Actuele Zeeltvangsten (wk22)

Ik keek er enorm naar uit om weer eens een zeelt in mijn handen te houden. Vissen op groot water is spannend, maar af en toe mag je ego ook wel eens gestreeld worden. Ruim twee weken stond ik al droog.  Ik besloot weer eens te vissen op een lokaal watertje. Het probleem was echter, dat ik niet zoveel voorbereidingstijd had. Een avondje van te voren voeren moest het doen. Nou, dat heb ik geweten.

Om 18:45 uur kom ik op de stek. Het riet is behoorlijk gegroeid en het water staat aardig vol met planten.
Ik heb besloten om met twee wakerhengeltjes te vissen. De maden doen het hier nog steeds niet, dus het wordt vandaag boiliedag.
Binnen 15 minuten staan de hengels klaar. Terwijl ik de watertemperatuur opneem (16,8 graden) klapt mijn waker al tegen de lak. Een kwartiertje later zet ik een klein vrouwtje terug in het water.

Foto: De eerste al binnen een kwartier.
Dan leun ik achterover, knoop wat pva builtjes, maar ik krijg totaal geen rust. Weer klapt er een waker tegen de lak en ik pak de hengel. De vis is niet te houden, karper!!! Ik probeer de vis de blokkeren. Ik ben kansloos. De vis ragt de plompen in. Tien seconden later heb ik een slappe lijn. De vis heeft zich gelost.

Om een lang verhaal kort te maken. Het werd een superavond.  Ik ving in drie uurtjes tijd, zes vissen!! Variërend van 45 t/m 54 cm.
Alle vissen waren vrouwtjes, waarvan twee er hoog zwanger waren. Ik heb overigens de zwaarste vis gewogen.Het vrouwtje van 54 cm woog 2,6 kg.

Foto: Op de boilies van Pomp.
Om 22:15 uur heb ik mijn spullen ingepakt en ben richting huis gereden. Dit was een meer dan goed avondje.
De volgende dag komt Pa Pomp op visite. Er moet dan altijd even gevist worden. Eigenlijk hadden we een ruisvoornsessie gepland, maar vanwege de drukte op de weg besloten we naar het water van donderdagavond te gaan. Pa ging aan de slag met de penhengel en ikzelf zat weer aan de boilies.

Foto: Een vrouwtje dat al behoorlijk van gewicht was.
Pa werd compleet gestoord van de hoeveelheid ruisvoorn. De gemiddelde maat zal zo’n 15 cm zijn geweest, maar hij heeft zich prima vermaakt. Ondertussen had ik een camera achter mijn hengels geplaatst. Ik wilde jullie die snoeiharde zeeltaanbeten wel eens laten zien. De hengels heb ik daarom recht voor me uit gezet, zodat jullie de kromming van de hengels kunnen zien. Tevens zie je hoeveel kracht zo’n klein beestje van 50 cm eigenlijk heeft.
Als eerste zien jullie een dropper. Pomp is veel te laat met ingrijpen, maar het gaat om het idee he. De volgende aanbeet volgt al snel wanneer ik de andere hengel net heb neergelegd. De derde aanbeet is snoeihard. Check wat er met mijn hengelsteun gebeurd.
Ik ving die avond 2 zeelten. Een zwaar vrouwtje en een klein mannetje van 45 cm, maar oersterk (zie de video)
Mijn twee daagjes zeelten waren dus heel succesvol. Met 11 runs en 8 zeelten, mag ik niet klagen.

Ondertussen krijg ik ook mail uit den lande.
Joost en Dennis zijn weer op pad geweest en dit is wat Joost schreef.

Hallo pomp, al een paar weken niet gevoerd en op de bonnefooi dinsdagavond gaan zitten leverde toch nog 1 losschieter voor Dennis op en voor mij een 49-er.

Begin volgende week worden er nieuwe boilies gebracht en zal er direct een voercampagne worden gestart. Pinkstermaandag trouwens veel paaiende zeelt gezien,

heb er helaas geen fatsoenlijk plaatje van kunnen schieten. Zeeltgroeten, Joost.

Foto: Joost met weer een mooie zeelt. Hij gaat goed, ouwe!!

Lekker mannen, ik verwacht binnenkort een paar mooie 50+ers hoor!!!

Dan krijg ik mijn wekelijkse mailtje van Pieter

Hey Pomp, alles goed?
Deze week alleen 2 zeeltjes gevangen in een klein slootje in het dorp. Op mn nieuwe stek 7 brasems en geen zeelt. Ik heb er wel heel veel gezien. Op meerdere wateren zijn ze volop aan het paaien. Logisch na de warmte van de afgelopen dagen. Ik heb er een kort filmpje van gemaakt. Zet het geluid op max en geniet van de vogels en de spetterende zeelten 🙂 Mocht je het filmpje op je site willen: geen probleem!

Hee Pieter, leuk om te zien man, helemaal top!!

Auke Varwijk stuurde mij vervolgens zijn nieuwe PR Zeelt op.
Check it out.

Beste Marcel Pomp,

ik had met een maat een nachtvissessie gedraaid op karper.
In het begin van de middag 1 karper en wat brasems.
Aan het eind van de middag ving ik mijn P.R. zeelt wat 48 cm is. Opnieuw op de maïs.

Foto: Auke met zijn 48 cm tinca.
De volgende dag had mijn maat een brasem van 60 cm aan de haak.
Onder het drillen kreeg ik opnieuw een zeelt eraan.
Nu had ik mijn oude P.R. van 48 cm verbroken.Na een korte dril had ik een mooie tinca tinca van 50cm.

Auke Varwijk.

Auke gefeliciteerd met je prachtige PR’s en blijf sturen die zeelten.
Foto: In dezelfde sessie je PR ophogen naar 50 cm. Cool!

Het begint dus weer te komen. Het is nog wel wisselvallig wat resultaten betreft, maar ze beginnen eindelijk los te komen.
Volgende week weer nieuwe vangstmeldingen. Met een heel mooi filmpje van Gert Broeze. Zeeltliefhebbers hou het in de gaten.
Iedereen weer goede vangsten gewenst. Oh ja, wanneer komt er weer een verhaal van Pomp? Heb het momenteel erg druk, maar later in de maand gaan we weer los. Nog even geduld.

Oproep:
Lezers die ook zeeltmeldingen willen doen kunnen foto’s en/of een klein verslagje sturen naar tincatinca@vispomp[nospam].nl
Zo houden we elkaar een beetje op de hoogte. Tot volgende week.

10 Reacties op "Actuele Zeeltvangsten (wk22)"

avatar
  Subscribe
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Rubenko

Hoi Marcel,

Weer heerlijk even genieten van een nieuw artikel van je!
Ik kan alleen je filmpje van de zeeltaanbeten niet zien.. ben zeer benieuwd.

Groeten vanuit Breda

Pieter Stam
Gast

Mooi filmpje Pomp, herkenbare aanbeten 😀 Mooi is dat! Ik hoop er dit jaar ook nog een paar zo te krijgen. Maar voorlopig hou ik het toch weer bij penvissen. Deze week is top qua weer. Hopelijk zijn ze uitgepaaid a.s. zaterdag want paai = geen vis op de kant.

Groet, Pieter

Ronald
Gast

Is weer een leuk verslag geworden Pompie en een paar mooie vangsten er bij.

Het filmpje is ook heel erg leuk om te zien, zeker die dropper, ha ha ha, … TE LAAT !!!
Maar daarna wel prachtige kromtrekkers.

Top man !

GreetZ
Ron

sander

prachtige filmpjes man.
ik blijf me verbazen,was altijd gewent de zeelt,met witvissen,als een bijzondere bijvangst.
beschouwde de zeelt altijd als een soort in de minderheid.
maar als je het hier ziet,zijn ze er volop.
en ik weet dat ze niet altijd even makkelijk zij te vangen,klasse.
gr sander

Pieter Stam
Gast

Bij ons heet een dropper een zakker :P. Ik mis die aanbeten meestal. Net als jij zo te zien. Gisteren had ik er trouwens weer ‘4’ met de pen op mn nieuwe stek. Eigenlijk 3 want ik dubbelde 1 vis dezelfde avond. 47m(2x) 51v en een andere 51v. Ik stuur nog wel een foto Pomp. Hopelijk aangevuld met zaterdagvangsten.

Groet, Pieter

Marcel
Gast
@Pieter: Hee Pieter, dropper, zakker. Het was allebei mis hahaha. 4 stuks op de pen is zeker netjes. Ik heb zelf 2 ochtenden lopen blanken op groot water. Bellenplakaten op de stek, maar mijn aas werd netjes genegeerd. Dat het per water zo kan verschillen he. Ben benieuwd naar je foto’s. @Ronald: Hee Ronnie, we gaan je nog een keer zeelt laten vangen he. Pak de agenda er maar bij. @Sander: Hee Sander, het is makkelijker dan je denkt hoor. Het belangrijkste is dat je een water met een goed zeeltbestand moet hebben. Dat scheelt al een hele hoop. Dan… Lees verder »
Nico

Héé Marcel!

Top verslag om te lezen en die filmpjes maken het helemaal af….hele mooie vangsten en dat ze sterk zijn wist ik al…maar deze beelden bevestigen het weer….heerlijk om naar te kijken!!! Krijg spontaan weer zin om te vissen 🙂

groet
Nikos B.

Coen

Hey Pompermans

Wat een run zeg het leek wel een karper zo hard als hij ging je hele steun trok hij zelfs krom.
Na mijn (vis)vakantie moeten we gauw even afspreken ik heb namelijk een water gevonden waar het BZR virus in de lucht hangt, bij het struinen werden me ogen rood en kreeg ik spontaan hele brokken slijm in me keel.
Er schijnen namelijk mega brasems en mega zeelten rond te zwemmen dus het is tijd om daar even wat medicijnen op te snuiven.

Spreek je gauw maat en vangse.

Groeten Coen.

Marcel
Gast

@Nikos: Hee Nico, ik verwacht daarom ook wel wat vangsten van jou hahaha
@Coen: Succes met de meervallen. Ik spreek je snel!!