Avond Barbelen

Verslag van donderdagavond 09 Augustus 2007.

De afgelopen sessie met Koen in totaal 5 korfjes verloren. Met de montage was ik niet tevreden en we hebben daarover zitten brainstormen. De safetyclip is een mooie uitkomst om lood en haak gescheiden te houden bij eventueel vastzitten en ik ben wat gaan knutselen. In de karperwereld zijn ze wat dat betreft iets verder. Een korfje aan een safetyclip en voila, dit voelt beter. Ook wilde ik nog even aan de onderlijnen sleutelen. Dat werd weer lijntjes knopen en eenmaal alles weer op orde meteen de auto maar ingepakt.

Na het werk zou er gevist worden en zodoende had ik om 18:00 uur alles in kannen er kruiken. 2 hengels had ik opgesteld. Een karperhengel en een feeder. Allebei met verschillende montages om wat te testen. Het was lekker rustig op de kribben. De lucht zag er dreigend uit en voor noodgevallen had ik de plu bij me, mocht het met bakken uit de hemel komen.

Binnen het uur heb ik de eerste barbeel te pakken. De top begon te vibreren en 10 minuten later lag de eerste vis op het droge. 41 cm en klein, maar fijn. Dan mis ik een paar aanbeten.
De kaas is aangevreten en zo heb ik nog wat missers. Ik goochel wat met de onderlijnen en haal de karperstok binnen. Heee….een barbeeltje van een cm of 26 bengelt aan de lijn en tja….130 gram wegtrekken is niet zo simpel.

Ik ben niet tevreden met die karperstok. Ik moet wat zien , ik moet actie in de top hebben en ik besluit deze stok aan de kant te leggen. De feederhengel heeft het rijk alleen en heb nu ook meer speelruimte. Voor de verandering gooi ik op andere plaatsen in en al gauw volgt er een gebonk op de stok. Bonk..bonk..bonk…

De stok zit goed vast tussen de rotsblokken en snel pak ik de feederhengel. Ik voel kopschudden en dat betekent barbeel. Deze vis heeft er overigens zin in.

Voor de kant begint ze weer lijn terug te pakken en probeert te ontkomen. “Rustig blijven Pomp, rustig blijven.” en ik geef de vis de tijd. Als de vis uitgeraasd is zet ik mijn net eronder en ben erg blij.

Heerlijk zo’n vechtersbaas en deze blijkt 48 cm te zijn. Ze is toch kleiner dan ik dacht, maar meer dan welkom en na de release moet ze even op adem komen. De afgelopen tijd hebben we behoorlijk wat barbeel gevangen en het valt ons op dat de vissen toch erg kwetsbaar zijn.

Bijna alle vissen hebben even tijd nodig om bij te komen en ik pak ze dan ook rustig bij de staart om te reanimeren. Wanneer de vis op krachten komt zwemt ze weg en laat ik de staart los.Kennelijk zit ik in een roes. Het is inmiddels 20:00 uur geweest en ik vang er ineens 2.Ze komen niet boven de 50 cm uit, maar mij hoor je niet klagen.

De 37 cm die het met me aan de stok heeft is een keffertje. Telkens zoekt ze de bodem. Dan weer een kleine run van een paar meter, dan weer pak ik haar terug om vervolgens te  Scheppen.

Binnen korte tijd hangt alweer de volgende. Deze voelt zwaar en mijn top bonkt goed. Bonk, bonk , bonk….ik pak wat lijn en voel wederom dat gebonk. Bonk, bonk, bonk en de hengel
staat in de bekende hoepel. Heerlijk gevoel is het wanneer je weet dat er barbeel aan de andere kant van de lijn zit en ik dril de vis langzaam uit. Als ik de vis zie, weet ik dat het tot nu toe de grootste vis is en bij het opmeten is deze 53 cm. De vis is weer mooi voorin gehaakt en even later zet ik nummer 5 terug.

Het laatste half uurtje is aangebroken en wederom krijg ik een paar tikken op de top. Om een lang verhaal kort te maken. Ik vang er dus nog 2 na die 53 cm en dat brengt mijn totaal van de avond op 7. Zat ik vorige week maandag nog te hopen dat ik ooit een keer een barbeel zou vangen. Vanaf vandaag zit ik al op 11 barbelen, wauw!!!!

Het begint nu echt donker te worden en vlak voordat de duisternis het heft in handen neemt sta ik met mijn spullen bij de auto. Met barbelen van respectievelijk 26,37,37,41,44,48 en 53 mag ik helemaal niet klagen en dit dagje is dan ook zeer geslaagd.

De safetyclip, korfcombinatie deed het erg goed en de onderlijnen ben ik ook zeer tevreden over. Nog een kleine aanpassing wat betreft aas aanbieden moet nog voor grotere barbelen gaan zorgen, maar dat is iets voor de komende sessies. Ik ben uiterst in mijn nopjes met deze nieuwe vis die me na het zeeltspektakel inmiddels net zoveel uurtjes aan plezier heeft bezorgd. Op naar de grote barbelen.

p.s. Kunnen we nu zeggen dat barbelen vooral ’s avonds actief zijn? Na 1 avondsessie vind ik het moeiijk conclusies trekken, maar 1 ding is zeker, deze avond in ieder geval wel:)