Actuele Zeeltvangsten (wk26)

Het was een zware week. Niet alleen lagen wij met z’n allen bij te komen van het warme weer. De vissen volgens mij ook.
Ik heb een ochtendje gevist, meer tijd had ik niet. De watertemperatuur was die morgen 22 graden en het was eigenlijk tegen beter weten in.
Om 10 uur heb ik het boeltje ingepakt. Het zat er deze week gewoon niet in.
Maar niet getreurd. Ik kan nog heel lang teren op de vorige vis. Ik zit nog steeds in een roes.

Ik wil iedereen nog even bedanken voor de felicitaties. Ik kreeg natuurlijk leuke reacties op de site, maar tot mijn verbazing ook veel mailtjes van mensen die ik normaal nooit spreek.  Specimenhunters van de bovenste plank feliciteerden mij  met ‘De Trophy’. Vissers die al jaren jagen op dit soort vissen lieten ineens van zich horen. Ik moet zeggen dat ik daar best wel van ondersteboven was. Het is leuk te weten dat onze zeelterij wordt gevolgd.

Overigens kreeg ik een paar keer de vraag: ‘Ga je nu verder met een andere vissoort, zoals een Specimen Brasem?’
Het antwoord dat ik gaf was  ‘Nee’ en de meeste mensen die me volgen weten ook wel waarom. Die Specimen Brasem van 70 cm is natuurlijk ook een grote wens, maar die zestiger zeelt wil ik nog wel heel  graag op mijn lijstje.
Ik zal daarom nog veel aan het water te vinden zijn en ik kan niet wachten tot de volgende sessie. Wie weet.

Foto: Bellen genoeg, maar bijten ho maar…
Het is inmiddels maandag en dat betekent weer een melding van de Actuele zeeltvangsten.
Hieronder de meldingen.

Hallo Pomp,

Zaterdagochtend gaat de wekker zoals gebruikelijk om half 4. De afgelopen week was het warm, heel warm. Voor mij veel te warm. Met dat weer heb ik geen enkele motivatie om wat te doen, laat staan om te vissen. Gelukkig brachten twee fijne WK wedstrijden uitkomst. Deze ochtend ga ik toch weer op stap en ik heb er zin in ook. Het is wat afgekoeld met ‘slechts’ 22 graden en er broeit wat in de lucht. Af en toe valt er al een spat regen. In de verte zie ik het weerlichten. Op de snelweg kom ik terecht in een hoosbui waar de maximale ruitenwisserstand niet tegenop kan. Even later rij ik door de polder en kijk ik kilometers verder over de uiterwaarden en de rivier uit. In het eerste morgenlicht zie ik een grote bruinzwarte donderwolk boven de rivier hangen. Keer op keer schieten de bliksemstralen naar de grond. Ik parkeer mijn auto langs de weg, draai het raam open, snuif de heerlijke geur van regen op en kijk naar de indrukwekkende kracht van de natuur. Ik geniet ervan maar voel me tegelijkertijd heel klein in deze lege polder. De oogverblindende bliksem en het gebulder van de donderslagen. Ik blijf het ontzagwekkend vinden. Gelukkig komt de bui niet dichterbij dan een kilometer of 2 van mij vandaan. Langzaam gaat ze verder. Na een goed kwartier besluit ik ook verder te gaan.  Op zoek naar zeelt, want daarvoor was ik uiteindelijk gekomen.

Foto: Pieter met weer een mooie Tinca.
Het vaste ritueel wordt weer gedaan. Voer mixen, voeren, spullen klaarmaken en pennen maar. Het loopt, tegen mijn verwachting in, van geen meter. Geen enkele stek is echt goed. In een ondiep gedeelte vang ik twee brasems maar daar blijft het bij. Wat ik meestal doe is één ‘bonusstek’ aanleggen. Meestal een stek waar ik niets verwacht, of waar ik nog nooit eerder gevist heb. Zo ook deze keer. En daar zit dus wel vis op. Zeker 3 grote bellensporen trekken over de stek heen. Dan springt er een zeelt; niet al te groot. Vijf minuten later weer een, bijna op mn pennetje. Maar om een lang verhaal kort te houden. Dit herhaalt zich de eerstvolgende anderhalf uur nog een keer of 10, maar aanbeten… ho maar! Ten einde raad hang ik er een broodvlok op van 3 bij 3 cm. En eindelijk volgt de aanbeet. Bonk, bonk, bonk… Zeelt. Zwiep…! Weg zeelt. Losschieter @#$%. Ik sta op het punt om de auto weer in te stappen. Dan voor de kant weer een groot bellenplakkaat. Ik leg het pennetje erop en krijg meteen een wegloper. Een, twee, drie… Zwiep… boeggolf naar de overkant. Misgeslagen! Niet echt mijn dag dus.

Foto: Even poseren.

Voordat ik terug naar huis ga, ga ik toch nog even snel langs bij een van mn eerdere stekken. Normaal ben ik 10 uur al thuis maar deze stek ligt nog in de schaduw, dus wie weet. Ik leg het pennetje een meter of 10 uit de kant tegen de plompen. Het volgende uur is gekkenhuis. Ik begin met een brasem, gevolgd door 2 mooie zeelten van 49 en 50 cm (zie foto’s). Daarna weer een brasem en vervolgens weer een zeelt. Als ik deze laaste vis over de netrand dirigeer heb ik een bang vermoeden dat ik een nieuw record gevangen heb. Bang…? Jazeker want het onooglijke beest wat daar in het net ligt is wel lang maar daar houdt het dan ook wel mee op. Twee grote zwarte gezwellen ontsieren de kop. Het beest is ingevallen, weegt denk ik nog geen 2 kg, en in haar staart en borstvin zit een grote scheur. Deze vis wíl ik niet eens als PR, zelfs niet als ze 60 was geweest. Gelukkig is het slechts een evenaring. 55 cm. Nog een brasem later hou ik het voor gezien. Een leuk laatste uur van een mooie ochtend.

Het wordt weer eens tijd om weer eens met vastlood te gaan vissen. Dat is alweer lang geleden en het begint te kriebelen. Vanmiddag heb ik onderlijnen zitten knopen. Deze week op zoek naar een leuk watertje en misschien volgende week, of de weken erna weer nieuws van het vastlood-front.

Tot snel,

Pieter
@ Hee Pieter, ik zou hetzelfde gevoel hebben gehad met die 55 cm. Desondanks had je nog vis. Succes deze week.

Kevin heeft de smaak van het zeelten ook te pakken. De karpervisser heeft het momenteel erg druk, maar kon het niet laten om me nog even wat vangsten te sturen.

Heej Marcel,

Zo… dat gaat snel met de pb’s. Wat een bak had jij zeg! Ik had vanochtend wederom een nieuw PB. Deze keer een afgepaaid en mager vrouwtje van 54,5cm. Bij deze nog een stel foto’s:

Foto: Het vrouwtje.

Foto: There’s something fizzing (ik kon zien dat het o.a. brasem, karper en zeelt was).

Foto: Stinknet

Foto: Nog een mannetje van een eerdere sessie.

@Kevin: Hoi Kevin, mooie platen en mooie vissen. Thanx man!!

Dan is het wachten op de vangsten van Dennis en Joost.
Allereerst krijg ik mail van Joost.

Heeey Pomp,

Om met de deur in huis te vallen.NIKS gevangen, dus geblankt.Voor de 4e keer.Raak er al een beetje aan gewend. Maar de locatie en het weer gaven me genoeg voldoening. Gewoon heerlijk van de natuur om me heen genoten.Lekker buiten zijn. Iedere zeelt is dan een bonus. Dus gaan we deze week weer een avondje tussen ruisend riet en plompenblad zitten. Maar toch stiekem hopend op die bonus!! Hou je uiteraard op den hoogte.

Groeten, Joost.
@Joost: Hier zit nog een die heeft geblankt. We gaan gewoon door. In ieder geval weer top dat je ons op de hoogte houdt.

Vanmiddag krijg ik nog mail van Dennis.

Hallo Pomp,
Van de week een avondje op zeelt met vastlood gezeten.Voor de zoveelste keer op rij weer 1 aanbeet,een klein maar mooi zeeltje was het resultaat(en wie het kleine niet eert ,is het grote niet weerd).

Foto: Dennis met zijn vangst.
Gisteravond (zondag)zaten we vol vertrouwen vanwege een lekker windje op het water,maar zelfs die ene inmiddels vertrouwde aanbeet bleef uit.
Blanken dus,zondagochtend een ander watertje want het is te slecht op ons water.Groet Dennis.
@Dennis: Toch nog vis gescoord man. Super. Succes van de week.

En zo was het wederom wisselend met de vangsten. Meestal krijg ik nog wel mailtjes tussendoor, maar ook hier geen nieuwe vangsten binnengekregen. Het is op dit moment net boven de 20 graden, maar de temperaturen gaan deze week weer richting de 30 graden. Zaterdag moet helemaal een warme dag worden. Ben benieuwd of we nog gaan vangen.
Ikzelf heb nog een leuke uitdaging.  Vismaat Ron moet nog aan de zeelt. Vol verwachting klopt zijn hart 🙂

Iedereen weer succes gewenst. Blijft schrijven, blijf sturen. Tot volgende week.

Marcel (Vis)Pomp

Oproep:
Lezers die ook zeeltmeldingen willen doen kunnen foto’s en/of een klein verslagje sturen naar tincatinca@vispomp[nospam].nl
Zo houden we elkaar een beetje op de hoogte.

avatar

Abonneren op
Joost
Gast

Niet zoveel vangsten zie ik. Is niet zo gek met dit warme weer, veel wateren hebben ruim voldoende natuurlijk voedsel. Heb toch altijd de indruk dat de zeelt de voorkeur geeft aan “iets levends”.Weet zeker dat zeelt daarom ons aas volkomen negeert.Boilies met hogere voedingswaarde???