Actuele Zeeltvangsten (wk24)

Na het succes van vorige week (Lees Zwaar verslaafd) stond ik te trappelen om weer te gaan vissen.
Vol goede moed reed ik naar de stek. Ookal was er een temperatuur van rond de 20 graden Celsius voorspeld,  ’s morgens zat ik te klappertanden op mijn stoel. Hier had ik me even flink op verkeken. Mijn thermometer gaf 11 graden aan. De temperatuur van het water was in vergelijking tot vorige week gedaald van 18,5 graden, naar 16,8! De volgende keer toch een warme jas meenemen.
Ik zei het al. Vol goede moed zat ik achter de wakers. Na vorige week, dacht ik het wiel opnieuw te hebben uitgevonden. Het kon vandaag niet misgaan. Ik werd subiet terug op aarde gezet. Ik kreeg geen tik. De volgende dag zat ik er weer. Ik had 2 halve dagen genomen. Mijn voorbereiding was  goed. Weer kreeg ik de deur op de neus. Tweemaal kreeg ik een run, 2 maal had ik gebogen haken. Het zat niet mee. In het weekend werd er nog 1 ochtend gevist. Op een gigantische zakker na, die ik overigen finaal missloeg, geen tikkie gehad. Laten we het er maar op houden dat het niet mijn week was.

Gelukkig werd er elders wel gevangen. Robert en Auke vangen nog steeds mooie zeelten en stuurden mij onderstaande tekst.

Foto: Robert met een mooie van 46 cm.
Ik (Robert v/d Heide) heb vandaag samen met mijn maat (Auke Varwijk) 2 zeelten gevangen.
Auke had een zeelt van 47cm en die van mij was 46cm. De zeelt die Auke in de middag heeft
gevangen had nog een haak in zijn neusgat, die hebben we er maar even zorgvuldig uitgehaald.

Foto: Auke met een vergroeide 47 cm.
Ook had deze vis een vreemde afwijking tussen de beide borstvinnen, het voelde hard aan,
vermoedelijk was het een vergroeiing van de graat maar er kon ook een hard iets ingegroeid zijn.

Ik hoop dat u de vissen ook mooi vind 😉

Met vriendelijke groet,
Robert van der Heide

@Robert en Auke, bedankt voor de opgestuurde vissen. Helemaal top!
Blijf sturen die foto’s.

Op Dinsdag krijg ik een vervroegd mailtje van het koppel, Dennis en Joost.
Meestal krijg ik de meldingen op zondag, maar nee, ik vergis me niet. Op dinsdag een mailtje van Dennis!

Foto: Altijd mooie plaatjes aan de waterkant.

Heey Pomp,
Vanavond een ander watertje aangedaan met Joost vlakbij onze vaste stek.Om 20:00 een aanbeet en een mooie zeelt van 46 cm op de kant,verder blijft het schrapen bij ons.Vrijdagochtend gaan we een heel ander water proberen,waar ik vroeger regelmatig een zeelt ving tijdens het statisch vissen op karper en dat waren geen kleintjes.Maar destijds zat ik er niet echt op te wachten 😉 nu gaan we ervoor,je hoort het wel weer .Groet Dennis.

Foto: Dennis met weer een mooie zeelt. 46 cm it is!

Op zaterdagochtend krijg ik mijn wekelijkse  mail van correspondent Pieter Stam 🙂
Check it out!!

Afgelopen dinsdag met de pen op zeelt wezen vissen. Dat leverde welgeteld 1 brasem op. Niet wat ik had gehoop dus. Maar wel een extra motivatie om er zaterdag weer eens tegenaan te gaan. Waar jij last hebt van het BZR virus heb ik de afgelopen week in toenemende mate last van het BZK virus. En dat betekent helaas niet Brasem Zeelt Karper maar Bijzonder Zere Keel. Ik krijg geen hap fatsoenlijk door mn keel, maar voel me verder prima. Thuis op bed blijven liggen lijkt me dus ook geen optie. Gewapend met een ibuprofen en een pak keelpastilles zit ik om 4 uur achter het stuur, op zoek naar grote zeelt.

Foto:Pieter met zijn nieuwe PR van 55 cm en 3,3 KG (7,3 lBS), Wauw!
Ik maak 3 stekken met mijn vaste mix: Sensas Etang Noire / hennep / partikels. Door de stevige wind en neerslag is het water eindelijk weer eens wat troebeler. Mijn ervaring is dat dat het vissen toch wel wat makkelijker maakt. Ik heb 2 stekken die ‘dood’ zijn en een stek waar het helemaal los gaat. Ik zie een kleinere zeelt springen op de stek en ik zie direct beweging op het pennetje. Ik begin met een grote brasem van ongeveer 60 cm. Snel erna volgt er weer een aanbeet. Het herkenbare bonken aan de andere kant van de lijn herken ik uit duizenden…. zeelt. De vis is heel sterk, pakt wat plompenblaren mee en gaat een aantal keer flink door de slip. Ik vermoed dat de zeelt in een vin is gehaakt. Dat blijkt toch niet het geval te zijn. Als de zeelt zicht voor het eerst boven laat zien blijkt het gewoon een enorme vis te zijn. Overigens wel net buiten de bek gehaakt (3 cm aan de zijkant). Dat overkomt me wel vaker met de pen. Als ze losgaan op een stek met partikels kijken ze volgens mij nergens meer naar en azen ze heel wild. De zeelt is duidelijk nog niet afgepaaid want ze zit vol met kuit. Ik maak snel 2 foto’s van de vis, en meet en weeg haar. Het is een nieuw PR voor mij: 55 cm en 3.3 kg zwaar. Ik ben er heel blij mee.

Foto: Omdat ie zo mooi is. Nogmaals het nieuwe PR van Pieter!
Na deze vis vang ik op dezelfde stek nog 2 brasems en verspeel ik een aardige zeelt (losschieter) een schubkarper die vals gehaakt is. Aan de uitgebogen haak fladdert namelijk een grote schub. Op een van de andere twee stekken vang ik een bekende zeelt. Vorige week ving ik haar ook (51 cm, 2.7 kg).

Foto: Schub van een karper?
Opvallend is wel dat ze in die week zo’n 200 meter verder gezwommen naar een heel ander gedeelte van het water. Deze zeelt vang ik onder de top van mn hengel door een worm op een aasbellen plakkaatje te leggen (geen foto van deze vis). Om 9 uur stop ik er alweer mee. De stekken lopen niet meer en ik vind het wel mooi geweest voor vandaag.

Goed weekend verder, Pieter

@Pieter: Van harte gefeliciteerd met je nieuwe PR, Pieter. Het is een hele mooie en het zij je gegund!!!

Op zondag zit ik met smart te wachten op de vangsten van Dennis en Joost. Ik weet dat ze met een nieuw project bezig zijn en ben daarom ook heel benieuwd wat ze vangen. Om 15:30 uur staat er een mailtje te prijken. Vlug open ik outlook.

Hee Pompie!
2 zeelten samen deze week, Dennis had het verslag van dinsdag al gestuurd. Dus hier volgt mijn verslagje van de vrijdag:

Vrijdagochtend vroeg dat nieuwe water bevist na 2x voeren.Na de eerste hengel ingegooid te hebben wil ik de waker monteren maar krijg hier de kans niet voor doordat de lijn al met een nood gang wegschiet. Mis!! Dat was vermoedelijk meteen al zeelt.Dat wordt nog wat, dacht ik, maar nee hoor, na enkele brasems en nog 1 losschieter weet ik die ochtend slechts 1 exemplaar van 48 cm. te vangen.

Foto: Joost met zijn zoveelste mooie zeelt. Lekker ouwe!!
Dennis, die slechts een paar meter verder lag, kreeg niet eens een piepje. Ook opmerkelijk, dat alle aanbeten in het eerste uurtje kwamen (van 04.45 tot 05.45). Daarna was het helemaal niks meer.We hebben wederom een ander water op het oog, waar regelmatig 50+ gevangen wordt, maar dat zal vermoedelijk pas over 2 weken worden bevist.Deze week keren we ieder zo minimaal 1x terug naar ons thuiswatertje, wordt dus vervolgt…allemaal succes weer komende week en zeeltgroeten van Joost!

@Dennis en Joost: Bedankt weer voor de mooie vissen mannen. Ik ben erg benieuwd naar jullie nieuwe vangsten.
Altijd spannend op nieuw water. Succes en we horen het graag!

Er is dus weer lekker gevangen, ondanks de koude nachten. Vanaf dinsdag gaan de temperaturen omhoog. Volgend weekend gaan we overdag naar de 25 graden. Kijk, dat zijn de temperaturen waar de zeelt nog wel eens op los wil gaan. Het valt overigens wel op dat de vissen hier en daar nog steeds vol kuit of hom zitten. Ben benieuwd hoelang we nog zware exemplaren kunnen vangen.

Iedereen weer succes gewenst. Blijft schrijven, blijf sturen.

Marcel (Vis)Pomp

Oproep:
Lezers die ook zeeltmeldingen willen doen kunnen foto’s en/of een klein verslagje sturen naar tincatinca@vispomp[nospam].nl
Zo houden we elkaar een beetje op de hoogte. Tot volgende week.

avatar

Abonneren op
Pieter Stam
Gast

Thx Pomp, en we gaan voor het volgende stapje op de ladder!
Van mij mag het trouwens een graad of 18 blijven hoor. Ik vind het prima zo.

Groet, Pieter

Dennis
Gast

Helaas Pomp,2 gebogen haken is idd niet erg prettig…mooie zeelt die van 55 cm hierboven,nice job !Vanavond met Joost naar het thuiswatertje geweest,1 zeelt van 50 cm had ik op een 15 mm spicey shrimp and prawn(dynamite baits),wellicht word er nog eens gevist deze week dus verslag komt nog. Laters !

Rob

Hey Auke,

Die harde graatachtige vergroeiing bij dit mannetje is volgens mij niets minder dan een ontbrekende buikvin.
Je kunt je alleen afvragen: hoe komt dit??

Greetz Rob

Marcel
Gast

@Pieter: Doe maar een tikkie warmer, die zeelten zijn nog lang niet los hier:)
@Dennis: Hee Dennnis, goed bezig. Ben benieuwd wat jullie er nog van maken.
@Rob: Hee Rob, scherp hoor. Was mij nog helemaal niet opgevallen. Spreek je snel.

Grietha
Gast

Gelukkig worden er nog mooie zeelten gevangen. Ik wil de druk niet opvoeren Marcel, maar ik zit wel te wachten op een mooi verslag en dito zeelt van jou.

Blijf volhouden!

Marcel
Gast

@Grietha: Hahaha Ja Grietha, zet de druk er maar weer op hehehe.
Hoe het me deze week vergaat lees je volgende week wel weer. Zal ook het een en ander uitleggen, waarom er zo veel wordt geblankt t.o.v. vorig jaar. Tot maandag 🙂

Roeland

He Pomp,

Coen en ik zijn zaterdagavond even de nieuweTinca-stokken van Cor gaan testen. Beide een zeelt van 50 rond en koen miste er ook nog twee. veel kolblei en ruisvoorn alleen van laag formaat.
Ik zie dat er weer veel gescoord wordt op tinca-gebied. Prachtig!!!

Tot snel en ik voorzie wat moois in het verschiet. Op naar olijfgroene ruggen en rode kraal oogjes.