Actuele Zeeltvangsten (wk23)

Het was een weekje met ups en downs. Zo zat ik in de stromende regen. De dag erna was het gewoon benauwd.
De vangsten waren ook zo veranderlijk als het weer. Was het aan het begin van de week helemaal niks. Aan het einde van de week was het bal. Dit verraadt ook meteen dat ik goed heb gescoord. Later in de week een verslag van deze superdag.

Ondanks de wisselende omstandigheden kon het niet aan de watertemperatuur liggen. Deze was goed. Op de grote plassen steeg de temperatuur tot boven de 18 graden. Misschien dat door de afwisseling van regen en zon de vissen ook wispelturig waren. Ook mijn wekelijkse correspondenten in den lande schreven wisselende berichten. Penvisser Pieter schreef mij weer een leuk verslag.

Hey Pomp,
Deze week ging het goed. Kan ook haast niet anders met dit fantastische zeeltweer :-). Hoe benauwder hoe liever. Zoals gezegd heb ik woensdagavond een avondje gedaan met de pen. Dat begon slecht. De eerste twee uur niets gevangen, terwijl ik wel meerdere zeelten door het kraakheldere onder m’n top door had zien zwemmen. Om 9 uur de eerste vis, een mannetje van van 47 cm die er niet heel best uitzag, lichtgekleurd.

Hij was ook niet sterk, zeker niet vergeleken met zijn vriendjes uit eerdere sessies. Meer dan een uur na de eerste (zoals gewoonlijk net voor het opruimen) kreeg ik weer een aanbeet. Een afgepaaid vrouwtje van 51 cm zag er ook niet best uit en had duidelijk zware dagen achter de rug. Nog geen 5 minuten later de volgende vis, een zwaargebouwd vrouwtje van opnieuw 51 cm. Helaas hadden beide laatste vissen wel wat beschadigde bekken door eerdere (vastlood)vangsten. Na het ingooien volgde direct weer een aanbeet. Tot mijn grote verrassing komt het mannetje van 47 nog een keer boven. Dus gedubbeld in een goed anderhalf uur tijd. Overigens is dubbelen binnen 1 sessie me al meerdere keren overkomen, zelfs een keer na een goed halfuurtje al. Daarna toch maar naar huis gegaan om het slaaptekort nog enigszins te beperken.

Vrijdagavond  iets na elven. Ik open mijn mail en zie een boel foto’s. Pomp heeft huisgehouden op z’n water en stuurt wat vangsten door. Grote zeelten lachen met toe vanaf het beeldscherm. Gelijk heb ik weer ontzettend veel zin om ook zo’n big te vangen. Zaterdagochtend om 3.30 gaat de wekker alweer. Ondanks een chronisch slaaptekort, ben ik dit keer 5 minuten voor de wekker wakker, dus dat komt goed uit.

Ik besluit deze ochtend een paar honderd meter verder als woensdag te gaan zitten. Het wil ook deze keer niet echt vlotten in het begin. De zonsopkomst is wel fantastisch en ik hou me meer bezig met fotograferen dan met vissen. De eerste twee stekken zijn niets, de derde levert me een platte op. Teruggekomen bij de eerste stek zie ik een enkel belletje omhoog komen. Binnen 5 minuten volgt een opsteker. Een vrouwtje van 50 cm ligt niet veel later in het net. Na de foto mag ze terug.

Zoals vaker volgt direct na de eerste aanbeet een tweede. Deze zeelt voelt groot is weer ontzettend sterk. Ik hoop op m’n PR maar eenmaal voor de kant valt dat een klein beetje tegen. Heel lang is deze vis niet, wel massief en vol met kuit. Als ik de rolmaat ernaast leg kom ik toch uit op 52 cm. Op verzoek van Pomp weeg ik de vis een keertje. Geen flauw idee wat zo’n vis weegt want ik heb er nog nooit een gewogen. De weegschaal gaat tot 25 kg dus dat moet voldoende zijn. De vis weegt rond de 2700 gram, misschien iets zwaarder, omdat het teruggewogen net iets natter is geworden na het terugzetten van de vis.

Na deze vis los ik nog een zeelt. Daarna vallen alle stekken helemaal stil. Ik ontmoet nog een karpervisser die een rondje langs het water maakt. Een goeie gast, en voor we het weten zijn we 20 minuten aan de praat. Daarna hou ik het voor gezien. Volgende week hopelijk weer een vervolg…!

Pieter,

P.S. 2700 gram = 6 lbs. De grootste zeelt van de UK 15 lbs. Zomaar even een gedachte die door mn hoofd schoot, haha!

Hee Pieter, superverslag en je gaat lekker met die zeelten. Top dat je het met ons deelt. Ik weet zeker dat meer mensen je stukjes en foto’s waarderen. Ik in ieder geval wel! Thanx.

Vorige week kreeg ik mail van Max van Oerst. De best man is dit jaar begonnen met het gericht vissen op zeelt en had wat vragen.
Ik heb daar netjes geprobeerd een antwoord op te geven en heb hem succes gewenst met zijn zoektocht.
Een dag later krijg ik de volgende mail en foto.

Hoi Marcel,
Bedankt voor de info, ik ben er zeker mee geholpen.
Ik moet zeggen dat ik de afgelopen dagen al wat succes heb gehad met zeeltvissen. Een nieuw water uitgeprobeerd en hier lijkt net als op enkele van jouw wateren een veel kleiner bestand aan brasem te zitten. Gisteren in een instant sessie 2 zeelten en vanochtend 3. Grootste 52 centimeter. Die grootste pakte de worm mais combinatie achter een methodfeeder ongeveer 10 seconden nadat de feeder met een plons op de stek beland was; hoezo gretig?

Anyway, ik heb nog een aantal wateren die ik wil ‘kraken’ en daar ga ik de voertactieken die jij beschreef eens toepassen

Groeten en nogmaals dank,

Max

Kijk, dat zijn nog eens leuke berichten. Gefeliciteerd met je nieuwe PR Max. Aan het einde van de week stuur ik je speld op.
En hou me op de hoogte van je vangsten. Altijd leuk om te horen of er elders nog gevangen wordt.

Dan komen we bij Gert Broeze. Ik zei het vorige week al. Mr. IJssel is weer aan het filmen.
Een tijdje terug werden we nog getrakteerd op de snoeiharde aanbeten van barbeel. Dit keer is Gert met wat nieuws bezig.
Gert heeft namelijk de stoute schoenen aangetrokken en een onderwatercamera gebouwd. Ik ga niet teveel verklappen, maar je kunt al het een en ander raden. Feit is dat hij zijn camera even op een lokaal water heeft getest en hij stuurde vervolgens deze prachtige beelden. Het is niks nieuws. De meeste karpervissers kennen de filmpjes van Korda, maar toch. De beelden van Broeze doen er niet voor onder. Check it out. Voor de zeeltliefhebbers is het ook mooi te zien hoe een zeelt nou eigenlijk aast. Let op de stand van de kop en verplaats je even in jou haakaasje. Misschien kunnen we hier nog wat van leren. Kijk zelf maar.
Gert, bedankt mien jong. Ik kan niet wachten op je nieuwe project.

Zoals zo vaak krijg ik aan het eind van de week mail van Joost en Dennis.
De mannen zijn weer eens op stap geweest en stuurden mij wederom een vangstbericht.

Hey..Pompie,
Van het weekend dan eindelijk een sessie gemaakt, maar de resultaten waren nogal magertjes: een 49-er voor mij op zaterdag en Dennis een 49-er zondag.

Het is opvallend dat er hier veel vissen van 49 gevangen worden. We hadden wat meer verwacht, maar die bewaren we gewoon voor de volgende keer!! Dinsdag een avondsessie op een ander stuk water gepland, en vrijdagochtend nog een ander watertje proberen. Veel succes verder en zeeltgroeten van Joost.

Hee Joost en Dennis,
Prachtige zeelten vangen jullie toch weer. Mooi hoog gebouwd ook. Het is verbazingwekkend dat jullie de ene na de andere 49er vangen. Ik had zoiets in Zweden. Misschien is het toch een grensmaatje voor dat water. Even wachten op dinsdag en vrijdag.
Kijk nu alweer uit wat jullie te melden hebben. Ga zo door en Dennis succes met je arm.

En dit waren de meldingen van afgelopen week.
Aankomende week blijft het qua temperatuur stabiel. ’s nachts schommelt het rond de 10 graden. Overdag rond de 20. Dat moet vis gaan opleveren. We zullen zien. Ik zei het al, verder in de week mijn verslag van een wel hele mooie dag. Ik hou het even voor me, maar hij was weer memorabel. Tot het volgende verslag en tot volgende week.

Marcel (Vis)Pomp
p.s. Ik ving overigens nog een leuke paling van 80 cm. Netjes teruggezet.

Oproep:
Lezers die ook zeeltmeldingen willen doen kunnen foto’s en/of een klein verslagje sturen naar tincatinca@vispomp[nospam].nl
Zo houden we elkaar een beetje op de hoogte. Tot volgende week.

avatar

Abonneren op
Pieter Stam
Gast

Amai, geweldig filmpje Gert. Super!
Op jouw verslag wacht ik nog wel even Pomp.
Morgen ga ik weer voor een lange avond. Ik laat wel weer wat horen van me.

Groet, Pieter

André
Gast

Mooie vangsten mensen! Ben benieuwd naar het vervolg van Gert zijn project!
Ik hoop binnenkort ook mijn eerste zeelt sinds jaren te vangen. Heb een mooi petgat hier in de buurt gevonden. Tot nu toe alleen mooie grote brasems (53 en 62 cm)gevangen op die plek. Vanavond ga ik voor een nieuwe poging om zeelt te vangen.

Groet,
André

Dennis
Gast

Ik ben het met Pomp eens,het bovenstaande verslag van Pieter is geen straf om te lezen…ja Pomp boven de 50 cm zijn we niet uitgekomen op dit water,en de aanbeten vallen weg dus we gaan meerdere wateren aandoen de komende tijd( of eens een ander tijdstip proberen).In ieder geval vanavond een mooie zeelt op een ander stukje water in de buurt,daar bleef het wel bij.De foto heb ik inmiddels gemaild,ciao.

Nico

Zeker mooie vangsten, blijven prachtvissen die zeelten.
Filmmateriaal van Gert is ook geweldig, bewegende beelden blijven het mooist en…erg goede kwaliteit overigens!!!

Ben ook benieuwd naa rhet verslag van jouw mooie sessie 😉