deden? 1 ding is zeker, er zit barbeel, bewijs genoeg gelezen, gezien aan de hand van foto’s en gehoord, maar ja, je moet ook een beetje weten waar ze zwemmen he.
We rijden terug naar huize Vogels, waar we na een kop koffie afscheid van elkaar nemen.

Het was een superavontuur. Weken waren we er al mee bezig, weken zaten we te fantaseren en we besluiten dan ook om nog eens terug te gaan.
Misschien dat Leon Haenen ons dan kan begeleiden. Het zou toch mooi zijn als die goeroe ons een beetje wegwijs kon maken aan die mooie Belgische rivieren.
Nico en Frans, het was een superdag. Ik heb echt genoten van deze belevenis.

Foto 18: En zo eindigde deze prachtige dag. Tot gauw.

Dat de barbelen ons die dag niet goed gezind waren is erg jammer, maar toch ben ik superblij met de vissen die we hebben gevangen.
Als de andere Belgische rivieren als de Semois en Ambleve ook zo zijn is dit natuurlijk geweldig om eens vaker te doen. In 1,5 uur zit ik al in België. Nu nog de juiste stekken vinden en je hebt een topdag.

Mensen, allemaal bedankt voor de steun en de succeswensen, helaas was het dit keer geen barbeel.
Nico en Frans, nogmaals ontzettend bedankt voor deze historische dag  cool!

ps: zeg Nico; hoe is ’t met je pak afgelopen?

avatar

Abonneren op
Koen
Gast

Ook al is er geen barbeel gevangen ik vind het echt een heel mooi resultaat! Ook zonder dat resultaat zou het nog een mooie dag geweest zijn. Prachtige omgeving zeg! Wel heel jammer dat ik daar niet in anderhalf uur kan zijn 🙁
Succes de volgende keer.

Wolf

Hey stelletje toppers !!

Die kopvoorns zijn ook fantastische vissen om te vangen en te zien hoor !!!!

Maarre heeft Nico op de trekhaak mee terug mogen rijden, ha ha ha
zal wel een heerlijk odeurtje zijn in Frans zijn auto, ha ha ha

Nou, ik spreek jullie nog wel !

GreetZ
Ron

nico
Gast

Dat is toch een gave hoor, zo’n verslag schrijven!!! Was inderdaad een superavontuur, helaas geen barbeel maar de kopvoorns en de sfeer compenseren dat weer helemaal.
Was idd aardig ranzig op je nuchtere maag met een poepschoen door je warmtepak.. het viel op zich nog redelijk mee en heb het wel goed met een doek afgedaan alvorens mij pak weer aan te trekken… toch maar in de was gedaan thuis!!
We kunnen in ieder geval terugkijken op een geslaagd experiment wat zeker een vervolg gaat krijgen, jij ook bedankt voor de toffe dag!!

Harpie
Gast

Pompie, weer een prachtig mooi verhaal.

Andr

Jullie blijven maar doorgaan, that’s the spirit :-). Jammer dat er geen barbeel gevangen is. Maar kopvoorn is een heel mooi alternatief!! Ik ga in april de ardennen onveilig maken, hoop dan ook wat Kopvoorn en barbeel te vangen.

Pomp senior
Gast

Mas, dat is weer een mooi begin van 2008 met een topper van een vis, Pompmans.
Deze past weer mooi in een jaaroverzicht, te gek, toch alweer zo’n nieuwe soort.
Een mooi avontuur en de poeplaarzen passen er goed in.Natuurlijk liever bij iemand anders.(sorry Nico)

Jerry Maaskant
Gast

Jammer jongens dat jullie geen barbeel hebben gevangen maar Jezus C wat een kopvoorns. Als ik dat zie wordt ik al jaloers. Hoop dat het pak goed zat ingepakt. Zondag as. wordt de 1e visdag van het jaar in de haven van Brielle.Eind maart hoop ik richting Waal te gaan en voor het eerst op barbeel te gaan vissen.
Groetjes Jerry

frans vogels
Gast

Yep het was weer een mooi avontuur. Hopelijk krijgen we er nog een paar dit jaar. Het klikt ook lekker.En dat is ook al veel waard.

Marcel

@Koen: Was ook echt iets voor jou geweest, jij als natuurman. Overigens zeg ik wel dat ik in 1,5 uur bij de Belgische grens ben, maar dan moet je nog eventjes rijden hahah @Wolf: He Wolfie, ik vond het al zo sterk ruiken in de auto hahaha. Jammer van je waalbarbeel trouwens. Vandaag nog even geweest aan de IJssel en Waal. Geen tik!! Helaas. @Nico: He Nico, hoop dat je geen nieuw pak hoeft te kopen hahah. We gaan zeker op herhaling. Echt top zo’n avontuur. Geeft zo’n vakantiegevoel he.Looking forward:) @Harpie: Dank je Piet, maar zulke dagen helpen ook… Lees verder »

Gast

Mannen, de volgende keer gaan we ze samen pakken……ik laat alvast als rechtgeaarde katholiek een kaarsje branden… vergeet de luncheonmeat niet mee te nemen, want die moet het echt wel gaan doen….en pellets!! Kaas is lekker om te eten, maar waalse barbelen vreten geen kaas, kopvoorn vreet daarentegen alles, echt alles. Mooie vissen hebben jullie gevangen. Ik krijg wel de indruk dat ik een aanhanger moet gaan huren als we met zijn allen in 1 auto zouden rijden..hahaha.
eerst ff carnaval vieren…
Groet

Rolo
Gast

Kijk, dat zijn de betere uitjes! Jammer dat die barbeel niet gevangen is maar die kopvoorns zijn nu ook niet echt naar om te vangen… Superwitjes! Die bek vind ik zo prachtig van die beessies… Dat mooie rauwe vlees aan de binnenkant. Het valt me trouwens op dat jullie alles op de top gevist lijken te hebben…. Ik heb wel eens begrepen van Ardennen-cracks dat je met die speciale stroming dobbers heel snel plekken kan afvissen maar das misschien in de zomer.

Ciao!

zeker kan dat!! check

wat voor de grensmaas geldt, geldt ook voor alle ardeense stromen…….

groet

Leon

Gast

@Leon: Hoi Leon, vreemd is dat wel een beetje, wat de kaas betreft. Op de IJssel en de Waal lusten die beesten er wel pap en in de Ardennen en de grensmaas niet. Howcome? Toch geloof ik het niet hahaha. Die kopvoorns zijn overigens op kaas gevangen, maar je zei al, die eten alles. Ben benieuwd wat jij nou anders doet. Looking forward. @Rolo: Jij had toch zelf ook wat kopvoorn gevangen, was dat niet met mais?? Wat dat topvissen betreft: Heb inmiddels van Leon begrepen dat de aanbeet van de Ardenner barbeel wat subtieler zijn dan de snoeiharde aanbeten… Lees verder »

Leon

@marcel: Hey Marcel, ze vreten geen kaas omdat ze dat niet gewend zijn. Ik ben ervan overtuigd dat als je regelmatig met Kaas voert, je gegarandeert een barbeel kunt vangen…ik zou de volgende keer zeker weer kaas meenemen! In de ardennen( en zeker in de winter) bijten de barbelen veel subtieler dan in de zomer. Die ” dubbelklappers” die hebben we in de ardennen natuurlijk ook, maar bijna nooit in de winter.twee tikjes en het is voorbij…..daarom ook geen hengelsteun voor mij. Kopvoorn daarentegen is veel agressiever in de aanbeet en vertrekt eenvoudigweg met het aas….Naast barbeel is het een… Lees verder »

Gast

@Leon: Ik denk die barbelen in de Waal en IJssel ook niet? 🙂 Het lijkt me gewoon onwaarschijnlijk dat de barbelen in de Ardennen en Grensmaas geen kaas lusten, maar goed, daar kunnen we nog wel eens over discussi

dick

Marcel als ik het artikel zo lees en de prachtige omgeving bekijk,dan was het toch een geslaagd Ardennen offensief. Geen barbus maar toch een paar mooie meunen van dik in de vijftig centimeter, en deze vuilnisbakken onder de vissen geven ook een mooie sport. De kopvoorn is in tegenstelling tot de barbeel wel een echte wintervis en deze schrobkop eet dan ook van alles. Nog even over het aas, misschien had het vissen met maden wel barbeel opgeleverd maar dan had je ook constant moeten voeren met deze kleine beestjes. Maar het was een geslaagde dag en daar ging het… Lees verder »

Gast

Hoi Dick, Ik denk ook dat we teveel vertrouwen in de kaas hadden hoor. Nico en ik visten elk met 1 hengel smac, de andere 4 hengels,waaronder 2 van Frans waren beaasd met kaas. Het was meer een kwestie van, waarom zullen de barbelen het hier niet doen op kaas en op onze rivieren wel hahaha. Leon had ons natuurlijk al gewaarschuwd, maar toch proberen he. Overigens stroomde het water zo hard, dat je geen idee had waar dat voer naar toe ging. Toch een beetje het onbekende nog. De volgende expeditie hopen we het af te kunnen kijken bij… Lees verder »

Ron

Marcel,
’t ziet er weer fantastisch uut, al die mooie foto’s ik heb daar wel een leuk idee voor, daar kom ik nog wel op terug. zo’n bek van een kopvoorn daar past precies een golfballetje in ( grapje ) . groetjes en tot ziens

Johnny van Hemert

Moi
Een mooi verslag met kei mooie foto’s.
Leuk om dit soort verhalen te lezen ,hierdoor krijg je zin weer om te vissen.