Actuele Zeeltvangsten (Vakantie-editie)

De vakantie zit erop en dat vind ik persoonlijk helemaal niet erg. Eigenlijk ben ik helemaal geen vakantieman. Drie weken afstand doen van mijn viswater. Harder kun je me niet straffen. Het liefst blijf ik in eigen land. Lekker dicht bij huis. Lekker bij mijn targetwater. Dat is pas vakantie! Maar ja, mijn eega steekt daar altijd een stokje voor. Vraag me niet waarom:)Gelukkig duurt het weer 365 dagen, eer wij weer massaal richting het zuiden trekken. Vakantie….. is aan mij niet besteed 🙂

Foto: Genoeg gelezen. Trouwens, drie toppers van boeken!
Wat heb je in al die weken dan gedaan, Pomp? Allereerst heb ik veel gelezen. Ja, je mot wat met die vrije dagen.
En als ik dan toch niet aan mijn eigen water kan vissen, dan maar aan een ander water. En zo heb ik wat afspraken gemaakt met oude bekenden. Ik heb gevist op winde, baars en barbeel. Ik heb gepend op zeelt en statisch gevist op karper. Al met al, genoeg gevist. Niet allemaal even succesvol, maar het was wel weer even lekker om de concentratie op wat anders dan zeelt te leggen.
Wat me enorm geboeid heeft is het nachtje karperen met Koen. Zoals jullie weten ligt mijn ambitie niet bij het karpervissen en dat is vanaf jongs af aan zo geweest. Op de één of andere manier trekt mij dat steeds meer aan. Zeker na het nachtje vissen met Koen. Hier volgende week een verslag over.

Het is zelfs zover dat ik, as we speak, de herziende karperbijbel ‘De dunne lijn’ van Luc de Baets aan het lezen ben om me nog enthousiaster te krijgen. Wat een ontzettend goed boek is dit zeg! Niet alleen voor de karpervisser overigens. Als zeeltvisser is de materie die hier beschreven wordt ook zeer interessant. Over zeeltvissen gesproken. Het schijnt dat Luc zijn hart momenteel verpand heeft aan het jagen op grote zeelt….Kijk, dat zijn leuke berichten. Misschien kom ik hem nog wel eens tegen.

Nu we het toch weer over tincatinca hebben. Voor mijn vakantie heb ik een oproep gedaan om vooral zeeltvangsten te blijven melden. Hoe blij was ik dan ook na het openen van mijn mailbox met daarin foto’s van wonderschone tinca’s. Ik wil jullie daarom hartelijk bedanken voor jullie bijdrage .
Altijd leuk om te lezen hoe mede tincahunters het doen. Hieronder de vangsten van de afgelopen maand.

Vangstmeldingen:
Als eerste een leuke mail van Vincent Hofman.

Een goeden dag. Ik zal me even voorstellen . Ik ben vincent en ben 31 jaar en vis het liefst op roofblei. Alleen door het vele werpen heb ik mezelf een tennis arm gegooid. Nou was ik dus op zoek naar een andere visserij.
Toen ben ik even aan het barbelen geweest en heb een paar leuke vissen gevangen ,maar dat is niet helemaal mijn visserij.
Dus maar weer iets anders zoeken . Nou heb ik vroeger heel veel op karper gevist dus ik wist nog wel het 1 en ander van het pen vissen en het staties vissen af en dacht heeey als ik dat nou eens op zeelt ga toepassen want dat vind ik wel een hele mooie vis om te zien .

Foto: Vincent met een mooi mannetje van 49 cm.
En natuurlijk om te drillen aan een niet al te zware hengel. Zelf vis ik nou voornamelijk met het pennetje op zeelt en af en toe leg ik er een mega dikke feeder bij die ik voor het barbelen heb gekocht, die heeft me tot nu toe nog geen zeelt opgeleverd.
Op het pennetje heb ik onlangs wel 2 leuke zeeltjes gevangen .Ik zag dat je een oproepje deed aan mensen om hun zeelten op te sturen voor de vangst meldingen .Bjj deze 2 visjes .Als er binnen kort een keer een echt leuke maat voorbij komt dan zal ik je nog wel een fototje sturen. Met vriendelijke groet, Vincent.

Foto: Nog een mooie tinca van 48 cm.
@Vincent: Hey Vincent. Hele mooie gave zeelten heb je gevangen. Mocht je nog wat zeelten vangen, dan laat het ons weten. Thanx voor de inzending.

In mijn mailbox stonden ook 2 mailtjes van Henri van der Wal.

Hoi Marcel. Deze zeelt had ik laatst op boilie’s tijdens het karpervissen op een zandzuiggat. was nog wel een mooie sport op mijn parabolische karperstokken.  De groene karper was 53 cm.

Foto: Henri met zijn groene karper.
Ik heb nog 4 foto’s bijgevoegd.De zeelt had ik aan een halve boilie met penvissen op karper en de brasem van 62 cm ook aan de boilie op de diepe zandafgraving.Ik heb nog 4 foto’s bijgevoegd…. de zeelt had ik aan een halve boilie met penvissen op karper en de brasem van 62 cm ook aan de boilie op de diepe zandafgraving.

@Henri: Hoi Henri, ik heb even een selectie van je foto’s geplaatst. Supervangsten. Lekkere brasem overigens. Vind ik persoonlijk geen straf 🙂

Foto: Lekkere grote platte in het donker.

Hoi Pompie,
Eindelijk is het zo ver en kan ik je verblijden met een foto van een door mijzelf gevangen Zeelt.
Na al die verslagen en actuele zeeltvangsten op je site ben ik geraakt door het MrPZv (Mister Pomp Zeelt verslaving).
Ik had je al verteld over de brede wetering achter mijn huis waar ik elke dag de Tinca Tinca’s gewoon kon volgen welke route ze elke dag zwommen en het maar niet voor elkaar kreeg om ze te vangen. Elke avond lagen er 2 lijnen in het water, één week lang, geen aanbeet gehad.

Dan kom ik op een maandag avond thuis, is de hele wetering leeg gebaggerd, al het groen is weg en ligt er een kale moddersloot zonder één rietpolletje.
Dat is balen, nu vang ik er helemaal niets meer en zijn de Zeelten weggetrokken naar andere stukken die veel verder weg liggen.

Dan ga ik met Jurgen op pad, deze heeft al eerder Zeelt gevangen in de Linge nabij Tiel, een stuk waar ik jaren geleden ook al Zeelt had gevangenen zo besloten we om op 3 Augustus te gaan feederen op de Linge.
Ik beaas mijn montage welke bestaat uit een 12/100 dyneema, safetyclip, voerkorfje 40gr. en een 25cm lange 20/100 nylon onderlijn met maishaakje 12 met een maiskorrel en made. Voor voer had ik een donkere kanaalmix genomen en deze vermengd met mais en casters.
Eerst breng ik 3 grote voerkorven op de stek en trek deze leeg, dan vervang ik deze voor een kleine 40grams korf, zet de onderlijn er aan en werp in op de gevoerde stek.
Eerst vang ik een brasem, maar dan gebeurd het, ik krijg een snoeiharde aanbeet en de Catana met Quivertop gaat krom tot in het handvat, de slip van mijn feedermolen giert het uit, de vis scheert door het water van links naar rechts en laat me even alle hoeken van de Linge zien.

Dit moest wel een Zeelt of Karper zijn dacht ik nog, Jurgen staat al aan de waterkant klaar met het schepnet en ziet als eerste een schim van de vis, JA!! roept hij, Zeelt Ronnie en ik ben door het dolle heen en drill de vis gecontroleerd naar het schepnet.

En glijdt de Zeelt het net in en ligt deze direct veilig op de onthakingsmat, wordt onthaakt en gaat meteen op de meetplank waar de dikke staartpunt de 48cm lijn aanraakt.
We wegen de Zeelt niet omdat we deze niet al te lang op de kant willen houden en maakt Joeri snel foto’s van deze mooie vangst met de verleidelijke rode oogjes.
Thuis aangekomen en terugkijkend naar de foto’s had ik twijfel over het geslacht, dankzij Pompie’s tip kon ik vaststellen dat ik een prachtige dame had gevangen.

Na deze vangst hoopten we op meer, maar helaas kregen we alleen maar brasem, voorn en kleine tikjes op de hengels.
Maar dit smaakt wel naar meer, het MrPZv is nu pas echt toegeslagen. Pompie en Jurgen Bedankt !!GreetZ Ron. www.barbeel.eu
@Ron: Hee Ronnie, Top dat het je eindelijk is gelukt gozer!!!! Kijk em blij zijn met die zeelt. Thanx voor de inzending en spreek je snel.

Mail uit Friesland krijg ik ook. Robert en Auke stuurden mij ook weer een paar fraaie zeelten.
Beste Marcel, Gister had ik en mijn vismaat even een nachtvis-sessie gemaakt, op karper (natuurlijk).
Stuk 6 a 7 brasems van rond de 60 cm, een spiegel karper van 19 pond, Een schub kerper die net voor de kant losschoot en een mooie zeelt van 50 cm. Ik hoop dat je hem/haar een mooie vis vind.
Ik had gehoopt dat 2 cm groter was maar dat mocht niet zo wezen . Vriendelijke groeten, Auke Varwijk.

Foto: Auke met een 50er. Prachtig Auke!

Hey Marcel,
Gisteravond gooide ik na een nachtvis sessie met mijn maat Auke weer eens een hengeltje uit.
Het doel was om een karper te vangen, dus had de bollie al aan de hair geregen.
Mijn maat had in de sessie er ook nog een zeelt er aan gevangen en nog een paar brasems.
Ik had er in de sessie er een brasem en en karper op gevangen. Dus we wisten al dat je ook al zeelt kon vangen op de bollie.
Toen kreeg ik ineens een vage , trage run. en ik sloeg aan en toen kwam er een mooi exemplaar van 44cm uit het water.
We hebben de vis op de onthaakmat gelegd, gemeten , gefotografeerd en weer terug gezet.
Geen karper… maar wel een mooie zeelt. Ook al is karpervissen nog zo leuk, een zeelt tussendoor vind ik super! Met vriendelijke groet, Robert van der Heide.

Vismaat Robert heeft er ook weer een te pakken.
@Auke en Robert: Super dat jullie ook weer van de partij zijn. Blijf sturen die tinca’s.

Gert (Cousteau) Broeze
Gert is nog steeds bezig met zijn onderwatercamera en stuurt me regelmatig prachtige beelden.
Afgelopen week kreeg ik weer wat snapshots van een filmpje. Deze keer met wat tekst en uitleg.

Pompie,
Op het filmpje dat op je site te zien is (Week 23) zie je dat een zeelt steeds kleine deeltjes naast de voerbal pakt.
Het water waar wij de laatste tijd kijken, richten de zeelten zich altijd op de voerbal zelf. Ze zwemmen linea recta naar de voerbal. Peuteren wat aan de bal, komen omhoog en zwemmen een rondje om gelijk de bal weer aan te vallen.

Foto: Kijk eens hoe dicht ze bij de camera komen.
Zolang er ballen op de bodem liggen, pakken ze niks wat er naast ligt.
Gooi je dus een paar flinke ballen op de plek dan hebben de zeelten plezier en vang je niks
Mijn vismaat Wim had nog vakantie en heeft na het zien van de beelden zijn tactiek iets aangepast. (Op zink vissen, een klein beetje voer om het lood en een flinke bal voer/deeg aan de haak met een kort onderlijntje. Hij heeft goed gevangen.

Foto: Zeelten bij een bal voer zo groot als een pingpongbal.
Op je vraag of we eens voer willen testen. Testen met voer hebben we al gedaan. Slecht nieuws voor de dure merken van 4 euro de kilo. De zeelten pakken het eigen merk voerbal van €1,95 per kilo van de plaatselijke hengelsportzaak er zo tussenuit. Testen met pellets/boilies/hennep/mais enz. gaan we allemaal nog doen.

Foto:Even proeven…..en…
Bovenstaande foto’s even meegestuurd om te laten zien hoe dicht ze voor de camera komen en om te laten zien dat ze niet bang zijn voor een grote hap. Voerbal, model pingpongbal zuigen ze zo in een keer op.

Foto:Weg is de bal.
O ja, nog een ding. Je hoeft ook niet meer de fluisteren en op je tenen te lopen aan de waterkant. Wij stampen wel eens flink op de grond, of smijten met de deuren van de auto’s. Je ziet de vissen dan schrikken en wegschieten, maar nog geen 10 seconden later zijn ze alweer in beeld. Pomp, ik stop ermee. Ajuuuuuuu.
@Gert: Gert, ik heb je al aan de mail gesproken over deze prachtige beelden. Eigenlijk zouden we allemaal eens een kijkje onder water willen nemen op ons thuiswater. Ik denk dat je net als deze beelden versteld zult staan wat daar allemaal gebeurd, of juist niet. Wederom Topmateriaal Gert. Thanx en we spreken weer.

De afgelopen weken werden we ook steeds getrakteerd op mooie foto’s en vangsten van Kevin Diederen.
Ook deze editie weer een paar prachtige platen van Kevin.

Foto: De avon is voor een avondje ingeruild voor een iets zwaardere stok.
Hoi Marcel,
Het wapenarsenaal is inmiddels weer uitgebreid. Aangezien ik de laatste maanden weer vrijwel alleen aan het struinen ben en toch een flinke lading boeken verkocht heb, besloot ik het ook maar uit te geven aan nog een mooie penstok die al lang op mijn verlanglijstje stond. Het is een in perfecte staat verkerende Hardy Richard Walker carp no.1 geworden. Eigenlijk een lichte karperstok (waarvoor ik hem ook voornamelijk wil gebruiken), maar vanwege de zachte actie is hij ook aardig te gebruiken voor zeelt. En vanwege het aantrekkelijke karperbestand op een paar nabij gelegen watertjes vind ik het vaak ook leuk om een beetje op beide soorten te hopen.

Foto: De kleine felle rakker. Helaas missen ze de rondingen van jouw groot water zeelten.
Gisteravond ben ik de hengel maar eens gaan testen op een lokaal water, waar ik slechts anderhalf uur in het donker heb zitten pennen. Net zoals de vorige keer toen ik een flinke karper loste, had ik deze keer pech toen ik binnen een minuut al een aanbeet miste en er een dikke boeggolf van de stek rolde. Gelukkig volgde er een uur later wel nog een mooi, klein en vooral erg sterk zeeltje.

Een nat net in een stille nacht. Helaas heb ik het nu wel iets zwaarder op mijn werk.
Zo zie je maar dat je niet altijd grote vissen hoeft te vangen, of veel uren hoeft te maken. Maar het valt de laatste weken wel erg op dat pas vanaf de schemering de meeste aanbeten komen. Is het geen idee voor jou om eens een nachtje op die plas van jou te zitten? Ik denk dat je dan al heel wat meer kans maakt op een vette Tinca. Zelf hoop ik nu nog een tweede Richard Walker carp no. 1 te vinden om dan ook statisch met die oude stokken te gaan vissen.Succes nog! Groetjes, Kevin.
@Kevin, ook jij weer bedankt voor je prachtige inzending. Altijd lekker wegdromen bij die mooie platen. Geweldig. Overigens heb ik mijn eerste zeeltnachtje gedraaid en ben ik inmiddels in het bezit van een bivvy. Het resultaat. Een vrouwtje van 50 cm en een mannetje van 56 cm en 2780 gram. Jottem!

Foto: Pieter met zijn Gooise zeelt en met vastlood i.p.v. zijn geliefde pen.
Met Pieter Stam heb ik onlangs een avondje met vastlood gevist. We vingen 7 zeelten en het was zeer interessant om informatie uit te wisselen. Aaspresentatie, onderlijnen, aassoorten passeerden de revue. Dat is nou het leuke van samen vissen en ervaringen delen. Wat bijvoorbeeld interessant was, is dat we steeds meer kunnen concluderen dat ook bepaalde zeelten honkvast zijn. Pieter heeft al meerdere zeelten gedubbeld. Net als mijn persoontje. Die avond ving Pieter een vis die ik in maart ook al had gevangen. En dat op een respectievelijk groot water.

Tevens kon ik Pieter iets opmerkelijks laten zien.Een pop-up in het duister krijgt de laatste tijd de voorkeur t.o.v. drie hengels voorzien van hetzelfde aas en standaard rigs. Je zou kunnen zeggen dat het toeval en complete onzin is, maar het is mij de laatste keren toch steeds vaker voorgekomen. En dat op verschillende wateren. Dat kan haast geen toeval meer zijn. Nu de reden nog vinden en verder testen:) Iemand een suggestie? Overdag doen de pop-ups het beduidend minder. @Pieter: He Pieter, het was erg gezellig en vond het super dat je eens in mijn keuken kwam kijken. Wellicht in de toekomst nog een keer samen op pad, maar dan met de pen?

Foto: Pomp met een mannetje die zowat de hengel uit de steun trok.

Dit waren de zeeltperikelen van de maand augustus. Het wordt steeds eerder donker, het wordt steeds later licht. Ik ben benieuwd of er straks nog mensen achter de zeelt aangaan. Ik probeer het zo lang mogelijk te rekken. Misschien zit er nog een bonusvis in. Vorig jaar ving ik mijn grootste zeelt op 12 september. Wie weet wat er nog komen gaat. Zolang ik meerdere meldingen krijg zal ik de actuele zeeltvangsten in stand houden. Iedereen bedankt voor de inzendingen. Succes voor de komende week.

Marcel (Vis)Pomp

Oproep:
Lezers die ook zeeltmeldingen willen doen kunnen foto’s en/of een klein verslagje sturen naar tincatinca@vispomp[nospam].nl
Zo houden we elkaar een beetje op de hoogte.

avatar

hee marcel,
lekkere(lees)vakantie gehad?
mooie fotos weer.
ik ben nu een goudzeelt aan het vet voeren in mijn vijvertje,als hij 65 cm is bel ik je wel(kan nog lang duren)kan je hem komen vangen voor je record.hahaha.
succes
gr sander

Koen

He Marcel,

Leuk om te lezen dat het nachtje karperen je zo geboeid heeft. Vond het zelf ook een erg leuk nachtje en ben benieuwd naar het verslag 🙂

Mooi en interessant zeg, die beelden van Gert Broeze! Ook interessant is je ervaring met het vissen met een pop-up in het duister. Ik heb zo 1 2 3 niet een verklaring. Zal er eens over na gaan denken 🙂

Gr Koen.

Marcel
Gast

Hee luitjes,Ben deze week op cursus geweest en had geen puf meer om een stukje te schrijven. Ben eigenlijk wel blij dat ik vanaf vandaag weekend heb. Sorry voor het ongemak. Hoop dat ik volgende week weer wat tijd kan vinden om te schrijven. Moet nog even broeden.
@Sander: Hee Sander, goudzeelt?? Cool!! hahah
@Koen: Koen, nog even geduld hoor. Ben er deze week niet meer aan toegekomen. Je hebt em van mij tegoed.

Wim Voets
Gast

Wat betreft die pop-ups wil ik wel een poging wagen. Diverse karperfilms hebben de laatste jaren uitgewezen dat het vissen met pop-ups zinloos is als het voer uit bodemaas bestaat. Ze zijn dan volledig gericht op dat bodemaas en de pop-up wordt volledig genegeerd. ’s Nachts wordt dat anders, want dan ziet ook de karper geen fluit. Ik denk dan ook dat van preoccupatie dan geen sprake is en vandaar jouw grotere succes met pop-up ’s nachts dan overdag. Ik ruil mijn mening overigens graag in voor een betere, maar dit lijkt mij een plausibele verklaring. Dit verklaart overigens ook… Lees verder »

Hi Marcel, Nee, ik heb daar nog geen ervaring mee. Ik heb vorig seizoen wel iets meegemaakt dat mij doet geloven dat dergelijk imitatie-aas succes kan hebben. Ik ging ’s avonds nog een paar uurtjes met een penhengel op karper(tjes) vissen. Om te peilen kneep ik een loodhagel op de haak, gooide in en voelde direct de lijn straklopen. De eerste karper van de avond was een feit. Ik was twee seconden verbaasd, tot ik me realiseerde dat die loodhagel wel erg leek op de koolzwarte pellets die ik 5 minuten eerder vast op de stek had gegooid. Wat dacht… Lees verder »